Keskikulutus: 2,0 l (painotettu)
Päästöt: 45 g/km (painotettu)
Maksimiteho: polttomoottori 99 kW (135 hv), etusähkömoottori 60 kW (82 hv), takasähkömoottori 70 kW (95 hv)
Hinta veroineen: 44 990€
AUTOVERTAILU. Mitsubishi Outlander on iso, vahva, järeäleukainen maasturi – sähköllä varustettuna. Mitsubishin tutkimuksen mukaan Outlander on maailman myydyin ladattava hybridikatumaasturi. Kesällä 2019 Outlander PHEV ylitti 200 000 myydyn auton rajapyykin.
Nykyaikana huolettomuus on tärkeää. Ihmisillä on jatkuvasti kovempi tarve mennä tiukemmilla aikatauluilla. Entä, jos unohdit lämmittää autosi? Tai kesäkuumalla autoon meneminen harmittaa? Outlanderin kohdalla asia on ratkaistu kännykkäapplikaatiolla. Aamukahvit porisemaan ja samalla älypuhelimen näytöltä auton hytti lämpimäksi tai viileäksi, riippuen ulkona olevasta lämpötilasta.
Outlander on iso auto. Vaikka penkin säätää ääriasentoon, on takapenkillä edelleen aikuisille tilaa matkustaa. Säädöt ovat monipuoliset, ja jokaiselle löytyy hyvä ajoasento. Auto on äärimmäisen vakaa ajaa. Se kulkee kuin raiteilla. Koeajossa ajettiin niin maantiellä, moottoriellä kuin kinttupoluilla. Korkeudestaan ja koostaan huolimatta tuuli ei autoon tarttunut kiinni. Tämä johtunee osittain lähes 2000 kilon painosta. Ohjaus tottelee ja neliveto pureutuu tiehen kiinni suurilla tassuillaan.
Nelivetoon löytyy kolme asetusta – talvi, normaali ja lukot. Kun mökkitie on liejuinen voi säätää sähköiset lukot päälle, jolloin voimantuotto on tasaista ja auto kaivautuu ulos hankalastakin paikasta mudan lentäessä. Kaksi sähkömoottoria mahdollistaa jatkuvan nelivedon.
Ladattavana hybridinä Outlanderin kohdalla on pienoinen ristiriita. Tavallaan auto on kuin nakutettu mökkimatkoille ja pitkille reissuille, mutta siitä löytyy myös sähköinen työssäkäyntiversio. Mikäli työmatka on alle 20 kilometriä suuntaansa, saa auton käynnistettyä pelkkään sähkötilaan. Tällöin ei luonnollisesti ole bensankulutusta ollenkaan.
Outlander on tiloiltaan mahtava. Kokonsa ansiosta edes akkupaketti ei häiritse perheellisten säilytystilan tarvetta tai kaveriporukan kalastusreissuja. Autoa ei tarvitse vaihtaa lasten kasvaessa teineiksi, sillä tilaa löytyy.
Suurin ero muihin katumaastureihin tulee pelkistetystä olemuksesta. Kosketusnäyttö ja kytkimet ovat auton sisällä hyvin pelkistettyjä. Vaikka sisätilojen ei olekaan tarkoitus toimia viihdekeskuksena, karsii ”bulkkimaisuus” jonkin verran potentiaalisia ostajia pois. Autosta löytyy kuitenkin välttämättömimmät, eli bluetooth- ja USB-liitännät sekä Apple Car Play ja Android Auto. Ne riittävät aivan hyvin.
Outlander on mallikas ja vakaa katumaasturi, jota on miellyttävä ajaa. Koeajoauton hintalappu on jonkin verran rajaava, sillä 50 000 euroa on auton kohdalla aina suuri sijoitus. Nyt toki käynnissä olevan kampanjan ajan Outlander irtoaa alle 40 000 eurolla.
Mikko Seppälä