Itsenäisyyspuolue
Inhimillisyyttä ja lähidemokratiaa
Kuntien selviytyminen on kiinni valtiollisesta päätöksenteosta. Kuntien taloudelliset ongelmat ovat seurausta EU:n ohjaamasta politiikasta, jota eduskunta ja hallitus toteuttavat. Nämä ovat vetäytyneet vastuustaan peruspalvelujen rahoituksessa ja siirtäneet kunnille lisää velvoitteita. Tehtävien lisääminen on pakottanut kunnat veroasteen nostoon ja johtanut myös kuntien velkaantumiseen. Kunnallisvero on tasavero. Verotusta on viety tasaverojen suuntaan ja siten siirretty verorasitusta pienituloisten suuntaan.
Parasta kuntalaisten etua ajavaa politiikkaa on EU-jäsenyyden vastustaminen ja maamme oman päätösvallan vaatiminen. Vain itsenäisen päätöksenteon avulla voimme varmistaa, että kotimaisen työn tulokset jäävät hyödyttämään Suomea ja suomalaisia sekä huolehtia kaikkia koskevista peruspalveluista.
IPU kannattaa Suomelle omaa rahaa ja itsenäisyyttä, siis eroa eurosta ja EU:sta. Oma raha, keskuspankki
ja itsenäinen lainsäädäntö mahdollistavat sen, että tulevaisuudessa julkisia menoja rahoitetaan verotulojen lisäksi keskuspankkirahoituksella.
IPU kannustaa kansalaisia oma-aloitteisuuteen kuntansa kehittämisessä. Keinottelutalouden vastapainoksi tarvitaan paikallisuuden nousua. Paikallisrahat ja vastaavat oman alueen omavaraisuutta ja elinvoimaa tukevat hankkeet ovat kannatettavia. Niiden toteutus riippuu ennen muuta yksilöiden aktivoitumisesta ja uuden yhteisöllisyyden rakentamisesta. IPU:n nettisivuilta löytyy yksi hahmotelma demokraattisesta kuntarahasta.
Maan hallituksen kaavailema sosiaali- ja terveydenhoidon palvelurakenteen uudistus uhkaa käytännössä romuttaa julkisen terveydenhuollon. Vaikuttaa selvältä, että asiakasmaksut nousevat ja kansalaisten eriarvoisuus elintärkeiden palvelujen suhteen tulee kasvamaan entisestään.
IPU vastustaa esitettyä sote-mallia. Näin laaja uudistus pitää toteuttaa kokeilujen kautta ja siten, että palvelujen laatu ja saatavuus ei heikkene entisestään.
1. Sote – hyvää hoitoa jokaiselle maksukyvystä ja iästä riippumatta
a) Vanhusten hoito- ja palvelumaksut on pidettävä kohtuullisina. Hoitoyksiköt on pidettävä kuntien
ohjauksessa hyvän hoidon varmistamiseksi ja väärinkäytösten ehkäisemiseksi. Hoitoyksiköistä ei saa tulla yritysten – eikä kuntienkaan – lypsylehmiä. Omaishoitajien arvokkaasta työstä on maksettava riittävä korvaus. Kotihoito ja ateriapalvelu on järjestettävä ihmisarvoa kunnioittavalla tavalla.
b) Vailla päämäärää ajelehtivat nuoret ovat toistaiseksi suuri käyttämätön voimavara. Nuoriso- ja perhetyö on parasta ennaltaehkäisyä, koska valtava joukko nuoria on vaarassa syrjäytyä jo syrjäytyneiden lisäksi. Voi olla jopa kansakunnan kohtalonkysymys, saadaanko nämä nuoret osallistumaan yhteiskunnan rakentamiseen. Syrjäytymistä on kyettävä ehkäisemään riittävän varhaisessa vaiheessa.
c) Perusterveydenhoito ja erikoissairaanhoito on saatava yhteisen hallinnon alle. Näin saadaan hoitoketjut toimivammiksi. Sairauksien ennaltaehkäisyyn on panostettava nykyistä enemmän. Laadukas julkinen terveydenhoito on sivistyneen valtion tunnusmerkki, mutta nykyisessä sote-uudistuksessa hoitotyö on vaarassa jäädä voitontavoittelijoiden armoille.
