Jaguar I-Pace koeajossa Raision Vaunulasta
Maksimiteho ja vääntö: 400 hv / 696 Nm
Hinta veroineen: 84 379 €
AUTOVERTAILU. Jaguar iskee automarkkinoille ensimmäisellä täyssähköisellä I-Pace mallillaan haastamaan sähköautojen valtikkaa hallussaan pitävää Teslaa. Brittiläinen autonvalmistaja ei ole tullut segmenttiin pelkillä puheilla, sillä I-Pace voitti Teslan Model X:n vastaavat autot kiihtyvyys ja pysähtymistesteissä kilpakuljettajien ajamana viime keväänä.
I-Pace on uskollinen Jaguarin vanhalle asiakaskunnalle. Autoon sisälle mennessä huomaa vanhahkon tyyliin päivittämisen 2010-luvulle olleen arvokas. Mielikuvissa olevat sähköautojen suuret näytöt loistavat poissaolollaan, ja keskikonsolissa on ajattomampaa aistikkuutta. Valinta on varmasti ollut tietoinen, sillä vanhoja asiakkaita ei haluta pelotella pois.
Ulkoisesti Jaguar muistuttaa katumaasturia. Ajoakku on piilotettu välipohjaan, joka nostaa kuljettajan maavaraa. Aerodynaamisuuteen on panostettu, kuten esimerkiksi sisään vetäytyvien kahvojen kohdalla huomaa. Auton perä on muotoiltu jättövirtaukset huomioiden ja ilmanvastuskerroin on saatu puristettua katumaasturiluokalle todella pieneen lukemaan. I-Pace asettuu ilmanvastuksen suhteen Toyota C-HR:n ja Nissan Qashqain välille.
Jotain uutta, jotain vanhaa ja todella paljon tehoa. Päällimmäisenä koeajosta jää mieleen moottorin toiminta. Akselien yhteydessä olevat 200-hevosvoimaiset moottorit antavat kaiken tehon tarvittaessa kerralla. 700 Nm vääntö saa leveillä tassuillaan kapuavan kissapedon liikkeelle niin kovalla voimalla, että kuljettaja ja matkustajat painautuvat selkänojiinsa. Ohituskiihtyvyys saa I-Pacen tuntumaan moottoritienopeuksissakin ohjukselta.
I-Pacella on mahdollista ajaa myös yhden polkimen taktiikalla. Varsinkin kaupunkiajossa tuo ominaisuus tekee matkanteosta leppoisaa – kunhan ensin tottuu ajamaan ilman jarrupoljinta. Kaasupolkimen päästämällä auto aloittaa jarrutuksen, minkä vuoksi alkuun onkin totuttelua kaupunkiliikenteessä puikkelehtiessa. Kun tuntuma löytyy, ei polttomoottoriajoneuvoista tuttua jarruttamista jää kaipaamaan.
Jaguar I-Pace on sähköauto, joka lupaa paljon, haluaa enemmän, mutta on vielä hieman kesken – ainakin iPad-sukupolven silmissä. Pienehkö tyylikäs näyttö on ajon aikana käytettävyydeltään hieman hankala. Vaikka kaikki tarvittavat toiminnot löytyvät lyhyen tutustumisen jälkeen, ei ainakaan koeajokuljettajan nakkisormet tahdo osua oikeisiin näppäimiin maantieajon aikana. Samalla tuo on myös tietoisesti valittu vahvuus. Jaguarin uskolliset asiakkaat eivät autoltaan odotakaan tietokoneen käytöstä tuttua kokemusta, vaan ajotuntumaa ja tehoa. Sitä I-Pace tarjoaa, ja antaa samalla Teslalle 20 000 euroa halvemman haastajan.
Mikko Seppälä