Taistelu liikenne- ja viestintäministeriön ehdottamia yhteysalusliikenteen maksuja vastaan kiihtyy Naantalissa

Turun Seutusanomien kuva-arkisto.

NAANTALI. Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee saariston liikennepalveluja kehittävää kokeilua Saaristomerellä ja Suomenlahdella. Kokeilun tavoitteena on kehittää saariston liikennepalveluihin ratkaisua, jolla voidaan turvata saariston vakituisten asukkaiden, yritysten, osa-aikaisten asukkaiden ja matkailijoiden liikkuminen ja kuljetukset.

Ministeriön tiedotteen mukaan saariston kulkuyhteyksiä ei voida turvata ilman markkinaehtoisia palveluja. Yhteysalusliikenne on tällä hetkellä kaikille käyttäjille maksutonta, ja tämän takia alueelle ei ole ministeriön tulkinnan mukaan voinut kehittyä uusia, markkinaehtoisia liikennepalveluja.

Ministeriön ajamassa kokeilussa saariston yhteysalusliikenteessä kaikilta matkustajilta perittäisiin kohtuullinen maksu. Maksut tulisivat voimaan 1.4.2017 kokeilun ajaksi ja maksullisuus jatkuisi vuoden 2018 loppuun saakka.

– Maksut ovat välttämätön edellytys markkinaehtoisen liikenteen ja uudenlaisen yrittäjyyden kehittymiselle saaristoalueella. Kokeilussa pyritään hyödyntämään digitalisaation tuomat mahdollisuudet liikennepalvelujen kehittämiselle, liikenne- ja viestintäministeriö toteaa.

Naantali laittaa ministeriölle kampoihin

Tähän mennessä ehdotuksen on tyrmännyt muun muassa Maakuntaliitto ja Varsinais-Suomen Yrittäjät sekä lukuisat saariston asukkaat. Nyt taisteluun maksuja vastaan ovat lähteneet myös Naantalin Perussuomalaisten ja Keskustan valtuustoryhmät. He kutsuvat kaikki Naantalin poliittiset ryhmät mukaan yhteiseen työhön saariston yhteysalusliikenteen maksuttomuuden turvaamiseksi ja saariston elinvoiman vahvistamiseksi.

– Liikenneministeriön esityksen mukaan yksittäiselle perheelle tai yritykselle voisi koitua kymmenien tuhansien eurojen vuosittainen kustannus. Saariston asia ei voi olla minkään yksittäisen aatteen tai kieliryhmän asia, vaan sen on oltava meidän kaikkien yhteinen asia, valtuustoryhmät toteavat tiedotteessaan.

Yhteysalusreittien takana saarissa asuvat ihmiset ovat järkyttyneet mahdollisten maksujen voimaantulosta. Vaikutukset olisivat kohtalokkaita myös paikalliselle yritystoiminnalle. Perussuomalaisten ja Keskustan valtuustoryhmät painottavat yhteiskunnan olevan vastuussa myös saaristolaisista, jotka hekin maksavat kiinteistö- ja muita veroja.

– Digitalisaation hyödyt eivät realisoidu, jos kustannustaso asetetaan kestämättömäksi, he jyrähtävät.

Velkualaisen Lasse Valtosen mielestä maksullisuuteen johtava käytäntö asettaisi kuntalaiset eriarvoiseen asemaan, jos varsinaisen verotuksen päälle tulee ilmeisen kohtuuttomia maksuja.

Järkevämpää olisi kilpailuttaa yhteysaluksilla operointi

Valtuustoryhmät eivät hyväksy liikenneministeriön esitystä tällaisenaan ja tekevät työtä sen muuttamiseksi.

– Valtion olisi järkevämpää omistaa yhteysalukset ja kilpailuttaa niillä operointi. Siten markkinaehtoisuus toteutuisi, mutta taakkaa ei sysättäisi saariston asukkaiden harteille, rymättyläläinen Kari Salo (ps.) toteaa.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan yhteysalusliikennettä käyttää noin 500 saariston vakituista asukasta. Saariston yhteysalusliikenne aiheuttaa vuosittain 17,5 miljoonan euron kustannukset. Maksujen myötä valtion kustannusten arvioidaan alenevan noin 4 miljoonaa euroa.

Janica Vilen