Sähköinen kissapeto – Jaguar I-Pace haastaa Teslan 

 

Jaguar I-Pace koeajossa Raision Vaunulasta

Maksimiteho ja vääntö:  400  hv / 696 Nm

Hinta veroineen: 84 379 €   

AUTOVERTAILU. Jaguar iskee automarkkinoille ensimmäisellä täyssähköisellä I-Pace mallillaan haastamaan sähköautojen valtikkaa hallussaan pitävää  Teslaa.  Brittiläinen  autonvalmistaja  ei ole tullut segmenttiin pelkillä puheilla, sillä I-Pace  voitti  Teslan  Model  X:n vastaavat autot kiihtyvyys ja pysähtymistesteissä kilpakuljettajien ajamana viime keväänä.  

I-Pace on uskollinen Jaguarin vanhalle asiakaskunnalle. Autoon sisälle mennessä huomaa vanhahkon tyyliin päivittämisen 2010-luvulle olleen arvokas.  Mielikuvissa olevat sähköautojen  suuret näytöt loistavat poissaolollaan, ja keskikonsolissa on ajattomampaa aistikkuutta. Valinta on varmasti ollut tietoinen, sillä vanhoja asiakkaita ei haluta pelotella pois.  

Ulkoisesti Jaguar muistuttaa katumaasturia.  Ajoakku  on piilotettu välipohjaan, joka nostaa kuljettajan maavaraa.  Aerodynaamisuuteen on panostettu, kuten esimerkiksi sisään vetäytyvien kahvojen kohdalla huomaa.  Auton perä on muotoiltu jättövirtaukset huomioiden ja ilmanvastuskerroin on saatu puristettua katumaasturiluokalle todella pieneen lukemaan. I-Pace  asettuu ilmanvastuksen suhteen Toyota  C-HR:n  ja Nissan  Qashqain  välille.  

Jotain uutta, jotain vanhaa ja todella paljon tehoa. Päällimmäisenä koeajosta jää mieleen moottorin toiminta.  Akselien yhteydessä olevat 200-hevosvoimaiset moottorit antavat kaiken tehon tarvittaessa kerralla. 700  Nm  vääntö saa leveillä tassuillaan kapuavan kissapedon liikkeelle niin kovalla voimalla, että kuljettaja ja matkustajat painautuvat selkänojiinsa.  Ohituskiihtyvyys saa I-Pacen tuntumaan moottoritienopeuksissakin ohjukselta.   

I-Pacella on mahdollista ajaa myös yhden polkimen taktiikalla. Varsinkin kaupunkiajossa tuo ominaisuus tekee matkanteosta leppoisaa – kunhan ensin tottuu  ajamaan ilman jarrupoljinta. Kaasupolkimen päästämällä auto aloittaa jarrutuksen, minkä vuoksi alkuun onkin totuttelua kaupunkiliikenteessä puikkelehtiessa. Kun tuntuma löytyy, ei  polttomoottoriajoneuvoista tuttua jarruttamista jää kaipaamaan.   

Jaguar I-Pace on sähköauto, joka lupaa paljon, haluaa enemmän, mutta on vielä hieman kesken – ainakin  iPad-sukupolven silmissä. Pienehkö tyylikäs näyttö on  ajon aikana käytettävyydeltään hieman hankala.  Vaikka kaikki tarvittavat toiminnot löytyvät lyhyen tutustumisen jälkeen, ei ainakaan  koeajokuljettajan  nakkisormet tahdo osua oikeisiin näppäimiin maantieajon aikana. Samalla tuo on myös tietoisesti valittu vahvuus. Jaguarin uskolliset asiakkaat eivät autoltaan odotakaan  tietokoneen käytöstä tuttua kokemusta, vaan  ajotuntumaa  ja tehoa. Sitä I-Pace  tarjoaa, ja antaa samalla  Teslalle  20 000 euroa halvemman haastajan.  

 Mikko Seppälä