Paimion Urheiluautoilijoita edustavan Samuli Nevän JMK Ralli päättyi hurjaan tilanteeseen

"Ainekset suurempaan tuhoon olivat lähellä" 

Kuvassa Nevän Toyota Corolla GT ennen JMK Rallin lähtöä. Kuva: Loudlife Media/Toni Ruotsalainen
Paimion UA:ta edustavan Samuli Nevän JMK Ralli päättyi ennen kuin se ehti se kunnolla edes alkaa. Hurjalta näyttäneestä tilanteesta Nevä ja kartturi Juha Kivimäki selvisivät kuitenkin maltillisilla vahingoilla. 
RALLI. Jämsän hienoilla ralliteillä viime lauantaina ajettu JMK Ralli toimi F-Rallisarjan toisena osakilpailuna. Paikoin jopa kesäkisalta näyttänyt ralli käsitti neljä erikoiskoetta ja noin 50 erikoiskoekilometriä. Kisan ensimmäisenä erikoiskokeena toimi 8,5 kilometrinen Partala.
Nevä starttasi kilpailuun hyvän valmistautumisjakson päätteeksi. Auto oli iskussa Kangasniemen toiseen sijaan päättyneen osakilpailun jäljiltä ja perjantaina tehdyt nuotit olivat kunnossa.
Noin kolmen kilometrin kohdalla ensimmäistä erikoiskoetta sijainnut nyppy-oikea -yhdistelmä koitui kuitenkin kohtalokkaaksi.
– Tiesin paikan ja otin siinä ihan tietoisen riskin. Nuotti oli ihan oikea siihen kohtaan, mutta vauhtia oli liikaa ja pito aivan järkyttävä. Auto kevensi yllättävän paljon nypyn jälkeen ja perä ajautui siinä sitten ojan puolelle, Nevä kertaa tapahtumia.
Nevä sai kuitenkin taisteltua auton takaisin tielle mutta ojakosketus irrotti vauhdissa vasemman takarenkaan ja iskunvaimennin meni rikki, joten kisa päättyi keskeytykseen.
– Kangasniemen kisa antoi paljon uskoa ja yritin tosissani lähteä ajamaan voitosta, se nostaa aina riskitasoja ja nyt se koettiin pahemman kerran. Tuossa oli kyllä ainekset todella paljon suurempaan tuhoon, joten on siinä kolikolla kääntöpuolikin. Nyt meni vaan vanne, iskari ja kylkeä pitää hiukan maalata, hän kommentoi.
– F-Rallisarjaa ajavilla loppukauden pistelaskussa pudotetaan huonoin tulos laskuista pois, joten se kortti on toivottavasti nyt käytetty tämän yhden nollatuloksen myötä. Mitään ei olla vielä siis menetetty, Nevä toteaa.
Seuraavaa kisaa odotellaan jo.
– Laitetaan auto täyteen huoltoon ja uuteen iskuun. Koetetaan  ajaa myös joku testikisa ennen seuraavaa sarjan osakilpailua, Nevä sanoo.
F-Rallisarjan kisakalenteri käsittää vielä kolme kisaa kesäkaudella ja niistä ensimmäinen ajetaan Orimattilassa 6. kesäkuuta.