Kaarinalaisen Antti Lehmusjärven suunnittelemassa vuoden 1918 tapahtumiin pohjautuvassa sotapelissä kunnioitetaan historiaa, mutta silti punaisilla pelaavakin voi voittaa. Kesäkuussa julkaistu peli on herättänyt kiinnostusta myös kansainvälisissä pelipiireissä.
KAARINA. Kuusistossa asuva merivoimien sotilaslakimies Antti Lehmusjärvi on julkaissut perustamansa Linden Lakes Gamesin nimissä ja Kickstarter-joukkorahoituksen avulla Suomen vuoden 1918 sotaa käsittelevän lautapelin.
– 1918: Veli veljeä vastaan on Suomen sisällissotaan sijoittuva kahden pelaajan korttivetoinen sotapeli. Laudalla liikutetaan joukkoja pisteestä toiseen ja molemmilla pelaajilla on oma korttipakkansa, jonka avulla he voivat joko toteuttaa ainutkertaisia historiallisia tapahtumia tai käyttää kortteja joukkojen aktivointiin, kertoo Lehmusjärvi.
Pelin tavoitteena on valloittaa tiettyjä strategisia kaupunkeja. Sodan kaikki kriittisimmät käänteet ovat mukana saksalaisten maihinnoususta Tampereen taisteluihin. Kahteen tuntiin on saatu mahtumaan runsaasti historiallisia tapahtumia, mutta jätetty pelaajalle tarpeeksi järkeviä päätöksiä tehtäväksi.
– Pelin voittoehdot on rakennettu siten, että kumpikin pelaaja voi voittaa vaikka on pyritty historialliseen tarkkuuteen. Punaisen pelaajan tavoite on pärjätä historiallista esikuvaansa paremmin, hän voi voittaa pelin vaikka sodan punaiset häviäisivätkin. Näillä ratkaisuilla peli pysyy sekä historiallisesti että pelillisesti balanssissa, Lehmusjärvi kuvailee.
Aihe kiinnosti kansainvälistä sotapelien harrastajakuntaa
1918 Veli veljeä vastaan on toteutettu kaksikielisenä, suomeksi ja englanniksi. Merkittävän yhdysvaltalaisen joukkorahoitussivusto Kickstarterin kautta Lehmusjärvi sai pelille lähes 300 ennakkotilausta eri puolilta maailmaa.
– Sotapeliksi ja varsinkin uuden suunnittelijan peliksi se on hyvä luku, harrastajakunta on sen verran pieni.
Tuotannollisesti peli on varsinkin sotapeliksi korkealaatuinen.
– En ole kuitenkaan pelejä alvariinsa julkaisemassa, niin päätin panostaa tämän tuotantoarvoihin. Ajattelin myös niitä pelaajia, jotka tulevat pelin pariin teema edellä, eivätkä sotapeliharrastuksen kautta. Pelin pitää olla fyysisesti myös miellyttävä pelata. Harrastuksesta tulee parempi kuva ulkopuolelta tuleville, kun he näkevät, että tuotantoon ja ulkonäköön on panostettu, tuumii Lehmusjärvi.
Jokaisesta pelissä olevasta tapahtumakortista löytyy aiheeseen liittyvä valokuva. Kuvien valitsemisessa Lehmusjärvi sai apua Turun yliopistolta, valtiotieteiden tohtori Olli Kleemolalta.
– Kleemola on nimenomaan erikoistunut valokuvahistoriaan. Suomen eri arkistoilta sain kuvien lisäksi myös erittäin hyvää palvelua: kiitos siis Työväen Arkistolle, Kansan Arkistolle kuin Kansallisarkistollekin.
Joukkorahoituksen järjestämisessä ja pelin graafisen ulkonäön toteutuksen osalta Lehmusjärvi sai apua ja kontakteja turkulaisen lautapelijulkaisija LudiCreationsin nokkamieheltä Iraklis Grousilta.
– Tunnistan omat rajoitteeni. En ole mikään renessanssinero, joka voi tehdä kaiken itse. Suunnittelin pelin, mutta muussa apunani oli paljon väkeä. Ammattikääntäjä esimerkiksi käänsi pelin englanniksi, Lehmusjärvi kertoo.
Suomen sotahistoria vielä harvinainen aihe lautapeleissä
Suomen historiaa ei ole sotapeleissä käsitelty vielä kovin paljon. Esimerkiksi edelliset vuoden 1918 sisällissotaa käsittelevät pelit ilmestyivät joulumarkkinoille sotavuonna 1918. Sotahistoriasta kiinnostuneena peliharrastajana, ja nyt myös suunnittelijana, Lehmusjärvellä muhii ajatus seuraavasta pelistä.
– Tämä idea ei ole vielä edes kirjoituspöydän laatikossa, mutta olen pohtinut että olisi mielenkiintoista lähestyä toisen maailmansodan tapahtumia uudesta näkökulmasta. Peli voisi käsitellä Talvisotaan johtanutta poliittista kehitystä, eikä niinkään keskittyä siihen perinteiseen taisteluun.
1918 Veli veljeä vastaan -peliä voi kysellä lautapelien erikoisliikkeistä.
Kai Saarto