Varsinais-Suomen lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma Lupa auttaa! -hanke on kehittänyt neuvola-chatin, jonka pilotointi alkaa lokakuussa yhdeksässä kunnassa. Kun siis seuraavaksi tarvitsee neuvolaterveydenhoitajan neuvoa, sitä voi kysyä näppärästi chatissa sen sijaan, että jonottaa puhelintunnilla.
LAPSIPERHEET. Lokakuun alussa käynnistetään neuvola-chatin kokeilu Maskussa, Mynämäessä, Nousiaisissa, Raisiossa, Laitilassa, Uudessakaupungissa, Turussa, Salossa ja Somerolla. Chat toimii arkisin kello 9–13 välillä, jolloin mukana olevien kuntien terveydenhoitajat vastaavat reaaliaikaisesti äitiys- ja lastenneuvolan asiakkaiden kysymyksiin. Neuvoa tai ohjausta voi kysyä raskauteen, synnytykseen tai neuvolaikäisten lasten terveysasioihin liittyen. Kokeilu on osa koko maakunnan laajuista Lupa auttaa! -hanketta, jonka tarkoitus on uudistaa lapsi- ja perhepalvelut.
Tällä hetkellä suurimmassa osassa Varsinais-Suomen kunnista neuvolaterveydenhoitajilla on käytössä tunnin puhelinaika. Systeemi on koettu jähmeäksi ja välillä asioiden hoito on viivästynyt, kun puhelintunti ei ole riittänyt kaikkien puheluiden vastaamiseen.
– Turku on siirtynyt keskitettyyn puhelinpalveluun. Maanantaisin puheluita tulee eniten, noin 300. Toivomme, että jatkossa ainakin 20 % soitoista pystyttäisiin hoitamaan chatin avulla, kertoo Lupa auttaa! -hankkeen perhekeskusagentti Taru Elo.
Mahdollisuus suojattuun yhteyteen
Kokeilu on suunniteltu vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin.
– Kokoamme sivustolle yleisimpiä kysymyksiä ja niiden vastauksia, jotta sivusto palvelee myös chat-ajan ulkopuolella, kertoo Elo.
Alkuvaiheen jälkeen chattiin tulee myös tunnistautumismahdollisuus, jota käyttämällä keskustelu siirtyy suojattuun yhteyteen, jolloin terveydenhoitaja pääsee näkemään asiakkaan tiedot. Asiakkaan on mahdollista lähettää chatissa myös kuvia, joiden perusteella terveydenhoitajan on helpompi arvioida tilannetta.
Kokeilu kestää vuoden loppuun ja tavoite on laajentaa chat myöhemmin koko Varsinais-Suomeen.
– Tavoitteena on tehdä neuvonnan ja ohjauksen saamisesta helpompaa ja madaltaa kynnystä kysyä. Samalla opetellaan käyttämään erilaisia digitaalisia asiakaspalveluvälineitä, kertoo puolestaan hankkeen muutosagentti Mikko Hulkkonen.
Asiakkaiden ohjaaminen uuden palvelun ääreen on kokeilussa mukana olevien kuntien vastuulla.
– Uskoisin, että kaikkien kuntien kotisivuille tulee linkki, jota kautta ohjataan neuvola-chattiin, kommentoi Elo.
Hyviä kokemuksia Helsingistä
Vastaavanlainen palvelu on jo käytössä pääkaupunkiseudulla, osoitteessa perheentuki.fi. Sivustolle on koottu tietoa esimerkiksi lapsiperheiden kotipalvelusta ja sosiaaliohjauksesta, paikallisia lapsiperheitä koskevia uutisia, yleisimmin kysyttyjä kysymyksiä, opastusvideoita ja ohjeita esimerkiksi kiusaamistilanteiden hoitamiseen.
Erityisesti tunnistautumismahdollisuuden jälkeen Helsingin neuvola-chatista on saatu paljon apua, sillä sen kautta hoituu esimerkiksi neuvolan ajanvaraus.
Janica Vilen
*Muokattu klo 14.33: Lisätty mukaan Raisio ja Laitila