MUSIIKKI. 37. Paraisten Urkupäivät -festivaali tuo kaksi konserttia Naantalin luostarikirkkoon. Torstaina 30.6. klo 19 kuullaan suomalaisiin eturivin urkureihin lukeutuvan Eero Annalan perinteinen urkukonsertti ja perjantaina 1.7. klo 21 saksalainen huippu-urkuri Franz Danksagmüller improvisoi Victor Sjöströmin mykkäelokuvaan.
– Elokuva on uusi aluevaltaus Urkupäiville, ja odotettavissa on hyvin mielenkiintoinen ilta, kertoo festivaalin taiteellinen johtaja Kari Vuola.
Annalan konsertissa luostarikirkon historialliset holvikaaret täyttyvät Johann Sebastian Bachin ja Wolfgang Amadeus Mozartin musiikista. Urkumusiikin supermiehen, isä-Bachin tuotannosta kuullaan melko hyvä läpileikkaus: aluksi soivat Bachin varhaisemmat urkusävellykset hänen Weimarin ajoiltaan 1700-luvun alkupuolelta, minkä jälkeen kuullaan musiikkia saksalaismestarin pisimmän työkomennuksen, Tuomas-kirkon kanttorin pestin ajoilta. Mozart puolestaan sävelsi uransa aikana melko vähän urkumusiikkia, ja häneltä Annala onkin valinnut mukaan kokoelman myöhemmin uruille sovitettuja teoksia, kuten osan Mozartin neljännestä käyrätorvikonsertosta. Illan viimeisenä Mozart-ohjelmanumerona kuullaan itävaltalaissäveltäjän rakastetun sielunmessun Lacrymosa-osa, joka on yksi länsimaisen musiikin kuuluisimmista tunnelmakuvista. Annalan konsertti avaa Naantalin kirkon perinteisen Musiikkia luostarikirkossa -kesäsarjan.
Perjantain konsertti on puolestaan jotakin aivan muuta: Naantalin kirkossa koetaan jännittävä elokuvaelämys, kun saksalaisurkuri Franz Danksagmüller improvisoi Victor Sjöströmin ohjaamaan, vuonna 1921 valmistuneeseen Körkarlen-elokuvaan. Hän hyödyntää urkujen lisäksi elektroniikkaa ja omaa ääntään. Elokuvamusiikin historia juontaa juurensa nimenomaan tällaisista tilanteista: 1900-luvun alkupuolella mykkäelokuvia säesti pieni orkesteri tai esimerkiksi yksinäinen pianisti. Nyt on urkurin vuoro pistää kaikki mielikuvituksensa likoon ja loihtia yleisölle unohtumaton elokuvailta.
Danksagmüllerillä on pitkä kokemus mykkäelokuviin improvisoimisesta. Kipinä syttyi jo lapsena, kun tuleva urkuri innostui improvisoimaan monenlaisten tarinoiden ja maalausten pohjalta. Myöhemmin hän heittäytyi täysillä mykkäelokuvien maailmaan ja alkoi aktiivisesti improvisoida musiikkia elokuviin.
– Ilman ääniraitaa melkeinpä mikä tahansa elokuva käy tylsäksi jossakin vaiheessa, sillä vain musiikin ja äänen voimalla hahmot heräävät henkiin. Mykkäelokuvakonsertissa yleisö ei ainoastaan katso elokuvaa tai kuuntele musiikkia, vaan kokonaisuus synnyttää uuden, ihmeellisen tarinan, Danksagmüller summaa.
Urkuria inspiroivat erityisesti mystiset elokuvat, joihin Urkupäivien konsertissa nähtävä Ajomieskin hänen nähdäkseen lukeutuu. Selma Lagerlöfin romaaniin perustuvan tarinan keskiössä on David, joka päätyy kärsimään hurjasta alkoholiongelmasta, menettää otteen elämästään ja tuhoaa suhteet perheeseensä täysin. Merkittävä rooli elokuvassa on vanhalla legendalla, jonka mukaan viimeinen uudenvuodenaattona kuoleva ihminen joutuu ajamaan seuraavan vuoden Kuoleman rattailla ja keräämään kuolevien sieluja.
– Se on todella tunnerikas ja koskettava elokuva, joka pureutuu katumukseen ja sovinnontekoon, Danksagmüller kuvailee.
Hän on improvisoinut Körlkarleniin tätä kesää ennen jo kahdesti: Lyypekissä vuonna 2009 ja Barcelonassa vuonna 2010 instrumentteinaan urut, oma äänensä ja live-elektroniikka. Improvisoidun musiikin mielenkiinto ja jännite piilee siinä, että lopputulos on aina erilainen:
– Minulle muusikkona jokainen esitys on aivan omanlaisensa kokemus. Ääniraita on aina uudenlainen, mikä taas muuttaa tarinaa.
Danksagmüller odottaa innolla tulevaa konserttia. Hän tutustui Naantalin kirkkoon jo kesällä 2015 konsertoidessaan siellä Paraisten Urkupäivien yhteydessä:
– Rakastuin Naantalin luostarikirkon mystiseen ilmapiiriin. Seinillä tuntuu olevan niin paljon kerrottavaa, urkuri pohtii.