MOOTTORIURHEILU. Nousiaislainen Kimmo Rantala on saavuttanut Super Comp Biken SM-kisoissa toisen sijan ja PM-kisoissa kolmannen sijan.
Vuosi 2016 oli järjestyksessään ensimmäinen, kun Super Comp Biken Suomen mestaruudesta ylipäätään kilpailtiin. Päätöskisa ajettiin 2. – 3. syyskuuta Alastaron FHRA Night Racessa.
– Kauden alussa tavoitteena oli ajaa BMW S1000RR -pyörällä Super Gas Bike -ryhmässä, josta vaihdoin vauhdissa Super Comp Bikeen kesken avauskisan, sanoo Rantala.
PM-pronssisija varmistui sen sijaan Ruotsin Tierpissä, jossa käytiin kiihdytysajon Pohjoismaiden mestaruussarjan (EDRS Pro) -kisat 25.–28.8.
– Pohjoismaiden mestaruussarjan ensimmäinen osakilpailu käytiin niin ikään samaisessa paikassa Ruotsissa ja kaksi muuta osakilpailua Suomessa Alastarolla ja Norjassa Gardemoenissa, Rantala jatkaa.
Rantalalla on selvät sävelet ensi kautta varten: mestaruudet SM- ja PM-sarjassa.
– Kaksi kymmenystä nopeampi tämän kauden tuloksia kyllä saa sitten olla, jos mestaruusvauhdeissa aikoo pysyä, Rantala huomauttaa.
Huonot säät vaikuttivat
Haasteita kauteen toivat huonot säät.
– Yhdeksestä kisasta kuusi jäi sateen takia kesken, kuten myös Suomen finaali, Rantala harmittelee.
Viime vuonna Kimmo Rantalan paras sijoitus oli Street Biken SM-kulta. Aiemmilta vuosilta Rantalalla on plakkarissa pronsseja ja hopeita sekä Pohjoismaiden mestaruus. Ensimmäiset SM-kisansa hän ajoi vuonna 2003.
– Super Comp -moottoripyöräryhmä eroaa Street Bikeistä siinä, että Super Comp Biken moottorin koko sekä sylinterimäärä on vapaa. Ryhmälle on määritetty lisäksi kiinteä 8,5 sekunnin indeksi. Kisoissa voi nähdä siis hyvin erilaisia pyöriä, Rantala selittää.
Oma poikakin kilpailee
Rantalan poika Eemeli sijoittui tällä kaudella Junior Bikessä viidenneksi Honda CBR 125 R -pyörällään. Haluttua finaalipaikkaa täytyy vielä odottaa ensi vuoteen, mutta oman ennätyksensä Eemeli ajoi heti avauskisassa.
– Toista kauttaan ajanut poikani on nyt 12-vuotias ja saa ajaa 18-vuotiaaksi asti junnuissa. Ensi kaudeksi Eemelin toiveissa olisi paitsi finaalipaikka myös uusi nopeampi pyörä alle, Rantala toteaa hymyillen.
– Junior Bike -ryhmässä on sellainen ilahduttava erityispiirre, että siellä on paljon tyttöjä ajamassa, lisää Rantala.
Katariina Mäkinen-Önsoy