Mainio farssi naurattaa Raision teatterissa

Emma Namu (Sanna Alanko) ei pienestä säikähdä. Kuva: Arto Mäkelä, Raision Teatteri

Raision teatteri: Vuokravaimo
Käsikirjoitus: Olli Tola
Ohjaus: Sirpa Avara
Valosuunnittelu: Niko Wahlroos
Rakentaminen: Marika Nummela & Lauri Rämö
Lavastaminen: Marika Nummela & Sirpa Avara

TEATTERIARVIO. Raision teatterissa sai perjantaina 6. elokuuta ensi-iltansa Sirpa Avaran ohjaama komedia Vuokravaimo. Raision teatteri ei ulkopuolelta kutsunut ehkä luokseen, sillä se oli remontin takia muovien peitossa, mutta onneksi sisin ratkaisee. Näytelmä osoitti sen, että Raision teatterissa tehdään teatteria tosissaan ja että tekijöissä laatu korvaa määrän.

Vuokravaimo perustuu Olli Tolan alkuperäiskäsikirjoitukseen ja näytelmä sai ensiesityksensä Tampereen komediateatterissa. Käsikirjoitus on hyvä ja Tolahan on ollut tekemässä esimerkiksi sellaisia tv-sarjoja kuin Pasila, Kimmo, Siskonpeti ja Syke. Otsikoihin käsikirjoitus nousi kuitenkin silloin, kun Tola riitautui Porin Kirjurinluodon kesäteatteriin näytelmän ohjanneen Mikko Viherjuuren kanssa. Tolan mielestä ohjaaja oli muokannut käsikirjoitusta liikaa ja niinpä hän pyysi, ettei hänen nimensä olisi käsikirjoituksessa. Raision teatterin Vuokravaimon käsiohjelmassa Tolan nimi kuitenkin on.

Näytelmässä Pelifirma saa amerikkalaisen sijoittajan, joka on tunnettu konservatiivista arvoistaan. Hän saapuu Suomeen allekirjoittamaan sopimuksen ja haluaa tavata samalla pelifirman omistajan Aku Lommin (Atte Lehto) perheen. Harmi vain, ettei tämä ole enää naimisissa ja hänen perhesuhteensa ovat muutenkin vähän niin ja näin. Mutta mitäpä sitä ei tekisi firmansa menestyksen eteen, varsinkin kun kyseessä on miljoonien dollarien arvoinen sopimus?

Näyttelijöistä vaikutuksen teki varsinkin pitsakuski Emma Namua näytellyt Sanna Alanko rohkealla ja vakuuttavalla näyttelemisellään. Myös Jussia näytellyt Voitto Lehti loisti lavalla omalla persoonallisella karismallaan. Näyttelijöiden välinen kemia välittyi katsomoon asti ja myös sen ansiosta näytelmää oli ilo seurata.

Jos rytmitys ei toimi tällaisessa näytelmässä, niin se saattaa aiheuttaa kiusallisia hetkiä. Näitä ei kuitenkaan tullut, mistä saamme kiittää ohjaaja Avaraa, joka on viilannut näytelmän hyvin toimivaksi. Välillä näytelmässä tulee vitsejä kuin konekiväärin piipusta ja vauhtia piisaa. Tällaisen toteuttaminen ei ole varmasti sieltä helpoimmasta päästä.

Lavastuksesta näkyi, että se oli hyvin suunniteltu ja myös toteutus oli hyvä. Usein harrastajateattereiden lavastukset voivat olla vähän niin ja näin, mutta Raision teatterissa ei ollut onneksi tätä ongelmaa. Se tietysti helpotti lavastajien (Marika Nummela ja Sirpa Avara) hommaa, että näytelmä sijoittuu samaan huoneeseen.

Jos haluat naurua ja piristystä sateisille syyspäiville, niin suosittelen Raision Teatterin Vuokravaimoa. Jos taas tykkäät enemmän vakavista nunnaluostariin sijoittuvista mustavalkoisista puolalaisista elokuvista, niin Vuokravaimo ei välttämättä ole sinun juttusi. Käsikirjoitus ei nimittäin ole kauhean syvällinen, mutta toisaalta ainakin minusta on hienoa nähdä toimivaa suomalaista sitcomia myös teatterin lavalla.  Komedia on kuitenkin lajeista vaikein ja Raision teatteri suoriutui tästä hyvin.

Jaakko Väisänen