Flunssa ja väsymys kuriin!

Riittävästi unta, kohtuullisesti liikuntaa ja runsaasti käsien pesua

Mehiläisen yleislääkäripäivystyksen vastuulääkäri Hanna Peltoniemi vastasi Seutusanomien kysymyksiin syysflunssan ja -väsymyksen selättämiseksi.

TERVEYS JA HYVINVOINTI. Vastustuskyvyn tehostamiseen ja flunssapöpöiltä suojautumiseen on monta hyvää ja yksinkertaistakin neuvoa.

– Riittävästi unta, kohtuullisesti liikuntaa ja runsaasti käsien pesua. Eli stressin välttäminen ja mikrobien pääsyn estäminen elimistöön ovat avainasemassa. Kannattaa myös pysyä normaalipainoisena, hoitaa hampaansa ja lopettaa tupakointi, toteaa Mehiläisen yleislääkäripäivystyksen vastuulääkäri Hanna Peltoniemi.

Peltoniemi muistuttaa, että ympäristön mikrobeille altistuminen lisää vastustuskykyä.

– Kannattaa siis hankkia koira ja puuhastella puutarhassa sormet mullassa ja antaa lastenkin tehdä niin. Kylmettymällä ei flunssaa saa, taudin aiheuttamiseen tarvitaan aina virus tai bakteeri. Sopivassa määrin kylmälle altistuminen voi jopa lisätä vastustuskykyä. Avantouinti voikin ihan oikeasti vähentää flunssaan sairastumista, hän kertoo.

– Lisävitamiinitkaan eivät ole tarpeen mikäli ruoka on monipuolista, mutta heti flunssaoireiden alussa aloitettu sinkkikuuri voi vähentää sairastamispäiviä, hän lisää.

Flunssan oireita aiheuttavat tällä hetkellä niin bakteerit kuin viruksetkin.

– Jonkin verran on adenovirusta ja streptokokki A -bakteeria ollut viime viikkoina vastaanotolla tavanomaista enemmän. Enterovirustakin oli huomattavan paljon alkusyksystä. Varsinainen flunssakausi taitaa olla vasta edessäpäin influenssan rantautumista odotellessa, Peltoniemi toteaa.

Kuume vaatii reilusti lepoa

Koska flunssan takia olisi järkevää jäädä kotiin sairauslomalle?

– Oireenmukaisesti ja työn vaatimukset huomioiden, myös työyhteisöä kannattaa ajatella. Kuumeisena ei pidä mennä töihin, eikä myöskään särkylääkkeellä tropattuna, jos ilman ei jaksaisi. Kuumeisen flunssan aikana voi olla aiheellista levätä kotona parikin päivää, Peltoniemi sanoo.

– Pieni kurkkukipu, yskä ja nuha eivät yleensä ole este töihin menolle, kunhan kaikki pesevät käsiään ja välttävät turhia kättelykontakteja sekä aivastavat ja yskivät paperinenäliinaan tai sen puuttuessa kyynärtaipeeseen, Peltoniemi jatkaa.

Väsymys kytköksissä elintapoihin

Peltoniemen mukaan syksyn myötä lisääntyvään pimeyteen liitetty väsymys on hyvin yleinen oire ja liittyy yleensä elintapoihin.

– Riittävä uni sekä kohtuullinen ja säännöllinen liikunta ovat ne asiat, joiden puolesta puhun. Kannattaa kartoittaa omaa ajankäyttöään. Onko arki yhtä suorittamista vai onko aikaa kivoillekin asioille? Stressitön, määrättyyn rajaan asti huoleton elämänasenne kannattaa opetella, hän vinkkaa.

– Kirkasvalolampusta voi olla hyötyä pimeään vuodenaikaan itsensä väsyneeksi kokevalla. Alkoholi huonontaa unen laatua, joten sen rentouttava vaikutus on näennäinen. Mikäli riittävästä unen määrästä huolimatta väsyttää ja varsinkin jos oire on alkanut äkillisesti, kannattaa ehdottomasti hakeutua vastaanotolle, hän muistuttaa.

Katariina Mäkinen-Önsoy