Turun yliopistolla uudenlainen pysäköintiratkaisu sähköpotkulaudoille

Sähköpotkulautojen pysäköintialueet Turun yliopistolla
Turun yliopisto on ottanut käyttöön uudenlaisen pysäköintimallin kampusalueensa yhteiskäyttöisille sähköpotkulaudoille.

Merkittävä opiskelijakaupunki Turku on vahvistanut asemaansa maan johtavana skuuttailun turvallisuuden edistäjänä.

TURKU. Turun yliopisto on kehittänyt yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen eli skuuttien pysäköintiä kampusalueellaan. Uudessa pysäköintimallissa otettiin huomioon sähköpotkulautojen käyttäjien saapumis- ja menosuunnat optimaalisten pysäköintialueiden kartoittamiseksi. Ratkaisuillaan yliopisto halusi puuttua esimerkiksi pelastusteiden turvallisuuteen. Esimerkiksi kapeilla kaduilla pysäköinti on täysin kielletty.

Pysäköintiin tarvittiin uudenlaisia ratkaisuja, sillä sähköpotkulaudat ovat opiskelijoiden keskuudessa hyvin suosittuja. Kiellon sijaan Turun yliopisto päätti järjestää pysäköinnin ratkaisukeskeisesti ja kaikkia tienkäyttäjiä paremmin huomioiden.

Parhaat pysäköintipaikat löytääkseen yliopisto konsultoi opiskelijoitaan ja Turun kaupunkia.

Yhteistyötä tehtiin myös sähköpotkulautoja vuokraavien yritysten kanssa.

– Yksi selkeä sähköpotkulautoihin liittyvä asia, joka harmittaa kaupunkilaisia, on pysäköinti. Etenkin silloin kuin sähköpotkulautoja on yleisesti ottaen kaupungissa runsaasti eri palveluntarjoajien toimesta alkaa pysäköintitila loppua kesken ja esiintyä lieveilmiöitä kuten kaatuneita lautoja. Suurimpia syitä tälle on, ettei sähköpotkulaudoille ole varattu erikseen pysäköintitilaa kuten autoille tai pyörille. Mikroliikenteen pysäköinnin kehittäminen tulee olemaan yksi asia joka tulee jatkossa huomioida kaupunkien infrastruktuurin kehityksessä, sähköpotkulautayhtiö TIER Mobility Finlandin maajohtaja Elina Bürkland kertoo.
– Turku on asiassa ollut alan johtavia Suomessa. Kaupungissa on toteutettu sähköpotkulaudoille useita pysäköintipaikkoja, jotka ovat olleet tärkeitä paikallisesti. Turun yliopiston toteutettua pysäköintipaikat omalla alueella on ollut hieno toinen askel, Bürkland lisää.

Turun yliopistolla on tällä hetkellä 13 erikseen merkittyä pysäköintialuetta.

Jokaiselle pysäköintialueelle mahtuu kymmeniä sähköpotkulautoja.

– Yleisesti ottaen mikroliikkumisen kohdalla tiedetään, että pysäköintipaikkoja ei voi olla liikaa. Pysäköintipaikkojen toteutuksessa on syytä huomioida liikenteen sujuvuus ja oikea sijoittaminen. Tärkeä olisi kuitenkin aloittaa ja kokeilla kuten Turussa on tehty, sillä käytännössä kaikki Suomen kaupungit ovat asettaneet ilmastotavoitteita, joiden keskiössä on usein henkilöautoilun vähentäminen keskustassa sekä kestävien liikennemuotojen lisääminen. Uudet liikennemuodot on kuitenkin tärkeä myös muistaa sovittaa kaupunkiin, jotta asumisviihtyvyys ei kärsi, Elina Bürkland mikroliikkuvuusyritys TIERiltä toteaa.

Skuuteille merkittyä pysäköintiä on toteutettu maassamme toistaiseksi Turussa, Helsingissä ja Vantaalla.

– Toivottavasti yhä useampi toimija lähtisi tällaisten positiivisten esimerkkien kautta pohtimaan sähköpotkulautojen pysäköintiä, näin uusi kulkumuoto löytäisi paremmin asemansa kaupunkiliikkumisen osana, sanoo Bürkland.

Turun kaupunki on julkaissut sivuillaan parkkiruutuohjeet sähköpotkulaudoille sekä maalannut niitä varten pysäköintiruutuja eri puolille keskustaa.

Katariina Mäkinen-Önsoy