Kaarinalainen Taiko avaa kotimaisen taiteen verkkokaupan marraskuussa

Kaarinalaisten Pia ja Patrik Edmanin perustama Taiteen verkkokauppa Taiko avautuu marraskuussa. Kuva: Ragip Önsoy.

YRITYSUUTISET. Kaarinalaispariskunnan pyörittämän viestintätoimisto Pop Communicationsin Taiteen verkkokauppa Taiko avautuu marraskuussa. Pia ja Patrik Edmanin Taiko tuo tullessaan maanlaajuisen uuden kauppakanavan, jossa taiteilijoiden on mahdollista myydä töitään suoraan kuluttajille. Palvelu toimii myyntiprovisiolla.

Edmanien mukaan Taikon tarkoituksena on edistää kotimaisen taiteen saatavuutta ja taiteilijoiden teosmyyntiä ensin kotimaan rajojen sisäpuolella, ja jatkossa myös ulkomailla.

– Tulevaisuuden suunnitelmissa on viedä konsepti Suomen markkinoiden jälkeen ulkomaille edistämään suomalaisen taiteen tunnettuutta myös kansainvälisillä markkinoilla, Edmanit kertovat.

– Ostokäyttäytyminen on muuttunut ja digitalisaatio vie palveluja nettiin helposti saataville, mutta taidemyynti on ollut pitkään lapsen kengissä. Taikon kautta taidetta voi paitsi ostaa vuorokauden ympäri, myös testata teosten sopivuutta sisustukseen lataamalla palveluun kuva huoneesta, johon taidehankintaa suunnitellaan, lisäävät Edmanit.

Tavoitteena 200 taiteilijaa

Taikoon tulee tarjolle maalauksia, grafiikkaa, valokuvia ja veistoksia sadoilta ammattitaiteilijoilta ympäri maan.

– Vähintäänkin 200 taiteilijan tavoite meillä on verkkokaupan avautuessa marraskuussa. Töitä voi olla sen sijaan jatkuvasti tarjolla rajattomia määriä, sillä kuriiri vie teokset taiteilijoilta suoraan ostajan kotiovelle. Logistisesti on helpompaa, kun töitä ei tarvitse säilöä välillä varastoihin, Edmanit toteavat.

Idea suomalaisesta taiteen nettikaupasta lähti liikkeelle Edmanien työskennellessä taiteilijoiden markkinointiratkaisujen parissa.

– Olimme juuri viime keväänä tekemässä nettisivuja eräälle taiteilijalle, jolla oli nurkat täynnä teoksia, eikä hän tiennyt, mitä kautta laittaa niitä myyntiin. Ilmiö on hyvin yleinen taiteilijoiden keskuudessa, jotka useimmiten haluaisivat keskittyä taiteen tekemiseen, eivät niinkään sen markkinointiin, Pia Edman sanoo.

– Verkkokaupan kannattavuutta tutkiessamme huomasimme, että ne muutamat taiteen nettikaupat, mitä on olemassa, ovat keskittyneet tietyn alueen taiteilijoihin tai määrättyihin tekniikoihin, Patrik Edman jatkaa.

Mesenaatti-formaatilla joukkorahoitusta

Edmanit suunnittelevat Taiko-konseptille joukkorahoituskampanjaa Mesenaatin kautta.

– Joukkorahoituspalvelulla kuka tahansa voi rahoittaa Taikoa pienellä tai vähän isommalla summalla, esittelevät Edmanit.

Kesäkuukaudet ovat Edmaneilla menneet lukuisissa yhteydenotoissa laajan taiteilijaverkoston muodostamiseksi.

– Innostus Taikoa kohtaan on herännyt lyhyessä ajassa niin taiteilijoiden kuin kuluttajienkin keskuudessa. Alustavasti kiinnostuneita taiteilijoita on jo yli 500. Lisäksi Facebookissa Taikolla on lähes 2000 tykkääjää, vaikka kuluttajiin kohdistuvaa markkinointia ei vielä ole juurikaan tehty, Edmanit iloitsevat.
– Yhteistyö esimerkiksi gallerioiden kanssa kiinnostaa aina. Tarkoituksemme ei ole missään nimessä poissulkea muita kauppakanavia, vaan tarjota uusia kanavia sekä yhteistyömuotoja olemassa oleville, lisäävät Edmanit.

Katariina Mäkinen-Önsoy