2. Sitovat kansanäänestykset käyttöön
Kuntalaisten vaikutusmahdollisuuksia on lisättävä. Kunnanvaltuuston päätös on alistettava kunnalliseen kansanäänestykseen, kun merkittävä osa kuntalaisista sitä vaatii. Äänestyksen tuloksen on oltava
sitova. Kuntaliitoksia on tehtävä vain osallisten kuntien kansanäänestysten hyväksyminä. Kuntajohtajien ja pormestarien valinta on tehtävä kunnallisten kansanäänestysten perusteella.
3. Maksuton koulutus turvaa tulevaisuutemme
Varhaiskasvatusta ja koulutusta on ajateltava lapsen ja nuoren näkökulmasta. Tämä tarkoittaa riittävän pieniä ryhmiä, ammattitaitoisia opettajia, riittävää koulunkäynnin tukea ja riittävän kattavaa kouluverkkoa, jotta koulumatkat voidaan pitää kohtuullisina ja turvallisina. Laadukas perusopetus antaa hyvät valmiudet toisen asteen opintoihin. Lukio- ja ammatillinen koulutus on myös järjestettävä kaikkien saatavilla olevaksi.
4. Muu sivistystyö, kulttuuri ja liikunta ovat kuntalaisen henkireikä
Moni löytää vastapainoa nykyajan kiireiseen elämänrytmiin erilaisista harrastuksista. Kansalaisopistot, kirjastot, musiikkiopistot ja urheiluseurat tarjoavat monipuolisia vaihtoehtoja vapaa-aikaan. Ne myös lisäävät kuntalaisten hyvinvointia, usein varsin pienelläkin panostuksella. Kirjastoista on kehittymässä monipuolisia palvelukeskuksia. Suuntaus on hyvä, mutta vaatii riittävästi rahoitusta, jotta aukioloajat voidaan pitää riittävinä. Myös kirjastojen aineistomäärärahat on pidettävä tarpeeksi suurina, jotta perustehtävä voidaan toteuttaa laadukkaasti.
EU-Suomessa harrastamisesta on tullut bisnesvetoista ja yhä kalliimpaa. Se asettaa kansalaiset ja varsinkin lapset ja nuoret eriarvoiseen asemaan. Kuntien on huolehdittava siitä, että harrastusmahdollisuudet ovat kaikkien ulottuvilla, eivätkä vain harvojen etuoikeus.
5. Asuminen on perusoikeus
Vuokra-asumisestakin on tehty yksityistettyä liiketoimintaa. Varsinkin kasvukeskuksissa vuokrat olisivat karanneet vuokralaisten maksukyvyn ulottumattomiin ilman mittavaa asumistukijärjestelmää. Asumistuki on mahdollistanut vuokratuottojen merkittävän kasvun – asuntojen markkina-arvon nousulla höystettynä – samaan aikaan kun muu talous on ollut taantumassa. Kyseessä on parin miljardin euron vuotuinen tulonsiirto sijoittajien taskuun. Kuntien olisikin järkevämpää kaavoittaa tontteja ja tuottaa kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja itse.
Asuntojen tuottajien ja pankkien ehdoilla toteutettavasta asunto- ja tonttipolitiikasta on siirryttävä asunnontarvitsijoiden, siis maksajien, ehdoilla tapahtuvaan asuntojen rakentamiseen. Asuntopolitiikka on muutettava sellaiseksi, ettei se automaattisesti johda rakenteelliseen korruptioon, eikä kohoaviin tonttien taikka asuntojen hintoihin. Asumista rasittavat verot ja maksut, kuten kiinteistövero, jätemaksut, vesimaksut jne. ovat tasaveron luonteisia ja siksi niillä ei pidä paikata kuntataloutta, vaan niiden perustana on oltava todelliset kustannukset.
6. Lähiruokaa ja uusiutuvaa energiaa
EU natisee liitoksissaan ja Suomi on tuonnin armoilla niin ravinnon kuin energian suhteen. Tilanne on kestämätön etenkin mahdollisessa kriisitilanteessa. Kuntien on mahdollisuuksien mukaan panostettava lähiruokaan ja uusiutuvan energian tuottamiseen. Ne takaavat selviytymisemme myös vaikeina aikoina.
