Uusi tieliikennelaki parantaa liikenneturvallisuutta ja kansalaisten oikeusturvaa sekä uudistaa liikennerikkomuksia koskevan rangaistusjärjestelmän. Luvassa on uusia vapauksia ja vaaranpaikkoja sekä paljon uusia liikennemerkkejä.
LIIKENNE. Uusi tieliikennelaki tulee voimaan 1. kesäkuuta. Sen myötä Suomen tieliikenteeseen tulee noin 20 kokonaan uutta liikennemerkkiä. Lisäksi monien nykyisten liikennemerkkien ulkoasua päivitetään, esimerkiksi suojatietä kuvaavassa merkissä mieshahmo on muokattu sukupuolineutraaliksi. Siirtymäaika on kuitenkin 10 vuotta. Vanhoja merkkejä korvataan uusilla pikku hiljaa.
Kokonaan uusia merkkejä ovat muun muassa nastarengaskieltomerkki, kahden kaistan yhdistymistä kuvaava merkki sekä vähimmäisnopeusmerkki. Pyöreässä merkissä vähimmäisnopeus on merkitty valkoisella värillä siniselle pohjalle. Pääsääntöisesti sitä tullaan käyttämään teillä, joissa on käytössä useampi kaista, jolloin vasemman puoleisimmalle kaistalle voidaan asettaa vähimmäisnopeus. Poliisi ei ole kuitenkaan vielä tiedottanut, mikä on heidän puuttumiskynnyksensä alinopeuksiin.
Jatkossa keltaiset sulkuviivat tulevat olemaan Suomessa valkoisia kuten muuallakin EU-alueella. Sulkuviivojen kohdalla siirtymäaika on lyhyempi. Niiden tulee olla valkoisia viimeistään 31.5.2023. Suomi on viimeinen EU-maa, jossa keltainen sulkuviiva on ollut käytössä.
Uusi laki tutuksi tieliikenneluennoilla
Muun muassa naantalilainen Liikennekoulu P. Mikola järjestää kevään mittaan luentoja uudesta tieliikennelaista. Luennolla käydään läpi uusia liikennemerkkejä ja ajo-ohjeita.
– Pääsääntö on se, että vanhoilla ohjeilla pärjää hyvin. Uusi laki tuo mukanaan lähinnä uusia vapauksia, liikenneopettaja Petteri Mikola sanoo.
Neljäs pykälä on kuitenkin sellainen, joka kannattaa painaa tarkoin mieleen.
– Siinä velvoitetaan ennakoimaan muiden tienkäyttäjien toimintaa. Uskon, että tähän pykälään vedotaan jatkossa, jos liikenteessä tapahtuu vahinkoja. Ennakointia mekin olemme toitottaneet oppilaille aina. Jatkossa siitä on merkintä myös laissa, Mikola selittää.
Mikolan mukaan uusi laki on vanhaa selkeämpi. Uuteen lakiin on nostettu paljon asioita asetuksista. Ennen lakipykäliä oli vähemmän ja asetuksia enemmän.
– Nyt laki on niin kattava, että sitä voisi oikeastaan pitää autokoulun oppikirjana, Mikola kommentoi.
Uusia vaaran paikkoja tulossa
Uusi laki tuo mukanaan paitsi vapauksia, myös vaaranpaikkoja. Esimerkiksi vastavirtaan pysäköinti, eli parkkeeraaminen tien vasempaan reunaan on muun muassa sähköautojen kannalta hyvä uudistus, sillä latauspaikkoja ei ole auton molemmilla kyljillä. Samalla se helpottaa esimerkiksi jakeluautojen kuljettajien työtä. Mutta lisäksi uusi pysäköintitapa tuo riskejä itse pysäköintiin, autosta nousemiseen ja liikkeelle lähtemiseen.
Mikola pitää vaarallisena myös uutta risteyksenjättösääntöä.
– Aiemmin kaksi autoa on voinut kääntyä yksisuuntaiselle tielle samaan aikaan, jos käytössä on useampia kaistoja, sillä molempien on pitänyt kääntyä omille kaistoilleen. Jatkossa kaistan saa valita itse, mikä voi aiheuttaa vaaratilanteita ja on huono juttu myös liikenteen sujuvuuden kannalta. Autokoulussa ollaan myös tähän asti opetettu, että nuolivalolla ei tarvitse väistää, mutta jatkossa saattaakin joutua väistämään, Mikola huomauttaa.
Talvirengaspakko poistuu ja sakotuskäytäntö muuttuu
Uuden tieliikennelain myötä talvirengaspakko poistuu. Jatkossa marraskuun alusta maaliskuun loppuun tulee ajaa säänmukaisilla renkailla. Eli jos tulee lumeton talvi, jonka aikana maa ei jäädy, ei ole enää syytä vaihtaa talvirenkaita alle.
– Jos tällaisia talvia tulee, uskon, että myös mopoja ja moottoripyöriä alkaa näkyä talviliikenteessä enemmän. Aika harva on hankkinut mopoihin talvirenkaita ja siksi niitä ei ole ollut juurikaan liikenteessä talviaikaan, Mikola kommentoi.
Uudessa sakotuskäytännössä hän kritisoi sitä, että ylinopeussakkoja voi saada vaikka 10 menettämättä ajokorttiaan, jos ylitys on kaupungissa alle 10 km/h tai maantiellä alle 15 km/h.
– Aiemmin ajokortin menettäminen on ollut hyvä pelote. Jatkossahan voi ajella ylinopeutta vaikka jatkuvasti, jos lompakko on kunnossa, Mikola toteaa.
Uutena asiana laki sisältää säännökset myös liikennevirhemaksusta, jota käytetään vähäisten liikennerikkomusten seuraamuksena.
Janica Vilen