Kevyttä liikennettä kehitettävä

Turun Vasemmisto esittää isoja harppauksia kevyen liikenteen järjestelyihin. Kaupunkisuunnittelussa on huomioitava nykyistä paremmin kävelyn ja pyöräilyn edistäminen.

”Ratkaisuiksi Turun Vasemmisto esittää ajonopeuksien laskemista 30:een kilometriin tunnissa kantakaupungissa ja asuinalueilla, kaupunkipyöräjärjestelmän käyttöönottoa, kävelykeskustan laajentamista sekä investointeja työmatkapyöräilyä edistäviin väyliin”, toteaa Turun Vasemmiston varapuheenjohtaja Jaakko Lindfors.

”Kun ajonopeuksia lasketaan 30:een kilometriin tunnissa, turvallisuus ja viihtyisyys paranevat ja melu ja päästöt vähenevät”, Lindfors toteaa.

Asuinalueiden nopeusrajoituksia on päätetty laskea Helsingissä ja Tampereella. Turvallisuus on lisääntynyt eniten niillä kaduilla, joiden nopeusrajoituksia on laskettu 40:stä 30:een kilometriin tunnissa. Näillä kaduilla jalankulkijoiden henkilövahingot ovat vähentyneet viidenneksellä. Samalla myös moottoriajoneuvojen onnettomuudet ovat vähentyneet kolmanneksella.

Kevyen liikenteen väyliä on lisättävä: kävelyn kannalta olennaista on saada laajennettua kävelykeskustaa, ja työmatkapyöräilyn lisäämiseksi on investoitava ruutukaava-alueen pyöräteihin Puutarhakadulle, Linnankadulle, Itäiselle Rantakadulle ja Itäiselle Pitkäkadulle.

”Turussa ollaan kehittämässä kaupunkipyöräjärjestelmää kesäksi 2018. Kaupunkipyörien pysäkeille on tilausta kevyen liikenteen väylien solmukohdissa, kuten joukkoliikenneasemilla, Kauppatorilla, Vanhalla suurtorilla, pääkirjastolla, oppilaitoksilla, satamassa, Kupittaalla ja lähiöissä”, Lindfors toteaa.

Loppuvuodesta 2016 Turku tutki kaupunkilaisten suhtautumista pyöräilyyn: 96% turkulaisista tukee pyöräilyn edistämistä ja 74% ilmoittaa olevansa kiinnostunut kaupunkipyöristä. Palautteessa toivottiin myös lisää reittejä sekä selkeämmin eroteltuja ja turvallisempia pyöräteitä.

Helsinki on puolestaan investoimassa lisää suursuosion keränneeseen kaupunkipyöräjärjestelmäänsä: pyörien määräksi on tulossa 1500 ja pysäkkien 150.

Turun Vasemmisto