Kaarinalaisten Sinä päivänä kun synnyin valloittaa kantaa ottavuudellaan

Kuva: Joonatan Järvinen.

Teatteri Tiili: Sinä päivänä kun synnyin

Käsikirjoitus ja ohjaus: Noora Nieminen ja Annika Setälä

Musiikki ja tekniikka: Pekka Nebelung

Koreografia: Tuija Lehtimäki ja Joona Rytkönen

Tuotanto: Juli Westerlund

MUSIKAALIARVIO. Sinä päivänä kun synnyin on Kaarinan lukion musiikkiteatterilinjan opiskelijoista koostuvan Teatteri tiilen kunnianosoitus 100-vuotiaalle Suomelle. Lukion opettajien Annika Setälän ja Noora Niemisen kynästä syntyneessä käsikirjoituksessa tiivistyy maamme itsenäisen historian merkittävimmät hetket noin kaksituntiseksi musikaaliksi. Musikaalista ei puutu tunteenpaloa ja rakkautta eikä kuolemaa ja menetystä. Se on juuri nappivalinta juhlavuoden produktioksi.

Turun Sigyn-salissa 13.–18.1. esitetty musikaali on täynnä muistoja paitsi valkokankaalle heijastettujen kuvien muodossa myös tarinaa eteenpäin kuljettavien päähenkilöiden Martan ja Matildan kertomana. Esitys alkaa palvelukodista, jossa maamme tapaan satavuotiaat naiset ovat sijoitettu yhteistä huonetta jakamaan.

Yhteisestä huoneesta sekä yhteisistä tuttavuuksista huolimatta, naisten tarinat ovat aivan erilaiset. Silti sekä juureva Martta että hillitty Matilda edustavat sitkeitä ja sisukkaita suomalaisia naisia parhaimmillaan.

Musiikkiteatterilinjan musiikillisesta puolesta vastaavan Pekka Nebelungin sovituksissa on näppärästi yhdistelty tunnettuja kappaleita vuosien varrelta. Esityksen aikana kuullaan esimerkiksi niin Sataman valot, Nuoruustango ja Kuunnellaan vaan taivasta kuin musikaalin nimikkobiisikin eli Ultra Bran Sinä päivänä kun synnyin sekä uhmakkuutta tihkuva Kenen joukoissa seisot. Teos huipentuu opiskelija Piiku Ansamäen sävellykseen Eino Leinon tunnetusta runosta Hymyilevä Apollo.

Toisaalta kappaleet kuvastavat osaltaan ajankuvaa, mutta samalla myös ajattomuutta: vuosikymmenestä ja jopa vuosisadasta riippumatta, ihmiskunta tuntuu kamppailevan samankaltaisten ongelmien ja ristiriitojen kanssa. Rohkeasti musiikkiteatterilaiset ottavat kantaa päivänpolttaviin aiheisiin, joita kohtaamme tänä päivänä ja joita menneet polvet kohtasivat omana aikanaan. Niin ikään rakkaus on universaalia; ajasta ja paikasta riippumatonta.

Kertomusta vie sujuvasti eteenpäin orkesterin ja taustalaulajien lisäksi tanssiryhmä, jonka koreografian on tehnyt Tuija Lehtimäki ja Joona Rytkönen työryhmineen. Upeasta lavastuksesta ja puvustuksesta on huolehtinut Juli Westerlund työryhmineen.

Muuten eheään ja liikuttavaan tarinankerrontaan pientä kömpelyyttä tuo katsojille asti välittyvä jännitys ja epävarmuus, joka toisaalta on varsinkin ensi-illoissa hyvin yleistä. Äänentoistokaan ei salissa pelaa aivan kuten pitäisi: välillä instrumentit peittoavat kaiken muun alleen, välillä taas puhe- ja lauluosuudet ovat volyymiltään turhan kovalla. Kaiken kaikkiaan nautin Kaarinan lukion opiskelijoiden ja opettajien täysin omana työnään suunnittelemasta ja toteuttamasta Sinä päivänä kun synnyin -musikaalista. Tästä on hyvä startata juhlavuoteen.

Katariina Mäkinen-Önsoy