Keskikulutus: 5,7 l/100 km
Päästöt: 131 g/km
Maksimiteho: 88kW / 120hv
Hinta veroineen: alk. 24 990,00

VERTAILU. Neljännen sukupolven Suzuki Vitara on edullinen perheauto kompaktien pikkumaastureiden luokassa. Se on kilpailukykyinen paitsi varustelultaan, myös päästöiltään. Autovertailussa ajossa oli kuusivaihteinen automaatti Suzuki Vitara 1,6 VVT 4WD GLX.

Vitaraa on tarjolla nelivetona, joka on Suzukeissa nimeltään Allgrip. Järjestelmässä on valittavissa neljä ajoasetusta: Auto, Sport, Snow ja Lock, joilla optimoidaan pito, ajettavuus ja polttoaineen kulutus erilaisten ajo-olosuhteiden mukaan.

Euro 6 -standardin mukaisilta päästöiltään citymaastureiden keskitasoon yltävä Vitara on kehittynyt huomattavasti edeltäjäänsä Grand Vitaraan verrattuna. Lisäksi auto on aina varustettu energiatehokkailla led-päivävaloilla.

Turvallisuutta ajoon tuovat vakiona muun muassa päätä, rintakehää ja polvia suojaavat etu- ja sivuturvatyynyt, ABS elektronisella jarruvoimien jakosysteemillä sekä hätäjarrutustehostimella. Vitaran vakiovarusteluun kuuluvat myös alamäkihidastin ja mäkilähtöavustin.

Parhaimpaan varusteluun kuuluu peruutuskamera ja 3D-navigaattori. Avaimeton sisäänkäynti ja käynnistys tulevat vakiovarusteena. Alemmassakin hintaluokassa vakiona tuleva mukautuva vakionopeudensäädin huomioi tutkan avulla automaattisesti edellä ajavan ajonopeuden niin, että turvaväli säilyy koko ajan samana. Järjestelmä sekä kiihdyttää että jarruttaa itsekseen pehmeästi tarvittaessa.

Hätäjarrutusjärjestelmä seisauttaa auton tehokkaasti kaupunkiajossa 5–30 kilometrin tuntinopeuksissa.

Kompaktissa Vitarassa tilaa on riittävästi pienelle perheelle. Konttiin mahtuu näppärästi 375 litraa tavaraa.

Oletusasetuksena on Auto, joka kytkee nelivedon automaattisesti päälle havaitessaan luistoa. Sport-asento parantaa kaarreajo-ominaisuuksia kohdistamalla takapyöriin lisää voimaa. Snow-asento on puolestaan tarkoitettu lumisille, päällystämättömille ja mutaisille teille.

Lock-asennossa voima jakautuu tasan etu- ja taka-akseleiden välillä, jonka vuoksi se sopii vaativassa maastossa ajamiseen. Asetus vaihtuu Snow-tilaan 60 kilometrin tuntinopeudessa.

Katariina Mäkinen-Önsoy