Katumaasturivertailussa Kia kiilasi tiukasti kärkeen

Turun Seutusanomien kesäisessä katumaasturivertailussa on mukana kolme hyvin samankokoista autoa: Kia Sportage ja Hyundai Tucson bensiinimoottoreilla ja Toyotan tuore RAV4 hybridi. Kia ja Hyundai olivat kuin sisarukset. Hallintalaitteet, ominaisuudet ja lisävarusteet olivat täysin toistensa kopioita. Kaupunkiajossa Toyota kiilasi kärkeen ekologisuudellaan, hiljaisuudellaan ja suurimmilla takamatkustajien tiloillaan, mutta nopeuden noustessa tuoreet tulokkaat painelivat ohi Toyotan jäädessä selkeästi huojuvalta tuntuvan ajokokemuksen vuoksi. Kaikkien autojen teho riitti mainiosti maantiellä ohitustilanteissa. Lopulta Kia vei kilpailun rinnanmitalla hintojen vuoksi. Ainoa isompi miinus Kialla ja Hyundailla oli adaptiivisen vakionopeudensäätimen puuttuminen kokonaan jopa lisävarustelistalta. Tämä löytyi Toyotasta. Mikäli suunnittelee auton ostoa ekologisuutta ajatellen kaupunkikäyttöön, on valinta Toyota RAV4. Mikäli kaipaa perinteisempää katumaasturia, Kian ja Hyundain väliltä lopulta valinnan joutuu tekemään omalla silmällä ulkoisia tekijöitä miettien.

Kia Sportagen ärjyvä ulkomuoto kätkee sisälleen kompaktin perheauton

Delta Auton Kia Sportage.
Delta Auton Kia Sportage.

Keskikulutus: 9,2 / 6,5 / 7,5

Päästöt: 175 g/km

Maksimiteho: 130 kW (177 hv)

Hinta veroineen: 48 490 €

AUTOVERTAILU. Kia Sportagen nelivetoinen GT-line 1,6-litraisella bensiinimoottorilla ja automaattivaihteistolla tuo tasaista menoa kaupunkiin luokkansa hyökkäävimmällä keulan muotoilulla. Sähkölaitteita löytyy jokaiseen tarkoitukseen, mihin niitä koeajon aikana ehti keksiä ja paketti tuntui kompaktilta.

Ohjaamo on kokoluokassaan riittävän suuri. Iso koeajokuljettaja mahtui helposti ratin taakse ja ratin sekä penkin säädöt oli helppo muokata itsensä näköiseksi. Kuten usein tässä kokoluokassa, takamatkustajaksi ei lähes kaksimetrisen kuskin ajaessa mahdu aikuinen ihminen mukavasti istumaan. Hallintalaitteet ovat helposti käden ulottuvilla ja selkeästi esillä. Laatikkomaisuus on tietysti jokaisen oman mieltymyksen mukaan joko hyvä tai huono asia. Koeajajan silmään se toi mukavaa selkeyttä.

Sportage tuntuu ratin takana suurelta autolta ja siihen tarkoitukseen autista löytyy GT-line varustetasolla hyviä ajoa helpottavia apulaitteita. Varsinkin pysäköintiavustin, jolla sai valita taskuparkin kummalle puolelle tahansa tai ruutuun pakittamisen, auttoi havainnoimaan paremmin ympäristöä. Vaikka hetken kuljettajasta tuntui, ettei auto tuohon väliin sovi, niin tietokone oli viisaampi auttaessaan kuljettajaa pysäköimään. Lapsille mukava lisä oli avautuva panoraamalasikatto, josta sai ilta-ajon aikana katsella taivaalla loistavia tähtiä.

Matkustustilat takana ovat väljät ja kuten muissakin tämän luokan autoissa, penkit ovat mukavan korkealla. Lastenistuin onnistuttiin vyöttämään taakse ilman ongelmia. Takaluukku toimi sähköisesti ja sinne mahtui lastenrattaat, viikonlopun matkatavarat ja kauppaostokset ilman minkäänlaisia tilan ahtauden tunteita. Multimedianäyttö oli helppokäyttöinen ja navigaattori löysi helposti perille uudempiinkin osoitteisiin. Kaistavahti toimi hieman aggressiivisesti robotin ottaessa ohjaimet käsiin, mutta totuttelun jälkeen sekin kuului lisälaitteisiin, jotka yllättivät kuljettajan positiivisesti.

