TEHDAS Teatteri & Aura of Puppets: Romeo & Julia
Ohjaus ja sovitus: Merja Pöyhönen
Nukenrakennus: Heini Maaranen
Lavastus: Johanna Latvala
Sävellys ja äänisuunnittelu: Antti-Juhani Manninen
TEATTERIARVIO. William Shakespearen tunnetuin näytelmä Romeo & Julia pyörii parhaillaan Turun TEHDAS Teatterissa. Esitys on turkulaisten ammattinukketeatteritaiteilijoiden Aura of Puppets ry:n ja TEHDAS Teatterin kekseliäs yhteistuotanto, joka ei päästä katsojaa helpolla. Näytelmän romanttinen rakkaustarina jää oikeastaan paitsioon ja sen sijaan tekstistä alleviivataan kaikki se, mikä lukuisissa tähänastisissa sovituksissa on lakaistu maton alle, jotta teatterin lavalle saadaan sisäsiisti näytelmä. Tässä mennään toiseen ääripäähän ja oikeastaan sen yli.
Tarina on sijoitettu maailmanlopun Veronaan. Eletään maanjäristyksen jälkeistä aikaa. Näytelmän henkilöt elävät huumeiden ja aseiden keskellä ilotalon varjossa. Romeon ja Julian rakkaustarina tuo dystopiaan pienen valonpilkahduksen, mutta heidän kuolemansa jälkeen meno jatkuu ennallaan.
Esityksen kaikki osat dramaturgiasta nukenrakennukseen, lavastuksesta puvustukseen, musiikista nukenkäsittelyyn ovat turkulaisten nukketeatteriammattilaisten käsialaa. Nuket ovat puhuttelevia kaikessa rujoudessaan ja rumuudessaan. Surkastuneet jalat ja pursuavat vartalot puhuvat omaa kieltään. Lavastus on rönsyilevä ja ahdistavan sekasortoinen. Näyttämö on kasattu täyteen roskaa, jonka määrä lisääntyy samaa vauhtia kun tarinaan tulee lisää kerroksia. Musiikkia käytetään monipuolisesti, esimerkiksi sekasortoisuutta korostetaan trancella.
Nukettajien rooli on näytelmässä kiinnostava. Välillä he valtaavat lavan, välillä osallistuvat näytelmään antamalla vaikka aseen nuken käteen. Minun tulkintani heistä on kuitenkin henkinen. Mustiin pukeutuneet nukettajat toimivat nukkejen henkinä. Kun hahmo kuolee, nukettaja tiputtaa nuken kädestään, jolloin vielä hetki sitten puhunut ja liikkunut nukke muuttuu roskaksi roskien keskelle. Tämä tulkinta saa tuulta purjeisiinsa näytelmän lopussa, kun Romeo ja Julia kohtaavat hautakammiossa. Silloin näytelmän lavastus on riisuttu äärimmilleen ja lavasteiden sijaan näyttämölle kokoontuu mustien nukettajien joukko – henkimaailma.
Erityisesti nukettajista jää mieleen Julian suulla puhuva ja nukkea taidokkaasti käsittelevä Sirpa Järvenpää, jonka loistava äänityö avaa Julian hahmosta aivan uusia puolia. Roskatkin muuttuvat linnuiksi kun Julia rakastuu. Tämä näytelmä onkin enemmän Julian tarina. Sukuriitojen sijaan keskiöön nousevat Capuletin perheen kauheudet.
Romeo & Julia on ohjaaja Merja Pöyhösen Shakespeare-trilogian toinen osa. Keväällä 2013 samojen tekijöiden Shakespeare-tulkinta Myrsky sai aikaan suoranaisen nukketeatteriaallon.
Ohjaajan mukaan esitys puhuu niiden ihmisten puolesta, jotka joutuvat kasvamaan ilman ihmisarvoa tai -oikeuksia. Tässä maailmanpoliittisessa tilanteessa aihe tulee iholle ehkä liiankin hyvin.
Janica Vilen