MIELIPIDE. Yksi aihe on puhututtanut Turun kasvatus- ja opetuslautakunnassa viimeisen 1,5 vuoden aikana enemmän kuin mikään muu: sisäilmaongelmat. Yhä uudestaan lautakunnan tietoon tulee kouluja, joiden sisäilmaongelmista ei ole virallisesti tiedetty mitään, mutta oppilaiden vanhemmat ja henkilökunta kertovat raportoineensa oireista vuosia. Lautakunta teki syksyllä investointisuunnitelmia pitkälle tulevaisuuteen, Lausteen koulun kunto ja tarvittavat korjaukset eivät olleet tiedossa eivätkä investointilistalla.
Kouluja, joissa lapset viettävät ison osan päivästään, ei pidä hoitaa välinpitämättömästi tai vastuuttomasti. Päätös väistötiloista on tehtävä äkkiä. Sepänkadusta opimme, kuinka hidas prosessi parakkien hankinta on, eikä lasten ja henkilökunnan terveys ole leikin asia.
Joidenkin päättäjien puheista on jo ehtinyt kuultaa läpi ajatus, etteivät Lausteen oppilaat jatkossa siirtyisikään väistötiloista uuteen Lausteen kouluun, vaan heidän siirrettäisiin tulevaisuudessa Skanssiin. Se ei käy päinsä. Esikoululaiset ja pienet koululaiset tarvitsevat jatkossakin lähikoulunsa ja Turku on sitoutunut lähikouluperiaatteeseen.
Turun kaupunginvaltuusto käsitteli maanantaina 28.1. syrjäytymisen vastaista ohjelmaa. Tiedotteessaan perjantaina 25.1. kaupunki kirjoittaa: ”Toimenpideohjelmassa toimenpiteitä kohdennetaan uuden tiedon muun muassa alueprofiilien pohjalta kaupunkitasoisesti tai valittaville asuinalueille painottaen asukkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä sekä palveluiden ja houkuttelevan ympäristön merkitystä lähiöiden ja asuinalueiden kehittämisessä.”
Laadukas lähikoulu, -kirjasto ja nuorisotalotoiminta sekä erilaiseen harrastustoimintaan soveltuva koulun liikuntasali ovat juuri näitä toimenpiteitä käytännössä. Lähikoulu on tärkeä keino vähentää varhaista syrjäytymistä. Jos kaupunki haluaa toteuttaa omia arvojaan ja tavoitteitaan käytännössä, se pitää jatkossa huolen siitä, että koulut rakennetaan laadukkaasti ja niiden tiloja pidetään suunnitelmallisesti kunnossa.
Laura Rantanen (vihr.) ja Kai Sorto (ps.), Turun kasvatus- ja opetuslautakunnan jäsenet