Huokein Sportage lähtee kaupasta mukaan alle 27 000 eurolla. Korealaiset ovat osuneet hienosti maaliin Sportagen kanssa, joka voitti diesel-versiona kompaktien SUV-autojen vertailun arvostetussa Auto Bild -lehdessä. Entinen Audi-suunnittelija Peter Schreyer on tuonut muotoiluun rohkeaa linjakkuutta. Sportagen keula onkin ärjyvän pedon näköinen. Pelkästään kauneuskilpailuun Kia ei ole osallistunut. Jousitus toimii jämäkästi ja ohjaus tottelee pieniäkin liikkeitä. Kaupungissa ja hoidetulla mökkitiellä Sportagea ajaessa auto pysyy hienosti tiessä kiinni. Maantiellä melu on ainoa häiritsevä tekijä muutoin hyvin jämäkässä katumaasturissa. Ei ihme, että uuden Sportagen myötä myös hinta hieman nousi. Se on hyvin perusteltua ajokokemuksen perusteella. Kia valloittaa sydämen monipuolisuudellaan.

Toyota toi hybridin RAV neloseen

Toyota Autocenterin Toyota RAV4 hybridi.
Toyota Autocenterin Toyota RAV4 hybridi.

Keskikulutus: 4,9 (yhdistetty)

Päästöt: 115 g/km

Maksimiteho: 114 kW (155 hv)

Hinta veroineen: 46 990 €

AUTOVERTAILU. Toyota on vuosikausia ollut hybridi-autoilun edelläkävijä ja nyt uusin teknologia on tuotu myös katumaasturiin RAV4:ään. Adaptiivinen vakionopeudensäädin, sopivan hento kaistavahti, automaattivalot ja parkkiavustimet tekevät kaupunkiautoilusta vihreydestä tietoisille henkilöille uudenlaista. Miten suhtautua katumaasturiin, joka onkin vihreä?

Toyota on ollut luotettavuutensa kautta tuttu toimija automarkkinoilla. Se on muiden kuin Toyotalla ajavien suussa usein käännetty myös tylsyydeksi, mutta sitä se ei ole. RAV4 jatkaa samalla linjalla, mutta tuo katumaasturien luokkaan uudenlaisen vaihtoehdon, varsinkin jos pääasiallinen tarkoitus on ajaa kaupunkialueella. RAV4 on helposti lähestyttävä. Se muokkautuu isollekin kuljettajalle ja jättää taakse mukavat tilat teini-ikäisillekin. Selkeä informaationäyttö helpottaa navigoimista, musiikin ohjaamista ja auton sähkövarauksen seuraamista.

RAV4 kulkee kaupungissa todella äänettömästi ja pienellä kulutuksella. Näytössä näkyy, milloin mennään pelkästään sähköllä ja milloin polttomoottori tulee avuksi. Matalissa ruuhkanopeuksissa olo onkin kuin sähköauton ratissa. Toki hybridillä ajo vaatii totuttelua, eikä poljinta parane laittaa kiihdytyksissä lattiaan asti. Pintakaasulla ajellessa sähkömoottori tekee pääasiallisen työn. Ongelma onkin kaupungin ulkopuolella. Raskas auto vaatii moottoritienopeuksissa 2,5 litrasen bensiinimoottorin ja tuolloin kulutus nousee luokassaan samalle tasolle.

Toyotan takatiloissa ei ollut moitteen sijaa. Rattaat, mökkivarusteet ja ostoskassit jättävät vielä tilaakin tavaratilaan. Useat 12V pistokkeet helpottavat myös matkalaisten tietotekniikan latausta, eikä tableteista lopu akku kesken kesäretken.

Vakinopeudensäätimen ohjaimet ovat helposti käytettävissä ja adaptiivisen etäisyyden säädön pystyy vaihtamaan yhdellä painikkeella. Kaistavahti on luokkansa hennoin, positiivisella kaiulla. Toyota ei halua tehdä liikaa töitä kuljettajan puolesta, mikä varsinkin moottoritienopeuksissa on hieno asia. Auto varoittaa kaistojen ylityksestä, ottamatta rattia väkivalloin robotille.