7. Kiinteistöt ja kunnallistekniikka on pidettävä kunnossa
Kunnan on pidettävä huolta omistamistaan kiinteistöistä. Huonokuntoiset rakennukset on korjattava, eikä niitä tule käyttää, jos ne muodostavat terveysriskin. Homerakennusten kohdalla on tehtävä pikaisesti päätöksiä joko rakennusten korjaamisesta tai purkamisesta. Kunnan omaisuus, kuten kiinteistöt, kadut, vesi- ja viemärirakenteet on pidettävä hyvässä kunnossa ja jatkossakin kunnan omaisuutena. Julkisten rakennusten ja taajamakeskusten tulee olla esteettömiä.
8. Maahanmuuton syyt on tunnustettava
Nykyisen pakolaisuuden syyt ovat ennen muuta Lännen politiikassa, joka on hajottanut valtioita Keski- Aasiassa ja Lähi-idässä. EU on ollut pakolaisaallon synnyttämisessä suuri ja Suomi pieni tekijä. Nyt kun pakolaisia on täällä entistä enemmän, emme voita mitään syyttelemällä heitä. Voimme tehdä parhaamme, jotta he sopeutuisivat mahdollisimman hyvin vieraaseen yhteiskuntaan tai jotta he pystyisivät olojen rauhoituttua palaamaan kotiseudulleen.
On vältettävä vastakkainasettelua pakolaisten ja kantaväestön välillä, mikä tarkoittaa kaikkien tasavertaista kohtelua. Turvapaikanhakijoiden tarpeista on tietysti huolehdittava, mutta on tärkeää huolehtia myös paikallisen väestön terveyspalveluista, koulutuksesta ja asumisesta. Jos näiden ja turvapaikanhakijoiden palvelujen välillä ei ole tasapainoa, luodaan pohjaa muukalaisvastaisuuden nousulle.
9. Joukkoliikennettä on kehitettävä
Joukkoliikenteen kehittämisen tulee olla yksi kuntien painopistealueista sekä kuntalaisten palvelutarpeiden takia että ympäristösyistä. Sähköinen joukkoliikenne parantaa kaupunkikeskusten ilmanlaatua. Bussiliikenne on noidankehässä. Lippujen hinnat ovat varsin korkeita, mistä seuraa, että linjoja ei käytetä, mikä johtaa niiden lakkauttamiseen. Monia tärkeitä ja tarpeellisia bussireittejä on lakkautettu. Suuntaus on täysin väärä. Julkisen liikenteen pitäisi olla aina käyttäjälle edullisempaa kuin oman ajoneuvon käyttäminen.
10. Elinkeinotoiminta antaa kunnalle elinvoimaa
Kunnan tulee luoda suotuisat olosuhteet elinkeinotoiminnalle. Näin saadaan myönteisiä vaikutuksia kunnan työllisyyteen ja verokertymään. Kunnallisten verojen nostoa tulee pyrkiä välttämään, koska ne ovat luonteeltaan tasaveroja ja vaikuttavat kipeimmin pienituloisiin. Yrityksiä on kohdeltava tasapuolisesti esimerkiksi kunnan tekemissä hankinnoissa. Nyt kun julkisia, kunnallisiakin palveluja vaaditaan yksityistettäviksi, on tärkeää, että hankintojen kilpailutus tapahtuu reilusti – ei pelkkään hintaan tuijottaen. Kriteereissä on huomioitava vaikutukset alueen työllisyyteen, verotukseen, ympäristöön, osaamiseen ja koulutukseen, huoltovarmuuteen, paikallisuuteen jne. Toisin sanoen on katsottava, miten toimija kantaa vastuunsa toimintaympäristöstään ja mitä näiden laskelmien jälkeen jää viivan alle.
Riittävät liikenneyhteydet ja hyväkuntoinen tieverkosto ovat yrityksille elintärkeitä. Maaseudun elinkeinotoiminnan monipuolistaminen on tärkeä tekijä maaseudun autioitumisen pysäyttämisessä. Hallituksen kaavailema tieverkoston yhtiöittäminen ja tiemaksut eivät palvele kansalaisten etua. Toteutuessaan ne johtaisivat siihen, että tieinvestoinnit suunnattaisiin tuottoisimmille, vilkkaimmin liikennöidyille reiteille, ja maaseututiet jäisivät entistä enemmän retuperälle.
