Kuoleva sisar -teos yhdistelee melodramaattista luentaa ja taidemusiikkia

Dramaattinen lukija Erica Selin, sopraanot Annukka Kuivisto, Kirsti Tuominen ja Maikki Säikkä sekä pianisti Jaana Luuppala Kuoleva sisar -esityksen rooleissaan luovat noin reilun tunnin mittaisen matkan ihmisyyteen. Kuva: Mikko Rantanen.

Turun Betel-kirkossa ensi-iltansa 6. marraskuuta saava Kuoleva sisar -teos henkii 1800-luvun varhaisromanttisen musiikkikauden tunnelmaa.

KULTTUURI. Paikallisen ohjaajan Mikko Rantasen käsissä Maria Jotunin Tyttö ruusutarhassa eli Kuoleva sisar -novelli taipuu mielenkiintoiseen monitaiteelliseen versiointiin.
– Jotunin kielen dramaattisuus ja traagisuus kiehtovat minua. Erityisesti tämä kyseinen teksti jäi mieleen novellikokoelmaa lukiessani, Rantanen kertoo.

Melodramaattista luentaa ja taidemusiikkia yhdistäen ohjaaja–käsikirjoittaja Rantanen on luonut ennennäkemättömän version Kuoleva sisar -teoksesta.

Draamallisessa esityksessä kuullaan Suomessa 1800-luvulla vaikuttaneiden, ehkä vähemmän tunnettujen säveltäjien Karl Collanin, Robert Kajanuksen, Ernst Mielckin ja Filip von Schantzin musiikkia.
– Musiikissa kuuluu eletty elämä ja ajan kieli samoin kuin Jotunin teksteissäkin. Yhteen tuotuna ne hengittävät samanlaista ilmaa ja muodostavat näin mielenkiintoisen kokonaisuuden, kuvailee Rantanen.

Myös esityspaikka tuo oman sävähdyksensä moniääniselle teokselle.
Oratoriovaikutteista draamakonserttia esitetään nimittäin keskellä Turkua sijaitsevassa Betel-kirkossa.
– Keskeisestä sijainnistaan huolimatta Betel-kirkko on usealle melko tuntematon paikka. Kaunis kirkko henkii historiaa ja vaikka teos ei varsinaisesti ole hengellinen, sopii dramaattinen luenta mainiosti sinne, Rantanen sanoo.
– Esityksemme kannalta tärkeintä on toimiva akustiikka, jota voi Betelissä luonnehtia yhdeksi parhaista, kun verrataan Turun seudun kirkkorakennuksia, lisää Rantanen.

Esityskausi: 6.11.– 4.12.2021.

Katariina Mäkinen-Önsoy