Naantalin rekrymessuilla 23. tammikuuta oli paikalla paljon nuoria ja työikäisiä. Naantalin lukiolaiset hoitivat markkinoinnin ja olivat myös mukana tapahtumassa.
NAANTALI. Naantalin Kylpylässä kävi kova kuhina keskiviikkona 23. tammikuuta, kun työnhakijat ja yritykset kohtasivat Naantalin rekrymessuilla. Paikalla oli noin 40 näytteilleasettajaa.
Rekrymessut järjestettiin Naantalissa nyt kolmatta vuotta, kuitenkin aikaisemmista vuosista poiketen ensimmäistä kertaa urheilutalon sijaan Naantalin Kylpylässä. Naantalin kylpylässä on suuremmat tilat ja kulkuyhteydet sinne ovat paremmat. Nyt bussit kulkivat aivan messupaikan vierestä, joten paikalle pääsi vierailemaan helpommin myös kauempana opiskelevat ja töitä tekevät.
Paikalla oli runsaasti nuoria, mutta myös vanhempia ihmisiä. Yrityksillä oli omat esittelypöydät, joiden äärellä työnhakijat saivat tutustua yrityksiin ja työnantajiin. Yritysten lisäksi paikalla oli oppilaitoksia esittelemässä koulutustarjontaansa. Naantalin kaupungin pisteellä oli mahdollista tarkistuttaa oma CV ja saada parannusehdotuksia siihen. Kaupungin tarjosi myös mahdollisuuden varata ajan harjoitus työhaastatteluun, jonka avulla pyritään saada haastattelutilanne tutuksi ennen tosipaikkaa.
Tänä vuonna tapahtumajärjestäjät saivat lisävahvistusta Naantalin lukiosta, kun 1. ja 2. vuosikurssin matkailulinjan opiskelijat hoitivat messujen viestintää ja markkinointia. 17-vuotiaat lukiolaiset Laura Jyrkkä ja Jasmin Koivisto olivat mukana markkinoinnissa ja sen suunnittelussa, lisäksi he opastivat messukävijöitä messuilla.
– Saimme ideoida ja vaikuttaa messuihin ja samassa suoritamme lukiokurssin projektia, Jyrkkä kertoo.
Vaikka messuilla on tarjolla töitä kaikenikäisille, pyrittiin messuja tänä vuonna suuntaamaan enemmän nuorille, ketkä siis olisivat parempia ideoijia kuin nuoret itse.
– Markkinoimme rekrymessuja Wilman ja Instagramin kautta, että tavoittaisimme mahdollisimman paljon nuoria, Koivisto kertoo tehtävistään.
Topi Kanerva
Kirjoittaja suorittaa työssäoppimisjaksoaan Turun Seutusanomissa.