MIELIPIDE. Taksilakiuudistukseen liittyvä asia, mistä julkisuudessa on vaiettu. Toivottavasti on otettu edes laskelmissa huomioon. Jos ihminen on laitospaikalla esimerkiksi vuodeosastolla ja hänet täytyy siirtää vaikkapa röntgen-kuvauksiin ja palauttaa takaisin vuodeosastolle niin tämä kuljetushan ei kuulu Kelan piiriin vaan tulee kuntayhtymän tai tulevan maakunnan maksettavaksi.
Mutta. Kuten jo tiedossa on, haasteita uuden taksilain ympärillä riittää. Yrittäjien lopettaessa toimintaansa on jo nyt paikoitellen vaikeuksia saada invataksia, paikkakunnasta riippuen. Kilpailutukseen liittyy uhkakuvia. Herää kysymys ulkomaalaisten taksijättien asettumisesta. Suomalainen perustaksiyrittäjä ei todennäköisesti pystyisi kilpailemaan isoa massayritystä vastaan. Suuri jättiyritys kun voi ajaa tilaisuuden salliessa jonkin aikaa lähes nollakatteella vallatakseen markkinat. Tällä välin pienet yrittäjät joutuvat toteamaan, ettei homma enää lyö leiville.
Uhkakuvana tässä on se, että laitosten välisissä kuljetuksissa tulevaisuudessa saattaa käydä niin, että kilpailua ei jossain kohtaa ole jos ja kun pienet yrittäjät eivät pysty siihen vastaamaan. Pahimmassa tapauksessa käy niin, että verovaroista tapahtuvat kuljetuskustannukset siirtyvät ulkomaalaisiin tilipusseihin.
Valvonnassa riittää tekemistä. Taksilakiuudistus kulkee käsi kädessä terveydenhoidon kanssa. Terveyspalveluiden yksityistäminen ja palveluiden keskittäminen suurille paikkakunnille, sotekeskuksiin, ei vähennä kuljetustarvetta vaan päinvastoin. Kustannuksia riittää jatkossakin ja entistä enemmän. Pieniltä paikkakunnilta viedään terveyspalveluita ja resursseja pienennetään vaikkakin samaan aikaan tarjontaa pyritään saamaan yksityisellä sektorilla.
Puhutaan valinnanvapaudesta. Kun mennään vuosia eteenpäin ja verovaroista maksellaan terveysjäteille ja mahdollisesti myöskin kuljetusjäteille, niin hyvin yksinkertaisella matematiikalla ja nopealla ynnäilyllä voidaan tehdä se havainto, että jatkossa verovarojen kulkeutuminen ulkomaalaisten suuryritysten tilipussiin on enemmän kuin todennäköistä.
Jokainen taksiyrittäjä työllistää itsensä ohella myöskin muutaman muun. Jokaisen yritystoimintansa lopettavan taksiyrittäjän ohella työnsä menettää siis moni muukin. Se tarkoittaa vähemmän verorahoja, rahoja joilla yhteiskunta pyörii.
Petri Jalo
Taksinkuljettaja
Maskun SDP:n pj.