0–9
Julkaisija: Lautapelit.fi
Ikäsuositus: 8+
Pelaajia: 1–4
Äärimmäisen yksinkertainen, mutta samalla oudon koukuttava 0–9 rapsuttaa sitä samaa mielihyvänystyrää kuin klassinen videopeli Tetris. Pelaajat nostelevat korteilla arvottavia erimuotoisia numerolaattoja ja yrittävät asettaa niitä eteensä rinnakkain ja päällekkäin mahdollisimman moneen kerrokseen, ilman että laattojen alle jää tyhjää tilaa. Mitä isompinumeroinen laatta ja mitä korkeammalla, sitä paremmat pisteet saa. Nollaysiä ei voi pelata vain kerran, sillä tulostaan haluaa heti petrata.
Agricola
Ikäsuositus: 12+
Pelaajia: 1–4
Huippusuosittu moderni klassikkopeli ilmestyi vihdoin suomeksi. Lautapelibloggaajat palkitsivat julkaisun Pelaajien valinta -palkinnolla. Pelissä rakennetaan omaa maatilaa viljelymaineen, eläimineen ja myllyineen. Tilan väen ruokkiminen on tärkeässä roolissa. Lukuisat eri strategiat, kuten karjatalouteen tai viljelyyn erikoistuminen, sekä pelistä toiseen vaihtuvat ammattikortit antavat pelille paljon uudelleenpeluuarvoa. Agricola on suosionsa ansainnut laatupeli. Tämä suomenkielinen laitos madaltaa mukavasti kynnystä pelin opetteluun.
Vuonna 2017 ilmestyi suomeksi myös Agricola: Family Edition. Se on vielä helpommin lähestyttävä, yksinkertaisempi versio Agricolasta joka sopii perhekäyttöön noin kahdeksanvuotiaista ylöspäin. Agricola: Family Edition voitti Vuoden peli 2017 -palkinnon perhepelien sarjassa. Molempien pelien puukomponentit ovat hyvälaatuisia ja houkuttelevat pelin pariin.
Aikamatka: Suomi
Ikäsuositus: 10+
Pelaajia: 1–8
Itsenäisyyden juhlavuoden isänmaallisin pelijulkaisu lienee Aikamatka: Suomi. Peli koostuu 165 kaksipuolisesta kortista, jotka kuvaavat maamme historian eri tapahtumia. Toisella puolella kerrotaan vain tapahtuman otsikko kuvan kera ja pelaajat saavat nähdä aluksi vain tämän puolen. Toisella puolella korttia on vuosiluku ja lyhyt kuvaus tapahtumasta. Kortit on tarkoitus laittaa pöydälle aikajärjestykseen: kumpi oli ensin Turun Palo vai Näsinneulan avajaiset? Kortti asetetaan haluttuun kohtaa aikajanalla ja sitten se käännetään ympäri ja tarkistetaan vuosiluku. Oikein pelattu kortti jää pöytään, väärä arvaus tulee pelaajalle miinuspisteeksi.
Aluksi peli on helppoa mutta korttien lisääntyessä oikean välin löytäminen tulee aina haastavammaksi. Aikamatka: Suomi on ennen kaikkea hyvä ja helposti omaksuttava peli, mutta siinä oppii myös huomaamatta maamme historiaa.
Codenames
Ikäsuositus: 14+
Pelaajia: 2–8
Tämä vakoojateemalla varustettu sanapeli on varsinainen helmi. Pöydälle asetellaan 25 korttia, joissa on kussakin yksi sana. Nämä ovat koodinimiä agenteille. