Osana EU-rahoitteista MILLI-hanketta nuoret pääsivät oppimaan myynnin ja markkinoinnin saloja alan huippujen opastuksessa. Hankerahoilla järjestetyt oppilaitosten markkinointikurssit huipentuivat torstaina 21.1. Logomoon Voice of Sales -tapahtumaan, johon saapui lähes 800 markkinoinnista innostunutta nuorta.
NUORET. Turun Logomossa järjestettiin torstaina 21. tammikuuta Voice of Sales -tapahtuma, joka huipensi opiskelijoille suunnatun EU-rahoitteisen MILLI-hankkeen parissa vietetyn vuoden. Osana tapahtumaa nuorille järjestettiin hissipuhekilpailu, jonka voitti Sari Sainio Lounais-Suomen ammattiopiston Liedon toimipisteestä. Toiseksi tuli maskulainen Julia Kiviniemi Rasekosta. Hissipuheet olivat 1–3 minuutin mittaisia mainospuheita, joilla kisaajien piti puhua sekä viisihenkinen tuomaristo että 800-päinen yleisönsä pyörryksiin.
Kaarinan lukiolaiset Nora Snellman ja Niko Wahlroos voittivat puolestaan julistekilpailun. Lisäksi tapahtumassa oli videokilpailu, mutta siihen tuli vain kaksi videota, joten niitä ei laitettu paremmuusjärjestykseen. Voittajat palkittiin tapahtumassa mukana olleiden yritysten lahjoittamilla noin sadan euron arvoisilla tuotepalkinnoilla ja lahjakorteilla.
Toisen vuoden opiskelija Nora Snellman esitteli Kaarinan lukion pisteellä oppilaitostaan tapahtuman kävijöille ennen voittonsa varmistumista. Hän on osallistunut oman lukionsa markkinointikurssille.
– Julisteen teko oli hauskaa. Siinä sai päästää sisäisen luovuuden valloilleen. Meidän ryhmän video taas oli traileri lukion musiikkiteatterilinjan musikaalista. Se meni hyvin! Snellman sanoo.
Eniten hän kuitenkin nautti hissipuheiden pitämisestä ja heittikin lonkalta hissipuheen oppilaitoksensa puolesta messupisteellä toimittajan pyynnöstä.
– Puheiden pitäminen on minulle helppoa, koska olen musiikkiteatterilinjalla ja tottunut esiintymään, hän kertoo.
Kaarinasta ja Liedosta hyvä edustus
Kaarinan lukiolaiset olivat hyvin edustettuina kilpailuissa muutenkin. Niko Wahlroos ja Susanna Ailanto kilpailivat hissipuheillaan. Miikka Soon, Jasper Reima ja Julius Lahdenperä taas kisasivat kolmisin tekemällään julisteella ja videolla.
– Videollamme käydään kolme vuotta lukiota minuutissa. Ensimmäisenä vuotena luokkahuoneet eivät meinaa löytyä ja opiskelutahti on kunnianhimoinen. Toisena vuonna on wanhojen tanssit ja lukujärjestyksessä on jo vähän tilaa hyppytunneillekin. Kolmantena vuonna onkin sitten jo kirjoitukset ja keväällä saadaan lakki, pojat tiivistävät.
Soon vastasi kuvaamisesta ja editoinnista, Lahdenperä pääsi kokeilemaan näyttelemistä ja Reima hoiti avustavia tehtäviä.
– Editoinnissa haastavinta oli se, että saa tehtyä lyhyestä videosta mahdollisimman mielenkiintoisen. Saimme kyllä ohjausta ammattilaisilta, kertoo Soon.
Kaarinan lukiosta loppukilpailuun päätyi jopa neljä julistetta. Viides oli Novidasta eli Lounais-Suomen ammattiopistosta. Novidan julisteen suunnitteli Liedon toimipisteessä opiskeleva Jenna Suomi. Hissipuhekilpailuun taas Liedosta osallistuivat merkonomiopiskelijat Etta Seppänen ja kilpailun voittaja Sari Sainio.
Novida oli messuilla mukana tekemässä tunnetuksi uutta nimeään. Vuoden vaihteesta uuden nimen alla ovat toimineet Liedon, Loimaan ja Uudenkaupungin toimipisteet. Liedon toimipisteessä oppilaita on yli 200.
Kaarinan lukion markkinointikurssi oli osa EU-rahoitteista MILLI-hanketta, joka huipentui Voice of Sales -messuille. MILLI-hankkeen tavoitteena on lisätä myynnin arvostusta, osaamista ja ymmärrystä erityisesti nuorten ja nuorten aikuisten keskuudessa. Hankkeessa testataan innovatiivisia oppimismenetelmiä korkeakoulutuksessa, toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa ja lukiossa.
– Nyt yhteiskunta jalkautuu kouluihin. Nuoret ovat saaneet myynnin ja markkinoinnin ammattilaisilta sellaista opetusta, jota ei koulun puolesta pystyttäisi tarjoamaan, kehuu Kaarinan lukion yhteiskuntaopin opettaja Noora Nieminen.
Hanke on kaksivuotinen.
– Tällä kurssilla nuoret ovat saaneet opetusta ammattilaisilta. Seuraavalla kurssilla taas tänä vuonna mukana olleet opettavat uusia opiskelijoita, selittää Nieminen. Opi opettamalla -konsepti onkin yksi MILLI-hankkeen toimintamalleista.
Kansainvälistä kokemusta Reykjavikistä
Tapahtumassa kansainvälisistä kokemuksistaan olivat kertomassa Rasekossa kokiksi opiskelevat Juliaana Saarnilehto ja Toni Vuori, jotka viettivät viisi viikkoa Islannissa Reykjavikissä viime vuoden lopulla.
– Olimme harjoittelijoina Grillid-ravintolassa. Heti ensimmäiseksi pääsimme suunnittelemaan menun Suomen suurlähetystön illalliselle. Yhdistelimme suomalaisia ja islantilaisia raaka-aineita, kuten muikunmätiä, skyriä, saaristolaisleipää, poroa, karpaloglögijäätä ja pavuista raastettua kaakaota, he kertovat innoissaan.
Ravintola Grillid on Reykjavikissä Radison hotellin ylimmässä kerroksessa ja sen ikkunoista aukeaa maisema Reykjavikin yli. Puitteet olivat siis kohdillaan. Islantilaisista herkuista he innostuivat ennen kaikkea merilevästä ja maustetusta viikinkisuolasta.
– Lopulta Suomen ja Islannin ruokakulttuurit ovat kuitenkin aika samanlaisia, Vuori toteaa.
Lähes 800 nuorta
Yhteensä Voice of Sales -tapahtumaan osallistui lähes 800 nuorta. Tapahtuman yhteydessä järjestettyyn yritystoriin tuli 20 yritystä esittelemään nuorille toimintaansa ja rekrytoimaan kesätyöntekijöitä.
– Tapahtumassa jätettiin paljon CV:itä ja hakemuksia, mutta varsinainen rekrytointi tapahtuu myöhemmin. Olemme saaneet tapahtumasta paljon positiivista palautetta sekä siihen osallistuneilta opiskelijoilta että opettajilta. Ensi vuonna yritämme saada mukaan 40 yritystä, sanoo Rasekon yritystoiminnan opettaja Ari Tornberg.
Janica Vilen
Lisäys 25.1.2016:
Miikka Soonin, Jasper Reiman ja Julius Lahdenperän tekemä video:
Kaarinan lukio minuutissa!
https://www.youtube.com/watch?v=lKVcY5m4wHI