11. Kaupunginosa- tai kylätoiminnan tukeminen on kunnan etu
Kunnat ja kaupungit jakautuvat pienempiin osiin, kyliin tai kaupunginosiin. Näillä voi olla monenlaista yhdistys- tai muuta toimintaa, jota kunnan varoin on mahdollista tukea. Tällainen toiminta lisää yhteenkuuluvuutta ja antaa kanavia omaan elinympäristöön vaikuttamiselle. Toisin sanoen se lisää kuntalaisten tyytyväisyyttä ja on siten lopulta myös kunnan etu.
12. Luottamushenkilöitä kahlitseva puolue- ja ryhmäkuri on tuomittavaa
Vaaleilla valituilla luottamushenkilöillä on oikeus ja myös velvollisuus toimia oman järkensä ja tuntonsa mukaan.
KD
http://www.kd.fi/files/2016/11/Kuntavaalit2017_Kuntavaaliohjelma_hyvaksytty_lopullinen.pdf
Kokoomus
- Elinvoimainen, vahva, terve, toimintakykyinen ja hyvinvoiva kunta.
- Laadukasta varhaiskasvatusta- ja koulutusta kaikille kuntalaisille: pienet ryhmäkoot ja niiden säilyttäminen, opettajien säännöllinen täyd.koulutus ja terveellinen oppimisympäristö.
- Kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen sekä laadukkaiden terv.huollon-ja sosiaalihuollon palveluiden tukeminen: kuntalaisten vaikutusmahdollisuuksien edistäminen omaan hyvinvointiin ja ympäristöön esim. sähköiset kyselyt ja kuntalaisten kuuleminen.
- Panostaminen liikuntatoimintaan ja viihtyisään sekä terveelliseen asuinympäristöön: yhteistyön lisääminen urheiluseurojen ja yhteisöjen kanssa, Rivieran ulkoilualueen kehittäminen ja liikunta- sekä luontopolkujen ylläpitäminen.
- Yrittäjyyden kehittäminen ja yhteistyön lisääminen yrittäjien kanssa huomioiden nykyiset ja uudet yrittäjät.
- Asuntopolitiikan kehittäminen: monipuolistetaan asunnontuotantoa ja tuetaan kaavoitusta.
Perussuomalaiset
Sinun näköinen kunta
Maskun Perussuomaiset laittavat asiat tärkeysjärjestykseen: haluamme järjestää asukkaille arkielämän edellytykset maailmanparannuksen sijaan. Olemme huolissamme kuntalaisten hyvinvoinnista, turvallisuudesta ja oikeudesta vaikuttaa paikallisesti yhteisömme asioihin. Arjesta se alkaa.
- Terveyskeskuksen, posti- ja pankkipalveluiden sekä lähipalveluiden säilyttäminen. Laadukas palvelutaso on vetovoimatekijä.
- Toimiva koulu- ja päiväkotiverkko.
- Ikäihmisten ja vammaisten peruspalveluja kehitettävä.
- Maskuun oma aluepoliisi.
- Lisää vuokra-asuntoja Maskulaisille, rajoittamalla pakolaisten määrää.
- Työpaikkojen ja yritysten toimintaedellytysten turvaaminen, paikallisten yrittäjien huomioiminen päätöksenteossa. Ateria- ja siivouspalveluiden pitäminen omana työnä.
- Ikäihmiselle ilmaiset liikuntamahdollisuudet. Liikuntatilat säilytettävä vähintään nykyisellä tasolla.
- Palveluliikennettä parannettava taikka säilytettävä vähintäänkin nykyisellä tasolla.
- Avoimuutta päätöksentekoon mm. valtuuston kokouksen videoimalla.
Kuluvalla vaalikaudella olemme yhteistyössä saaneet läpi useat ideamme ja ajatuksemme. Meillä on Maskun näköinen puoluepolitiikasta riippumaton linja.
Asukkaiden asialla – Äänestä Parempi Masku.
SDP
SUJUVA ARKI ON HYVINVOINNIN PERUSTA
UUDISTUVA JA ELINVOIMAINEN KUNTA
- Joukkoliikenteen kehittäminen on kuntalaisten kannalta keskeinen tavoite
- Työllisyyden edistämiseksi työllistämisohjelma kuntaan
- Vahvistamme elinkeinoelämää oikeansuuntaisella kaavoituksella
- Vuokra-asuntotuotantoa lisätään
INHIMILLINEN JA TURVALLINEN KUNTA
- Ikääntyvistä pidetään huolta ennaltaehkäisevällä toiminnalla
- Nuorten syrjäytymistä ehkäistään monipuolisella perhetyöllä
- Varhaiskasvatusta perheiden ehdoilla
- Varhaiskasvatus ja perusopetus ovat lähipalveluita
- Laadukas ja monipuolinen kouluympäristö sekä terveellinen sisäilma ovat pärjäämisen perusta
LIIKUNTAA JA KULTTUURIA TUKEVA KUNTA
- Matalan kynnyksen harrastetoiminnat ehkäisemään syrjäytymistä
- Tasavertaiset liikuntapalvelut turvattava kaikille yhdessä liikuntaseurojen kanssa
- Lähikirjastoverkon tilojen käyttöä kehitetään monipuolisemmaksi yhdessä järjestökentän kanssa
Vasemmistoliitto
Julkinen liikenne Maskussa on supistunut olemattomaksi varsinkin syrjäseuduilla, kuten Lemun ja Askaisten osalta. Julkista liikennettä on kehitettävä ja siksi liittyminen Föliin on ensiarvoisen tärkeää, koska julkinen liikenne ylittää kuntarajat ja yksin toimiminen nykyaikana ei ole taloudellisesti järkevää.
Julkisten tilojen homeongelmaan on puututtava välittömästi. Varsinkin koulujen ja päiväkotien homeongelmaan puuttuminen on ensiarvoisen tärkeää, koska lasten altistuminen homeeseen jo päiväkodista alkaen aiheuttaa vakavia terveydellisiä ongelmia aikuisiässä. Tosin Maskussa ongelmaan on jo osin puututtu, mutta tämän asian kanssa ei ole aikaa jahkailla vaan on toimittava välittömästi. Kaikki homekoulut ja päiväkodit remonttiin heti, unohtamatta muita kunnan tiloja.
Terveyskeskuspalvelut ihmisten ehdoille eli terveyskeskusmaksujen tulevista korotuksista on luovuttava ja vastaanottoaikoja on saatava myös klo 16.00 jälkeen. Kun ihminen on sairas, hän tarvitsee ajan heti, eikä viikkojen päästä. Tosin sosiaali- ja terveyspuoli elää murroskautta valtakunnallisten SOTE ratkaisujen takia. Siksi kunnan on oltava aktiivinen näiden ratkaisujen suhteen. Vasemmistoliitto haluaa, että terveys- ja sosiaalipalvelut tehdään edelleen pääsääntöisesti julkisina palveluina. Täten taataan se, etteivät yksityiset toimijat kuori kermaa päältä, erityisesti haja-asutusalueilla ne eivät tule tuottamaan palveluja. Uutena palveluna tulee olemaan hoitopolut, joissa yhdistyvät terveydenhuollon ja sosiaalitoimen asiantuntemus. Yhdeltä luukulta tulee saada joustavasti palvelut koko perheelle. Kuntalainen voi luottaa, että sairauden kohdatessa huolehditaan myös hänen toimeentulostaan ja henkisestä hyvinvoinnista.
Masku tarvitsee lisää asukkaita, joten kaavoitukseen on satsattava, jotta saadaan edullisia ja houkuttelevia tontteja erilaisille asumismuodoille. Erityisesti tulee muistaa ikääntyvä väestö, jotta heille kyetään tuottamaan laadukkaita ja kohtuullisia asuntoja. Varsinkin keskustan kaavoitukseen on panostettava, jotta alueesta tulee viihtyisä, asukkaita ja palveluja houkutteleva. Myös Rivieran teollisuustonteille on saatava yrityksiä, jotka tuovat kunnalle verotuloja ja työpaikkoja.