Naantalissa asuvat ystävykset Kirsi Viro, Anne Angervo ja Jenni Rautsala toivat ideansa suomalaisuudesta ammentavasta matkailupalvelusta yhteen pöytään. Siitä syntyi Happy Finn, Sisu, Rauha ja Onni -teemoin tarinallistettu, tuore matkailualan yritys.
YRITYSUUTISET. Naantalilaiset Anne Angervo, Jenni Rautsala ja Kirsi Viro perustivat matkailualan yrityksen, jolle he rekisteröivät hyvissä ajoin Happy Finn -nimen.
– Elettiin räntäsateista loppuvuotta 2018 kun nimet olivat paperissa. Siinä yhteisen lainan ottaneena hihkuimme ja hypimme sateessa innoissamme, kuinka olemme nyt menneet leikisti naimisiin keskenämme, Angervo muistelee hymyssä suin.
– Se oli ihme, että nimi oli vielä vapaana. Elämmehän tutkitustikin maailman onnellisimmassa maassa. Juuri sitä onnellisuutemme salaisuutta selvittäessämme saimme idean yrityksen perustamiseen, Viro hymyilee.
YK:n tuorein The World Happiness Report on todella rankannut Suomen jo toista vuotta peräkkäin maailman onnellisimmaksi maaksi.
– Laitoimme hihat heilumaan toden teolla tuodaksemme suomalaisen onnen näkyväksi kaikille. Onni osaa olla piilossa, varsinkin niinä hetkinä kun ilma on harmaimmillaan ja tuuli tuntuu vihmovan jokaisesta suunnasta, naiset tuumivat.
– Happy Finn on monipuolinen matkailutuote, se paitsi tarjoaa matkailijoille elämyksellisiä retkiä ja matkailun oheispalveluita erilaisin suomalaisin tvistein, sillä on myös verkkokauppa, he lisäävät.
Ympärivuotisia elämyksiä matkaajille
Happy Finn toimii ympärivuotisesti.
– Vaikka nyt ensimmäiset ryhmät saatiin kokoon vasta kesän loppupuolella, palvelu on matkailijoille, niin ulkomaisille kuin paikallisillekin, avoinna läpi vuoden. Asiakaskuntaamme kuuluvat niin matkailijat kuin yritysporukatkin. Lisäksi yhteydenottoja on tullut muutaman ystävyksen ryhmiltäkin, yrittäjät kertovat.
Ensin heidän tarkoituksena oli suunnata elämyspaketit erityisesti ulkomaisille matkailijoille.
– Metsässä käyskentely raikkaassa ilmassa, ja siihen vielä nuotiolla paistuvat eväät päälle, ovat sellaisia asioita, joita haluamme tarjota turisteille. Olimme pitäneet näitä elämyksiä jotenkin itsestäänselvinä suomalaisille matkaajille, mutta saimme huomata, että kyllä tällaiset aktiviteetit heitäkin kiinnostavat, Viro ja Angervo sanovat.
– Arjesta on tullut sellaista suorittamista ja jatkuvaa kiireistä menoa, että ihan kaikki kaipaavat pysähtymistä ja hiljaisuutta. Sitähän ulkoilu puhtaassa luonnossa on parhaimmillaan, he jatkavat.
Vahva verkosto brändin taakse
Alkuun Happy Finn toimii Naantalissa ja lähialueilla, mutta tavoitteena on verkoston myötä laajentaa matkailupalvelua muualle Suomeen.
– Tulevaisuudessa sopivien toimijoiden löytyessä haluamme tarjota retkiä ja palveluita koko Suomessa. Happy Finn -brändistä on tarkoitus muodostaa laatuleima, joka kertoo luotettavasta ja osaavasta matkailupalvelusta, Rautsala kertoo.
– Tuotteemme tukee myös Visit Finlandin tavoitteita matkailun ympärivuotisuudesta sekä erityisesti saariston alueen matkailullisesta kehittämisestä, hän lisää.
Brändiä on tarinallistettu suomalaisille tutuin Sisu, Rauha ja Onni -teemoin.
– Sisu, Rauha ja Onni ovat kolme ystävystä, ihan kuten mekin. Jos Happy Finn joskus saa maskotin, niin siinä nämä teemat tulevat varmasti jotenkin näkymään. Brändiä elävöittävä tarina kulkee mukanamme joka paikassa niin, että se näkyy palveluissamme aivan koko ajan, Rautsala sanoo.
Verkostoituminen on ollut tuoreille yrittäjille tärkeää alusta asti.
– Meillä ei ole kenelläkään aikaisempaa kokemusta matkailualasta ja yrittäjyyskin on meille uusi asia, joten olemme konsultoineet alan ammattilaisia kuten esimerkiksi Naantalin Kylpylää monessa asiassa. Heiltä tuli alun perin kysyttyä ihan jo tarvetta tällaiselle palvelulle ja he näyttivät heti vihreää valoa. Tämäntyyppinen matkailupalvelu on nimittäin seudulta puuttunut, yrittäjät toteavat.
Katariina Mäkinen-Önsoy