Työssäkäyntiä kapunkien ulkopuolelta

Kuntapäättäjän kulma

KOLUMNI. Hieman kateellisena olen kuunnellut tuttujeni kertomuksia nykyisestä Föli-liikenteestä ja sen toimivuudesta. Varsinkin sen edullisuutta on kehuttu. Moni vakiintunut henkilöautoilija on siirtynytkin joukkoliikenteen käyttäjäksi huomaamattaan.

Maskussa eivät kulje Föli-bussit, ja se harmittaa muitakin kuin minua. Vaikka olenkin satunnainen bussinkäyttäjä, voisin hyvinkin ajatella siirtyväni vakituiseksi matkustajaksi, mikäli hinta olisi kohtuullinen ja aikatauluja olisi laajemmin käytettävissä.

Tällä hetkellä kotoa lähtiessäni kävelen reilun kilometrin matkan pysäkille, kiipeän bussiin ja maksan 4,90 euroa kuskille. Mikäli siis ehdin oikeaan aikaan pysäkille. Seuraava mahdollinen kun kulkee vasta puolen tunnin kuluttua (kouluaikoina). Matka Raision kautta Turkuun kestää 45 minuuttia. Omalla autolla sama matka kotiovelta työpaikalle kestää keskimäärin 20 minuuttia ja voin itse päättää, milloin kotoani lähden ja mitä reittiä ajan.

En onnekseni työskentele palvelualalla enkä viikonloppuisin. Tuolloin kulkeminen bussien varassa olisi aika mahdotonta. Lauantaisin Turkuun vielä pääsee, mutta sunnuntaisin menee vain kolme vuoroa, joista ensimmäinen klo 10 jälkeen. Turusta pääsee sunnuntaisin pois vasta klo 16 jälkeen. Voisihan sitä tietysti kulkea pikavuorollakin, kun sellainen on nyt saatu uuden moottoritien myötä. Matkaa kotoa pysäkille on kuitenkin lähes neljä kilometriä. Minä sentään asun kuntamme suurimmassa taajamassa.

Miten nykyaikana kaupunkien ulkopuolella asuva pääsee töihin, jollei julkinen liikenne toimi? Kunnanhan pitäisi järjestää se jollakin tavalla toimivaksi. Missä on valtion vastuu, kun se yhä laajentaa työttömien työssäkäyntialueita? Miten kaupunkien ulkopuolella oleviin työpaikkoihin pääsee, jollei julkinen liikenne sinne ulotu?

Maskun kunta on vuoden 2009 kuntaliitoksen jälkeen tukenut asukkaiden kulkemista Askainen-Lemu-Niemenkulma suunnasta kunnan palvelujen pariin sekä Turun suuntaan matkaavia merkittävällä summalla. Kunnassamme ei ole muuta poikittaisliikennettä kuin tämä joka torstai ilmestyvä kutsuohjattu palvelubussi.

Nykyiset sopimuksemme bussiliikennepalvelujen järjestämisestä ovat päättymässä tämän vuoden aikana. Toiveissa on, että maskulaisetkin voisivat tulevaisuudessa olla osa Föliä.

Millä hinnalla ja millaisilla aikatauluvuoroilla, jää nähtäväksi.

Maija Salo,

Maskun kunnanvaltuuston pj.