Hessundinsalmen uuden sillan kansi valetaan maaliskuussa

Kreate toteutti Hessundinsalmen sillalla harvinaislaatuisen betoninivelrakenteen tunkkauksen lokakuun lopussa. Sillan massiiviset tukipilarit ovat vielä toistaiseksi ohikulkijoilta piilossa telineiden ja muottirakenteiden alla. Kuva: Kreate Group Oyj.
Kreate toteutti Hessundinsalmen sillalla harvinaislaatuisen betoninivelrakenteen tunkkauksen lokakuun lopussa. Sillan massiiviset tukipilarit ovat vielä toistaiseksi ohikulkijoilta piilossa telineiden ja muottirakenteiden alla. Kuva: Kreate Group Oyj.

Paraisten Hessundinsalmen uuden sillan rakentaminen on edennyt merkittävään vaiheeseen: sillan kansi valetaan 19.3. alkaen. Liikenne pääsee uudelle sillalle vuoden lopussa.

LIIKENNE.

Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hanke etenee Hessundinsalmen siltakannen valulla, joka kestää noin 50 tuntia. Työt aloitetaan 19. maaliskuuta aamulla ja ne valmistuvat 21. maaliskuuta.

– Töiden luonteesta johtuen teemme töitä vuoroissa tauotta. Yhdessä vuorossa työskentelee keskimäärin 20 työntekijää. Sillan kanteen valetaan yhteensä noin 3000 m3 betonia. Betoni toimitetaan työmaalle kahdelta asemalta Naantalista ja Liedosta, kertoo Hessundinsalmen sillan lohkopäällikkö Tatu Saharinen Kreatelta.

Betonipumppujen työskentelyolosuhteet varmistettiin etukäteen.

Betonipumppu kävi helmikuun puolessavälissä siltatyömaalla testaamassa työolosuhteet, jotta voitiin varmistua betonikuljetusten onnistuminen valun alkaessa.

– Työmaalla on ahtaat paikat, etenkin Hessundinsalmen vanhan ja uuden sillan välisessä kohdassa. Ennakkokäynnillä varmistimme, että pumppu mahtuu tilaan, Saharinen selittää.

Betonipumpuille on varattu kaikkiaan kuusi pumppauspaikkaa. Valu tehdään kahdella pumpulla samanaikaisesti.

Valutyöllä ei ole suurta vaikutusta alueen liikenteeseen.

Työmaalla toivotaan kuitenkin kaikilta tiellä liikkujilta varovaisuutta valupäivien aikana.

– Betoniautot ajavat pitkin Veistämönlahdentietä ja Hessundintietä. Alueella on syytä olla tarkkaavaisena, mutta erityistä ruuhkaa tai muita vaikutuksia liikenteeseen ei ole odotettavissa, Saharinen sanoo.

Kannen valun jälkeen työmaa alkaa valmistella kannen jälkijännitystöitä sekä telineen ja muotin purkua. Sillan kaiteen rakentaminen ja eristystyöt tehdään seuraavaksi.

Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hankkeen tavoitteena on turvata ainoan maantieyhteyden säilyminen entistä parempana Paraisille ja Turunmaan saaristoon. Lisäksi mahdollistetaan alueen valtakunnallisesti merkittävälle teollisuudelle entistä suurempien erikoiskuljetusten käyttöönotto teollisuuden kuljetuksissa. Hanke myös tukee Paraisten elinkeinoelämän ja maankäytön kehittämistä sekä lisää liikenteen turvallisuutta ja asumisviihtyisyyttä. Hankekokonaisuuden kustannusarvio on 128 miljoonaa euroa.

Turun Seutusanomat