Raisiosta on tulossa vihreä innovaatiokeskus ja kohtaamispaikka

Talvipuutarhan edustalla sijaitsisi joukkoliikennepysäkki. Kuva: Schauman & Nordgren Architects

Raision uutta keskustavisiota esiteltiin Raision Kirjastotalon Martinsalissa. Keskustaan on suunnitteilla hulppeita visioita, jotka muuttaisivat sen monin tavoin houkuttelevaksi keskittymäksi. Kyseessä on pitkälle ajanjaksolle sijoittuva kokonaisuus.

RAISIO. 2020–2030-lukujen tienoilla Raision keskustan ilme tulee muuttumaan aika tavalla – ainakin, mikäli 22. toukokuuta Raision Kirjastotalon Martinsalissa esitellyt visiot toteutuvat. Kaupungin keskustasta halutaan luoda entistä helpommin saavutettava innovaatiokeskus ja kohtaamispaikka, jossa luonnon vehreys näyttelee keskeistä osaa.

Keskustavision luomisessa on kuultu muun muassa kiinteistöjen omistajia, yrittäjiä, nuorisovaltuuston jäseniä, yhdistyksiä ja seurakuntaa. Vision laatimisesta vastaa niin Suomessa kuin Tanskassakin toimiva Schauman & Nordgren Architects -arkkitehtitoimisto.

– Halusimme uudet ja raikkaat kasvot katsomaan Raisiota arkkitehtien näkökulmasta. Meillä on hieno tiimi, jolla on paljon kokemusta niin Suomesta kuin ulkomailtakin. Visiossa onkin paljon ulkomaisia vivahteita mukana, alusti keskustavision ohjausryhmän puheenjohtaja Hannele Lehto-Laurila.

Uusi tie tunnelin lävitse

Esittelyillan aluksi kaupunginjohtaja Ari Korhonen muistutti, että Raisiossa on jo menneisyydessä tehty kohtalaisen rohkeitakin kaupunkiratkaisuja.

– Kun keskustaa rakennettiin 70-luvulla, autoliikenne ja jalankulku sijoitettiin eri tasoihin. 30 vuotta myöhemmin siirryttiin betonitaloista muun muassa lasitaloihin. Tori on vaihtanut paikkaa moneen kertaan ja kaiken kaikkiaan moni asia kehittynyt.

Korhosen mukaan nyt käsillä olevat suunnitelmat perustuvat paljolti uuteen E18-tiehen, jonka vaikutukset ovat kaikkein merkittävimmät Raision keskustan kohdalla. Niin ikään Turun joukkoliikenneratkaisu, jossa punnitaan raitiotien tai superbussin välillä, saattaa ulottua Raisioon.

Päätös on jo tehty tunnelin rakentamisesta, mikä tarkoittaa E18-tien kulkemista Raision keskustan kohdalla 450 metriä maan alla. Rakennustöiden on näillä näkymin määrä alkaa vuonna 2021 kestäen kolme tai neljä vuotta, mikäli E18-tiehanke pysyy aikataulussa.

Kaksi tornitaloa saattavat olla Raision tuleva maamerkki. Kuva: Schauman & Nordgren Architects

Monimuotoinen keskusta

Keskustaa koskeva visio kattaa tunnelin lähialueet ja Varppeenaukion, Tasalanaukion sekä Soliniuksenkujan ympäristöä. Tunneli alkaa Raisiontien ja E18-tien risteyksestä.

Visioiden mukaan tunnelin päällä oleva kansi muuntuu keskuspuistoksi, isoksi viheralueeksi, joka toimii kaupunkilaisten kohtaamispaikkana. Keskuspuiston ympärillä sijaitsee uudenlaiset townhouse-asuinkorttelit, jossa yhdistyvät muun muassa omakotitaloasuminen ja urbaani ympäristö. Lisäksi tunnelin kulkuaukon ylle on suunnitteilla talvipuutarha, jota ympäröi kaksi korkeaa rakennusta toimien eräänlaisena kaupungin porttina, tunnistettavana maamerkkinä.

– Tavoitteena on luoda monimuotoisuutta Raision keskustaan, jota tuovat esimerkiksi viheralueet, jossa ihmiset haluavat tavata toisiaan. Kaupunki tulee koostumaan eri osioista, joista kaikilla on oma identiteetti. Pyrimme luomaan keskustaa, joka edistää innovaatioita, eli sen pitäisi houkutella myös uusia yrittäjiä. Lisäksi parannetaan jo olemassaolevia liikenneyhteyksiä ja luodaan uusia, kertoo arkkitehti Ted Schauman.

Schaumanin mukaan tavoitteena on tiivistää keskustaa eikä niinkään rakentaa ulospäin. Tällä varmistetaan keskustan elävyys ja monimuotoisuus. Korttelimainen rakentaminen tuo puolestaan kaupunkimaisuutta.

– Mahdollinen raitiotie tai superbussi kulkee Raisiontietä pitkin ja pysäkki voisi olla talvipuutarhan kohdalla, jonka läpi pääsisi suoraan keskuspuistoon. Päätepysäkki voisi olla nykyisen valoverkon kohdalla, josta voisi siirtyä kätevästi muihin kulkuneuvoihin. Aukio voisi toimia tapahtumapaikkana, jonka läheisyydessä olisi muun muassa kauppoja, arkkitehti visioi, ja kertoo lisäksi yksityisautopysäköintiä varten suunnitteilla olleen pysäköintitaloja.

Usealle vuosikymmenelle ajoittuva projekti

Keskustavision toteuttaminen on pitkälle aikavälille ajoittuva, vaiheittainen kokonaisuus.

– Kun tunnelia aletaan rakentaa, luodaan samalla ensimmäinen vaihe keskuspuistolle, joka mahdollistaa myös talvipuutarhan rakentamisen. Samalla kun mahdollinen raitiotie tulee, olisi järkevää rakentaa myös kohtaamispaikka. Tämän jälkeen on vuorossa asuin- ja palvelukortteleiden rakentaminen keskusta-aluetta tiivistäen, Schauman kertoo.

Varovaisten arvioiden mukaan vuonna 2030 voisivat olla valmiina talvipuutarha ja keskuspuisto, mikäli E18-tietä aletaan rakentaa suunnitellun aikataulun mukaan. Prosessin eteneminen riippuu myös kaupungin asukasmäärän kasvusta ja siitä, miten löydetään rakentajia.

E18-tiehanke on ELY-keskuksen vastuulla ja Raision kaupunki puolestaan toteuttaa maankäytön suunnittelun laatimalla asemakaavan, jota keskustavisio tukee. Raisiossa päätökset mahdollisen raitiotie- tai bussilinjaston suhteen tehdään samassa aikataulussa kuin Turussa eli kuluvan vuoden aikana.

Jaakko Virrankoski