MIELIPIDE. Kaupunginjohtajan esityksestä Raision kaupunginhallitus on antamassa lausunnon seudullisesta joukkoliikenneratkaisusta. Esityksen mukaan Raisio olisi lähdössä heti mukaan joko raitiotie- tai superbussihankkeeseen. Tekstin pohjavire on sellainen, että raitiotie olisi mieluisampi vaihtoehto.
Kustannukset raitiotien rakentamisen osalta olisivat Raisiolle noin 50 miljoonaa ±25 % ja kalustokustannukset päälle. Koko hankkeen kalustokustannus on noin 50 M€. Kun tarkastellaan Turussa toteutuneita hankkeita, voidaan jo heti olettaa, että kustannukset ovat ainakin tuon +25 % korkeammat. Raitiotiehanke ainakin tuplaisi Raision velkamäärän.
Joukkoliikenteen selvitysraporteista selviää eri vaihtoehtojen operointikustannukset kilometriä kohti. Superbussin kustannukset ovat yli kaksinkertaiset ja raitiotien yli kolminkertaiset per kilometri tavalliseen bussiin verrattuna.
Kun edelliset kustannukset ynnätään, voidaan todeta raitiotie- ja superbussivaihtoehtojen olevan käyttötalousvaikutuksiltaan negatiivisia. Edellinen on suoraan selvitysraportista.
Selvityksessä todetaan kannattavimman linjan olevan Varissuo – Runosmäki ja sekin olisi käyttötalousvaikutuksiltaan negatiivinen. Varissuo – Raisio oli selvityksen mukaan kannattavuudeltaan toiseksi huonoin vaihtoehto. 30 vuoden aikana Varissuo – Raisio linja vaikuttaisi kuntatalouteen noin -71 miljoonaa euroa.
Olen kysellyt esimerkiksi raitiotien vuosikustannuksia kaupungille, mutta kysymykseen ei ole tullut selvää vastausta. Tällä hetkellä Raision nettokulut joukkoliikenteestä ovat noin 1,45 miljoonaa euroa vuodessa. On erittäin todennäköistä, että uuden joukkoliikenneratkaisun myötä nettokustannukset kasvavat merkittävästi.
Kun meillä on jo tällä hetkellä vaikeuksia kuntatalouden kanssa, niin miten pärjäämme, jos joukkoliikennekustannukset nousevat huomattavasti? Joudummeko leikkaamaan muista palveluista vain siksi, että lähdemme ensimmäisinä mukaan uuteen hankkeeseen?
Joukkoliikenteen käyttäjien kannalta ongelmallista on, että Raisiossa olisi vain kolme pysäkkiä – keskustassa yksi, kaupungintalolla toinen ja Huhkon kohdalla kolmas. Keskustasta Naantaliin päin asuvat joutuisivat käyttämään ensin linja-autoa ja vaihtamaan keskustassa toiseen kulkuvälineeseen. Tuollainen ratkaisu toisi Raision keskustaan raitiovaunujen ja bussien kääntöpaikan.
Raisiossa ei ole niin suurta väestöpohjaa, että kumpikaan vaihtoehto olisi ajankohtainen seuraavan kymmenen vuoden aikana. Riskinä on, että lähdemme mukaan hankkeeseen, jonka laskua maksamme pitkään ja kalliisti, kuten tekopohjavesihankkeessa kävi. Siksi olenkin tuonut esiin ajatuksen, että emme lähtisi mukaan hankkeeseen ainakaan vielä. Voimme hyvin odottaa muutamia vuosia ja katsoa, miten Turun hanke etenee ja millaiset käyttökokemukset ja kustannukset hankkeesta seuraa.
Meillä on tulossa keskustaan valtion ajama E18-tien parantamishanke ja tuo hanke tulee jo yksinään mylläämään liikennejärjestelyt vuosikausiksi.
Mika Koivisto (Ps), Raisio