Maksimiteho: 88 kW (120 hv)
Päästöt: 136 g / km
Kulutus: 5,4 l / 100km
Koeajoauton veroineen: 30 590 €
AUTOVERTAILU. Kaksi vuosikymmentä perheautoilijoita ilahduttanut Ford Focus sai vuodelle 2018 täysin uuden ilmeen. Auto tehtiin kokonaisuudessaan uudeksi. Pohjalevynä toimii täysin uusi C2-ratkaisu. Moottoriteknologian päivitys puolestaan lupaa (ainakin autonvalmistajan suulla) 10 % pienemmän kulutuksen ja CO2-päästöt. Varsinkin uuden autoveron laskentakaavan vuoksi tässä lupauksessa pysyminen on tärkeää.
Focus ei ole enää se tuttu kaveri alakoulun käytäviltä. Uusittu versio on käynyt punttisalilla, kauneusleikkauksessa ja siinä ohessa vielä hankkinut kotiinsa – ohjaamoon – viimeisintä teknologiaa. Akselivälin kasvu antaa takamatkustajille lisää kaivattua tilaa, ja se onkin yksi suurimpia valttikortteja. Perheautoluokassa täytyy muistaa myös takana matkustavat perheenjäsenet. Nykyisellään Focus ei enää haastaa kokoluokkansa muita merkkejä, vaan menee jopa etumatkalle.
Fordin uudenlainen vaihteenvalitsin on miellyttävä. Keskikonsolin päällä oleva rulla ei tottelee jämäkästi, eikä ole millään tavoin kenenkään tiellä. Muutoin ohjaamossa tulee aluksi samanlainen olo, mitä kosmonautti Lev Andropovilla elokuvassa Michael Bayn katastrofielokuvassa. Mitä minä näistä oikein painan? Niitä nappuloita meinaat on todella paljon. Hetken tutkiskelun jälkeen tärkeimpien apulaitteiden ohjauskytkimet tulevat tutuksi, ja matka voi alkaa.
Mittaristo on edelleen analoginen, eikä Ford ole nähnyt tarpeelliseksi edes tarjota digitaalista vaihtoehtoa. Uutuutena tulee heijastusnäyttö, joka nousee ratin taakse. Muovisen näytön lävitse katsomalla näet jatkuvasti liikenteen, ajonopeuden, vakionopeudensäätimen asetukset, nopeusrajoituksen ja tarvittaessa myös navigointiohjeet – hyvin paljon tärkeää informaatiota häiritsemättä muun liikenteen huomioimista.
Pysäköintiavustin on ottanut pieniä askelia eteenpäin. Nykyisellään Focus hoitaa itse kaiken vaihteiden vaihdosta lähtien, joten kuljettajan ei tarvitse kuin olla matkustajana. Avustin toimii todella moitteetta ja vaihtoehtoina on taskuparkki kummalle puolelle tahansa tai peruuttaminen pysäköintiruutuun esimerkiksi kauppakeskuksissa.
Koska auto on rakennettu alustalevystä asti uusiksi, on Fordilla ollut mahdollisuus korjata kokemiaan puutteita isolla pensselillä. Runko on jäykempi, ovet ja luukut suurempia ja tarjolla on nykyään myös panoraamakattoluukku. Paino on pudonnut noin 50 kiloa ja äänieristyksessä on selkeä parannus aiempaan. Focuksesta on tehty tyylitelty, huoleton ja helposti lähestyttävä perheauto. Ratin taakse hypätessä voit laskea puhelimesi langatonta lataamista tukevaan leposijaan, laittaa lasten lempimusiikit soimaan B&O Playn äänentoistolla ja ajaa mukautuvalla vakionopeudensäätimellä mutkaista tietä näkymättömiin.
Mikko Seppälä