Valtion kolmanteen lisätalousarvioesitykseen sisältyy Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusimisbudjetti. Saaristotien, eli maantie 180:n varrella sijaitsevat sillat ovat tulossa käyttöikänsä päähän.
PARAINEN. Valtiovarainministeriön toukokuun alussa julkaisemassa lisätalousarvioesityksessä on esitetty 128 miljoonaa euroa Paraisilla sijaitsevien Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusimista varten. Kolmas lisätalousarvio etenee hallitusneuvottelun jälkeen eduskunnan käsittelyyn.
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusimishankkeen tavoitteena on turvata Turunmaan saariston pääliikenneyhteyden säilyminen. Samalla tuetaan lähikaupunkien elinkeinoelämän ja maankäytön kehittämistä.
Kustannusarvioltaan 128 miljoonan euron hankkeen toteutumisen jälkeen varmistetaan ainoana tieyhteytenä toimivan mt 180 kautta valtakunnalliset kalkki-, sementti-, ja konepajateollisuuden kuljetukset Paraisilla sijaitsevilta tuotantolaitoksilta.
Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen tiesuunnitelmat valmistuvat kuluvan vuoden aikana. Paraistenväylän rakentamista kokonaisuutena yhteistuumin edistävät Kaarinan ja Paraisten kaupungit ovat todenneet, että Paraistenväylän rakentaminen on aloitettava samanaikaisesti Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen uusien siltojen rakentamisen kanssa vuonna 2023.
Hanke on huomioitu osana liikenne- ja viestintäministeriössä 15.4. valmistunutta Liikenne 12 -suunnitelmaa, joka on ensimmäinen valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma. Vuosille 2021–2032 valmistunutta suunnitelmaa käsitellään parhaillaan eduskunnassa. Suunnitelman toimeenpanosta järjestetään sidosryhmien kuulemistilaisuus torstaina 20.5. Teams-yhteydellä.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin rooli on vastata liikennejärjestelmää koskevan tiedon tuottamisesta, liikennejärjestelmätasoisen vaikutusten arvioinnin kehittämisestä sekä valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteiden toteutumisen seurannasta.
Valtioneuvosto on antanut hyväksymänsä Liikenne 12 -suunnitelman selontekona eduskunnalle. Valtio vastaa jatkossakin valtion väylien rahoituksesta, jossa keskeistä on perusväylänpidon rahoitustason nostaminen. Lisäksi uudistetaan toimintatapoja, jotta EU-rahoitus pystytään hyödyntämään täysimääräisesti.
Katariina Mäkinen-Önsoy