YRITYSUUTISET. Sponsoroinnin kehittämistä ja välitystä tarjoava Sponssaamo-palvelu aloittaa toimintansa myös Turun seudulla. Palvelu käynnistyy kulttuurin kohdealueelta, ja Turun alueella kärkikohteina Sponssaamossa mukana ovat Jazz City Turku ja Naantalin Musiikkijuhlat.
– Turun talousalueella on vireä tunnelma ja vahva tekemisen ote. Suuret laivatilaukset säteilevät vaikutustaan muillekin toimialoille, kuten kulttuurin ja vapaa-ajan palveluihin. Erottuvalle ja kohderyhmänsä kokemustasolla tavoittavalle markkinoinnille on kasvavaa kysyntää, joten laadukkaalle sponsoroinnille on nyt hyvä aika ja myönteiset näkymät, uskoo Taneli Tuomaala Sponssaamosta.
Naantalin Musiikkijuhlien laatu ja maine tunnetaan jo 80-luvulta, jolloin sellotaiteilija Arto Noras käynnisti uuden kamarimusiikkiin suuntautuvan festivaalin. Suomen festivaalikesän perinteikkäästi avaavilla Musiikkijuhlilla on ollut aina mukana myös vahvat yritysyhteistyökumppanit. Tapahtuman tavoitteena on nyt löytää festivaalin sisällöstä kiinnostuneita uusia kumppaneita, jotka hakevat merkityksellisten kokemusten kautta kontaktia klassisen musiikin innokkaisiin kuluttajiin.
– Sponsorointi on Suomessa alihyödynnetty ja jopa väärinymmärretty markkinointikeino. Se ei ole hyväntekeväisyyttä. Hyödyntämisessä on paljon tehostamisvaraa, ja keskeisenä kysymyksenä on oikean kohteen ja sponsorin löytäminen. Kumppanuuden välittäjän tehtävänä on tuoda juuri oikeiden osapuolten löydettävyyteen lisäarvoa, kertoo Tuomaala Sponssaamosta.
Sponssaamo-palvelun tuottaa Emporia Group Oy. Yhtiö kehittää yritysyhteistyön rinnalle kohteilleen palvelukanavaa myös yleisöyhteistyönsä vahvistamiseen joukkorahoituksen kautta. Tulossa on myös kumppanuustutka, joka digitaalisena palvelualustana kasvattaa sponsoroinnin mahdollisuuksia. Sponssaamo-palvelussa on nyt mukana merkittäviä kulttuurin kohteita, ja seuraavaksi palvelu on laajentumassa myös muille sponsoroinnin kohdealueille koko Suomessa.