Nyt alkaa Raision brändäys!

Uusi elinvoimapäällikkö on aloittanut työnsä rivakasti

Elinvoimapäällikkö Samu Mattila on otettu Raisiossa iloiten vastaan.

Naapurikunnissa on jo pitkään ollut yritysasiamiehiä, elinkeinopäällikköitä ja myös Raision mallia vastaavia elinvoimapäälliköitä. Raisioonkin on pitkään kaivattu ihmistä, joka toimisi selkeänä linkkinä kaupungin ja elinkeinoelämän välissä luoden mahdollisuuksia elinvoiman kehittämiselle. Siksi Samu Mattila on otettu ilolla vastaan.

RAISIO. Raision uusi elinvoimapäällikkö, turkulainen Samu Mattila (s. 1987), on ollut töissä kohta kuukauden – ja kiirettä on pitänyt.

– Ei ole paljon kaupungintalolla tarvinnut istua. Olen tutustunut eri sidosryhmiin, esimerkiksi Rasekoon ja yrittäjäyhdistyksiin. Lisäksi olen tehnyt ihan perinteisiä yritysvierailuja. Kaupunkiin on selkeästi kaivattu sellaista henkilöä, jonka puoleen kääntyä, ja vähän myös sellaista liikkeellepanevaa voimaa, joka voisi olla mukana muun muassa tapahtumien järjestämisessä, hän kertoo ensimmäisestä kuukaudestaan.

Elinkeinoelämä on Mattilalle tuttua hänen aiemmista töistään pankkimaailmassa, ja siksi hän onkin aloittanut siitä.

– Tein pankkiuran aikana koko ajan tiivistä yhteistyötä yritysten kanssa, hän kertoo.

Myös koulutus antaa eväitä elinkeinoelämän puolelle, sillä hänellä on taskussaan ylempi tradenomitutkinto liiketoiminnan kehittämisestä. Mattila tulee auttamaan yrityksiä esimerkiksi kasvamaan ja kansainvälistymään.

Uusia asukkaita kaivataan

Uuteen virkaan kuuluu kuitenkin myös kaupungin muun elinvoiman kehittäminen.

– Osaksi työni tuloksia mitataan sillä, kuinka paljon saan tänne houkuteltua uusia yrityksiä ja asukkaita. Jotta saadaan uusia asukkaita, pitää olla myös palveluita ja työpaikkoja, hän toteaa.

Ajanjaksolla 2010–2015 Raision kokonaisväkiluku väheni 137 henkilöllä. Viime vuosina on ollut ihan pientä kasvua. Asuntokunnista jopa 40 prosenttia on yhden hengen talouksia ja vähiten kunnassa on 1–4-vuotiaita lapsia. Tilanteeseen etsitään ratkaisua muun muassa Raision asunto-ohjelmassa, jossa linjataan, että Raision tavoitteena on saada markkinoille 200 uutta asuntoa vuosittain.

– Sen lisäksi että etsimme uusia asukkaita, on tärkeää pitää nykyiset asukkaat tyytyväisinä. Kuulen mielelläni asukkaiden ajatuksia kaupungin kehittämisestä, erityisesti nyt alkuvaiheessa, Mattila sanoo.

Brändäystä tarvitaan

Raisiossa on Mattilan havainnon mukaan paljon hyviä asioita.

– Mylly on hyvin vetovoimainen ja täällä on tolkuttoman hienot puistot. Esimerkiksi alppiruusupuisto on ihan huikea. Vieraskirjassa on nimiä Vietnamista asti, hän kehuu.

Brändäystä Mattilan mukaan kuitenkin tarvittaisiin, jotta Raision hyvät puolet huomattaisiin myös muualla ja kaupunkiin saataisiin muuttovoittoa.

– Usein Raisiosta puhutaan pelkkänä risteyksenä ja ohi ajavien autoilijoiden silmissähän tämä on aika betonisen näköinen kaupunki, hän toteaa.

Siihenkin asiaan on kuitenkin tulossa muutos, kun keskustan rakennushankkeet ja tiehankkeet lähtevät käyntiin.

– Uudesta keskustavisiosta puhuttiin jo haastatteluvaiheessa. Se projekti kuuluu osittain munkin pöydälle. Erityisesti pitää miettiä, miten keskusta saadaan pidettyä elinvoimaisena rakentamisen aikana, Mattila kommentoi.

Turun ja Raision tekemät joukkoliikenneratkaisut tulevat olemaan yksi asia, joka Mattilan mukaan tulee vaikuttamaan oleellisesti Raision vetovoimaan.

Ja yksi brändimuutos tulee olemaan kaupungin nettisivu-uudistus, joka on tarkoitus saada valmiiksi ensi vuoden alkuun mennessä.

Janica Vilen