Kaikkineen auto on onnistunut päivitys vanhasta ottomoottoriversiosta ja se toimii, kuten luotettavan kumppanin kuuluukin. RAV4 hybridi on toisaalta myös ongelmallinen katumaasturi. Teholähteenä hybridi vaatii hiomista, sillä katumaasturilla ajetaan Suomen olosuhteissa huomattavan paljon muuallakin kuin kaupungeissa. Tällöin kuljettajan lompakossa ei hybridistä saa aivan yhtä paljon hyötyä, mitä konsernin pienemmissä täyshybrideissä. Joka tapauksessa RAV4 on ekologisen kaupunkiperheen valinta, mikäli tarpeissa on katumaasturin hankinta. Hiljainen, luotettava ja linjakas oman kokoluokkansa edelläkävijä.

Tuorein Hyundai Tucson on vahva haastaja kokoluokassaan

Keskusautohallin Hyundai Tucson.
Keskusautohallin Hyundai Tucson.

Keskikulutus: 9,2 / 6,5 / 7,5

Päästöt: 175 g/km

Maksimiteho: 130 kW (177 hv)

Hinta veroineen: 44 390 €

AUTOVERTAILU. Hyundai Tucsonin nelivetoinen 1.6-litrainen automaatti Style-varustetasollaan tarjoaa mukavia kilometrejä kohtuullisella kulutuksella ja mukavilla sähköisillä apulaitteilla. Pitkä matka on tultu konsernin ensimmäisestä katumaasturista ix35:sta nykyiseen tekniseltä vahvuudeltaan positiiviseen kokemukseen.

Tucsonin ohjaamo on iso ja jopa 195-senttinen koeajokuljettaja löysi helposti penkille riittävät säädöt mukavaan ajoasentoon. Tämä kuitenkin verottaa takana istuvien matkustusmukavuutta.

Ajon aikana tarvittavat hallintalaitteet ovat käden ulottuvilla. Ohjaamo on selkeä eikä autotehtaalla ole lähdetty liialliseen rönsyilyyn käyttömukavuuden kustannuksella. Keskikonsolista löytyy tarvittavat painikkeet ilmastointilaiteelle ja lisälämmittimille. Ratin lämmitin on asia, joka ei kesällä ole tarpeellinen, mutta syksyn saapuessa tuo hyötyä. Ratti lämpeää nopeasti ja tuntui käteen mukavalta.

Teknisiä apulaitteita löytyi Style-varustetasolta todella paljon. Kaistavahti on nykyajan autoissa toiminto, joka tukee pitkän matkan ajajia. Vauhdin noustessa yli 60 kilometriin tunnissa kamerat tunnistavat tiessä olevia viivoja ja ohjausrobotti auttaa pitämään auton näiden välissä. Robotti onkin hieman itsepintainen, sillä se laittaa vastaan, mikäli yrität vaihtaa kaistaa ilman vilkkua. Automaattiajamisesta ei ole kyse, vaan hyvästä apuvälineestä. Kaupunkiajossa tosin kannattaa kaistavahti laittaa pois päältä tai ajaminen tuntuu levottomalta.

Tämän kokoluokan autot ovat ensisijaisesti suunnattu perheellisille, ja siihen nähden tilat ovat todella mukavat. Iso lastenistuin mahtuu takapenkille ongelmitta ja vöiden pituus on riittävä köyttämään hankalatkin penkit paikalleen. Isofix-kiinnikkeet ovat selkeästi esillä ja helppokäyttöiset. Takaluukkuun mahtui kaksi isoa matkalaukkua ja lastenrattaat sekä vielä mökkiostokset. Kolmen alakouluikäisen lapsen ja kahden aikuisen matkustaessa tilat ovat vielä väljät ja pikkuväki matkustaa katumaastureille tyypilliseen tapaan hieman korkeammalta, mikä on ehdottomasti vain hyvä asia.

Tucson lähtee halvimmillaan kaupasta alle 30 000 eurolla, joka on varsin houkutteleva hinta. Vaikka auto vaikuttakin hyvin samanlaiselta kuin kilpailijan vastaava, niin se ei ole käyttäjälle missään nimessä huomionarvoinen asia. Samalla ristiin käytetyt tekniset laitteet alentavat huoltokustannuksia. Tucson on kaupunkilaisperheen auto, jolla pääsee helppoja mökkiteitä kesälomankin viettoon.

Jos jotain jäin kaipaamaan, niin adaptiivinen vakionopeudensäädin on varuste, jota pitäisi tarjota vakiovarusteena. Tucsonin listalta sitä ei löydy edes lisävarusteena. Muutoin kaikki tarvittava jo löytyy automaattisesta hätäjarrutusjärjestelmästä kuolleenkulman varoittimeen ja törmäysvaroittimeen, unohtamatta uuden Tucsonin palkittua muotoilua.

Mikko Seppälä