ITÄHARJU. Osana Nummenpakka–Itäharju kaupunginosaviikkoa järjestettiin historiallisia ajoneuvoja paikalle marssittanut Itäharjun ajot 1955–1965 -näytösajotapahtuma helatorstaina 30. toukokuuta. Idean isä on Itäharjun grillin yrittäjä Markku Moberg. Aurinkoinen sää suosi tapahtumaa ja kaikkiaan päivän aikana kävijöitä oli Mobergin arvion mukaan tuhansia niin lähiseudulta kuin kauempaa Suomesta.
Mobergista on mahdollista, että näytösajotapahtumasta tulee vakituinen osa Turun vetovoimaista tapahtumatarjontaa.
Tapahtuman kantava ajatus oli muistaa vuosina 1955–1965 järjestettyjä Itäharjun ajoja, joissa kilpailivat monet kuuluisat suomalaiskuskit niin auton ratissa kuin moottoripyörän selässä.
Tomi Karjalainen Turun kaupungin tapahtumapalveluista kertoo, että siellä täällä saattoikin kuulla kuinka ihmiset muistelivat alkuperäistä tapahtumaa. Ajoneuvoja tultiin ihastelemaan varikolle ja näytösajojen lähtöpaikalle sekä reitin vierustoille koko perheiden voimin. Mikä parasta, tapahtuma oli ilmainen niin yleisölle kuin näytösajajillekin.
Lähes 30 autoa ja yli 60 moottoripyörää
Järjestelyistä vastasi Veteraanimoottoripyöräklubin Turun aluekerho Paronin Pojat. Mukana näytöksissä oli järjestäjien mukaan vähän vajaa 30 vuoden 1970 ja sitä vanhempien vuosimallien autoja sekä 60–70 vuoden 1972 ja sitä vanhempaa moottoripyörää.
Tapahtuma tämänkaltaisena oli ensimmäinen lajiaan, mutta vuosi sitten helatorstaina 2018 järjestettiin samassa paikassa veteraanimoottoriurheilukilpailijoiden kokoontuminen sekä näyttelytyyppinen tapahtuma, jossa oli myös esillä vanhoja ajoneuvoja. Markku Moberg ei poissulje, etteikö ajonäytöksestä voisi tulla jokavuotinen tapahtuma.
– Nyt vedetään hetki happea ja katsotaan tilanne sitten vuoden päästä uudelleen. Suosio oli sen verran suurta, että kysyntää varmasti olisi vakituiseksi tapahtumaksi asti, Moberg uskoo.
Yhteisöllisyys kukoistaa autotapahtumissa
Vanhin näytösajajista oli Paronin Poikien Timo Santasen mukaan 85-vuotias. Yleisön silmänilona nähtiin harvinainen vuosimallin 1957 Ferrari 250 GT “Tour de France”, joka on ollut mukana alkuperäisissä Itäharjun ajoissa.
Moottoripyörien osalta mukana oli kolme tunnetun suomalaisen ratamoottoripyöräilijälegendan Jarno ”Paroni” Saarisen vanhaa moottoripyörää ja lukuisia moottoripyöriä, jotka ovat olleet alkuperäisissä ajoissa mukana. Vanhin moottoripyörä oli vuodelta 1912. Ajonäytösten johtoautona toimi Suomen kuuluisin Ford Mustang eli Spede Pasasen aikoinaan omistama ASU-1.
Näytösajoneuvojen kuljettajat kaasuttelivat alkuperäisten ajojen kortteleita noin 1,7 kilometrin pituisella reitillä Teollisuuskatu–Rautakatu–Ilmarisenkatu–Tierankatu nopeusrajoituksenaan 50 km/h. Turvallisuuteen oli panostettu monin tavoin.
Tomi Karjalainen Turun kaupungilta uskoo, että tämä ja muut kaupunginosaviikkojen tapahtumat tuovat vanhaa hyvää henkeä takaisin myös niiltä osin, että ne aktivoivat lähiseutujen ihmisiä yhteisölliseen kokoontumiseen. Autotapahtumat edustavatkin uusyhteisöllisyyttä parhaimmillaan, sillä ne kokoavat yhteen niin perheitä kuin monenlaisia autoharrastajia ja aiheesta kiinnostuneita.
Marjo Peltoniemi