Mielipide: Mikä meitä liikuttaa?

MIELIPIDE. Ajankohtainen puheenaihe Turussa ja Raisiossa on viime aikoina ollut joukkoliikenteen tulevat ratkaisut, kun pitää valita paras mahdollinen kulkuväline. Nykyinen Föli-bussi on osoittautunut erinomaiseksi ratkaisuksi yhä kasvavan suosion saaneeseen seudulliseen joukkoliikenteeseen. Turunseutulaiset föli-kunnat Turku, Raisio, Kaarina, Lieto, Naantali ja Rusko ovat löytäneet oivallisen ratkaisun joukkoliikenteen järjestämiseen alueellaan. Föli-bussilla pääsee mukavasti alueen laidalta toiselle edullisesti tasamaksulla ja kahden tunnin vaihto-oikeudella.

Kaupunkirakenteen kehittyessä yhä tiiviimmäksi ja liikenteen järjestämiseksi myös hiilineutraaliin suuntaan on joukkoliikenteen kasvu huomioon otettaessa nyt mietittävä myös tulevia ratkaisuja liikennemuodoiksi. Julkisuuteen on esitetty lähinnä kaksi eri vaihtoehtoa liikennevälineeksi tulevaisuuden joukkoliikenteeseen.

Energiamuotojen kehittyminen on tuonut myös uusia mahdollisuuksia pohtia kysymystä. Aivan omaa luokkaansa välineistä edustaa tietenkin vanhemmalle väellekin tuttu raitiovaunu. Monet meistä ajattelevat raitovaunua jotenkin Turkuun kuuluvana koska se on siellä aikanaan liikkunut yli 70 vuotta. Raitiovaunuun liittyy siis paljon mielikuvia ja tunnetta. Toinen mainittu liikenneväline on meille vielä melko vieras ja edustaa uutta ajattelua nimittäin superbussi. Superbussi-sana ei kerro vielä muuta kuin, että kyseessä on siis jonkinlainen suuri linja-auto ja joka tapauksessa kumipyöräajoneuvo.

Näillä vaihtoehdoilla on mahdollista liikennöidä seudulla tyydyttäen suuremmankin joukkoliikenteen kysynnän myös tulevaisuudessa. Raitiovaunu ja superbussi kulkevat molemmat omilla niille varatuilla kaistoillaan etuoikeutettuna muuhun liikenteeseen nähden. Vaunuihin mahtuu 100–200 matkustajaa ja ne voivat ajaa myös huomattavasti nopeammin kuin muun liikenteen armoilla kulkevat tavalliset linja-autot.

Suuren ongelman näiden liikennevälineiden valinnassa aiheuttaa taloudelliset tekijät. Raitiovaunun hankintahinta ja huolto- ja varikkokustannukset kun ovat useampikertaiset superbussien rinnalla. On sanottu, että yhden ratikkalinjan esim. Varissuo – Raisio välillä hinnalla saisi rakennettua seudulle kokonaisen reitistön superbusseille.

Raitiovaunu- tai superbussi-kysymys hallitsee keskustelua niin Turussa kuin Raisiossa ja vähän Kaarinassakin vielä jonkin aikaa. Toivottavaa olisikin, on ratkaisu kumpi tahansa, että me matkustajat saamme mahdollisimman hyvin palvelevan joukkoliikenneratkaisun hyväksyttävään hintaan.

Eero Vainio

Turun kaupunkiseudun joukkoliikelautakunnan 
raisiolainen jäsen (Kesk.)