Liikkuminen palveluna eli Mobility as a Service (MaaS) -palvelukokonaisuuteen kuuluvasta Tuupista kertoo toimitusjohtaja Johanna Taskinen. Haastattelussa myös OP Groupissa tulevaisuuden liikkumisen projektinvetäjänä toimiva maskulaistaustainen liikennetekniikan diplomi-insinööri Sonja Heikkilä.
Tuup on suomalainen palvelu, joka tarjoaa Suomen kaikki liikennevaihtoehdot yhdestä mobiilisovelluksesta. Tuupin kautta käyttäjät saavat hinta-, reitti- ja aikataulutiedot eri kulkutavoille, kuten julkiselle liikenteelle, taksille, vuokra-autolle tai polkupyörälle tai näiden yhdistelmille. Föli eli Tuupista löytyy myös joukkoliikennepysäkkien ajantasaiset lähdöt niin Turusta kuin muista suurista kaupungeista.
Turun seudun joukkoliikenne on ensimmäinen Tuupin kautta ostettava liikkumispalvelu. Edelläkävijänä Föli on toteuttanut Suomen ensimmäisen ja maailmassa edistyksellisen mobiililippuratkaisun yhdessä iQ Paymentsin kanssa teknisesti siten, että myös MaaS-operaattorit voivat myydä ja välittää turvallisesti lippuja omissa sovelluksissaan. PayiQ®-palvelu on nyt käytettävissä sekä Suomessa että kansainvälisesti
Tuupin ilmaiset Android- ja iOS-versiot tulevat ladattavaksi sovelluskauppoihin huhtikuussa.
LIIKENNE. Huhtikuun alusta alkaen Turun seudun joukkoliikenne Fölin käyttäjät ovat voineet sekä etsiä ja vertailla reittivaihtoehtoja että maksaa Föli-lippunsa uudella Tuup-sovelluksella.
Turun seudun joukkoliikennejohtaja Sirpa Korteen mukaan lisäksi Tuupin käyttäjät voivat nyt löytää Föli-palvelut puhelinsovelluksesta.
Tuupin toimitusjohtaja Johanna Taskinen kertoo, että Turun seudun joukkoliikenteellä on maan parhaimmat tekniset edellytykset sekä mobiililippujärjestelmästä saatu avoin rajapinta.
– Suunnannäyttäjänä Föli on ensimmäinen liikkumispalvelu, jonka kanssa Tuup-sovellus on mahdollista toteuttaa tässä laajuudessa. Seuraavaksi Tuupia kokeillaan yhteistyössä Suomen Taksiliiton ja Lounais-Suomen Taxidatan kanssa. Jatkossa Tuupin valikoima laajentuu myös muihin joukkoliikennepalveluihin, auton- ja pyöränvuokrauspalveluihin sekä pysäköintipalveluihin, Taskinen jatkaa.
Tuup on osa Liikkuminen palveluna eli Mobility as a Service (MaaS) -palvelukokonaisuutta, joka tavoittelee liikkumisen palveluistamista niin valtakunnallisesti kuin kansainvälisestikin. MaaS tarkoittaa liikkumispalveluiden tarjoamista käyttäjille yhdistämällä uusimman teknologian avulla erilaisia liikkumisen muotoja yhteen digitaaliseen palveluun.
Maskulaisedustuksella kohti kestävämpää liikkumista
OP Financial Groupin tulevaisuuden liikkumisen projektinvetäjänä toimii liikennetekniikan diplomi-insinööri Sonja Heikkilä.
Heikkilällä on omakohtaista kokemusta hankalista kulkuyhteyksistä kotikunnastaan Maskusta.
– Asuin peruskoulu- ja lukioiän Maskussa kaukana kunnan keskustasta, palveluista sekä liikenneyhteyksistä. Ehkä jotain jäi hampaankoloon kerran tunnissa kulkevista busseista, kun suuntauduin lopulta liikennetekniikkaa opiskelemaan, hän taustoittaa hymyillen.
Kun Heikkilä julkaisi 2014 keväällä MaaS-palvelua käsittelevän diplomityönsä, MaaS sekä uudenlainen liikkumisen visio sai kasvot. Pian Heikkilä oli puhumassa aiheesta valtakunnan medioissa aina ulkomaita myöten.
– Opinnäytetyössäni onnistuin kokoamaan tulevaisuuden ajatukset ja ehdotukset ilmeisen selkeäksi kokonaisuudeksi, hän kertoo.
Jakamistalous ja palveluistuminen ovat tulevaisuutta
Eräs MaaS-operaattorien tulevaisuuden visioista pohjautuu yksityisautoilun vähenemiseen. Yhteisenä tahtotilana on paitsi ihmisten arjen helpottaminen ja mahdollisuus toteuttaa itseään muuttuvissa liikkumistarpeissa, myös kestävän liikkumisen ja kulutuksen edistäminen.
– Paljon puhutut jakamistalous (sharing economy) ja palveluistuminen (servicizing) ovat tulevaisuutta, toivottavasti jo lähitulevaisuutta, ihan missä tahansa kulutukseen liittyvässä asiassa, Heikkilä pohtii.
– Ihan samalla tavoin kuin esimerkiksi loma-asunnot tönöttävät tyhjillään suurimman osan vuodesta, autot seisovat pihoilla tai katoksissa käyttämättöminä pitkiä aikoja. Visiona on, että julkinen liikenne mm. yhteiskäyttö- ja vuokra-autoineen sekä kimppakyyteineen toimisi tulevaisuudessa niin hyvin, että kenenkään ei ole pakko omistaa autoa, jos ei sitä halua, päästäkseen liikkumaan, lisää Heikkilä.
Liikkumispalvelun tarkoituksena on Heikkilän mukaan mahdollistaa vaivattomamman, kustannustehokkaamman ja ympäristöystävällisemmän tavan liikkua. MaaS tuo tehokkuutta liikennejärjestelmään ja sitä myötä kustannussäästöjä ja vähempiä negatiivisia ympäristövaikutuksia.
– Tavoitteena on, että viihtyvyys paranee samalla kun ympäristörasite vähenee. Onhan yksityisautoilu kuluttavaa paitsi ympäristölle, myös lompakolle.
Katariina Mäkinen-Önsoy