1990-luvulta asti vietetty Sanomalehtiviikko on jälleen käynnissä Suomen kouluissa. Viikon tarkoituksena on opettaa medialukutaitoa sekä tehdä sanomalehteä koululaisille tutuksi. Kolmoset Paimiossa Vistan koulussa tutustuivat jo viikon ensimmäisenä päivänä sanomalehden rakenteeseen ja osastoihin. Ruskon Kirkonkylän koululla kolmasluokkalaiset sukelsivat sanomalehtien ihmeelliseen maailmaan tiistaina.
PAIMIO. Sanomalehtien liiton organisoimaa Sanomalehtiviikkoa on vietetty helmikuisin jo vuodesta 1995 lähtien. Viikon aikana kouluissa tutustutaan sanomalehtiin ja toimittajat sekä lehtikuvaajat käyvät kertomassa työstään oppilaille. Tänä vuonna viikon teemana on sisältöjen luotettavuus mediassa.
Paimion Vistan koulun alakoululaisetkin ovat saaneet heti maanantaiaamuna 30. tammikuuta pinon isoja lehtiä luokkiinsa. Jopa niiden avaaminen on tottumattomalle haastavaa.
– Oppilaat eivät välttämättä enää näe sanomalehtiä arjessaan. Viikon tarkoituksena on tutustua lehtiin ja opetella lukemaan niitä, kertoo kolmannen luokan opettaja Sofia Jääskeläinen.
Opettajat saavat tilata niin materiaaleja kuin lehtiäkin ilmaiseksi opetuskäyttöön Sanomalehtiviikolle. Viikon aikana suomalaisiin kouluihin toimitetaan puolesta miljoonasta miljoonaan kappaletta lehtiä. Myös useiden päivälehtien digiversiot ovat oppilaille avoinna viikon ajan. Lehdet toimittavat kouluihin myös omaa, kohdennettua opetusmateriaaliaan.
Jääskeläisen ryhmässä teemaviikon aikana esimerkiksi pelataan erilaisia sanomalehteen liittyviä pelejä, tehdään sanomalehtien liitolta saatuja harjoituksia ja piirretään sarjakuva.
Yhtenä päivänä oppilaat saavat muodostaa oman etusivun itseään kiinnostavista uutisista. Jokainen saa myös oman etusivunsa esille luokan seinälle.
– Tavoitteena on linkittää lapset mukaan siihen, mitä yhteiskunnassa tapahtuu. Lasten on hyvä huomata, että sanomalehdessä on myös heitä koskevia uutisia, Jääskeläinen sanoo.
Sanomalehtiviikko on kivaa vaihtelua kouluarkeen
– On sanomalehti meille tuttu! Vistan koulun kolmasluokkalaiset vakuuttuvat, vaikka yhä harvempaan kotiin tulee perinteinen paperilehti.
Sanomalehtiviikon teeman mukaisesti oppilaat esimerkiksi opettelevat erottamaan mainoksia lehtijutuista.
Oppilaille erilainen viikko tarjoaa mieleistä tekemistä:
– On ollut tosi hauskaa ja ollaan naurettu hirveästi, koululaiset kertovat Sanomalehtiviikon aloituksesta.
Vistan koulussa Sanomalehtiviikolla luokkaryhmiä sekoitetaan ja oppilaat tekevät tehtäviä ryhmätöinä. Viikko on siis samalla myös tilaisuus opettaa yhteistyötaitoja koulussa.
Sanomalehtiviikon aikana pyritäänkin ennen kaikkea herättämään kiinnostus uutisia ja sanomalehtiä kohtaan. Jos aikaa jää, koululla tutustaan myös satukirjoihin, jotka käsittelevät toimitusten työtä ja sanomalehtimaailmaa.
– Jos joku koululainen ei tiedä sanomalehdestä paljoa, niin se oppii siitä nyt enemmän, oppilaat itse vielä analysoivat viikon tarkoitusta.
Roosa Vastamäki
Sanomalehtiviikko innosti kolmosia Ruskolla
RUSKO. Ruskon Kirkonkylän koululla viikko käynnistyi tiistaiaamuna 31. tammikuuta lehteen tutustumalla ja tehtäviä tehden. Luokanopettaja Laura Kokkonen-Uhinki ja 3B luokan 18 oppilasta etsivät lehdistä eri asioita, kuten mielenkiintoisinta uutista ja kalleinta mainoksessa esiintyvää tuotetta.Oppilaat kuvittivat myös lehdessä ilman kuvaa olleen artikkelin.
Lehtien tutkiminen ja juttujen leikkaaminen oli selvästi mieleistä puuhaa.
Kädennostokyselyn perusteella sanomalehti tulee edelleen moneen kotiin. Alakoulun oppilaat eivät kuitenkaan lehteä päivittäin lue. Tietoa osataan kyllä hakea netistä, mutta opettajien mukaan lähdekritiikkiä ei netistä luettuun juuri ole.
Sanomalehtiviikkoja järjestettiin yksittäistapauksina jo 1970-luvulla. Vuonna 1988 järjestettiin ensimmäisen kerran sanomalehtipäivä 15.1. ja se muutettiin helmikuussa pidettäväksi sanomalehtiviikoksi vuonna 1995. Teemaviikon tärkeimpänä tavoitteena on maksuttomien sanomalehtien, niin printti- kuin verkkolehdenkin, saaminen oppilaiden luettavaksi.
Kai Saarto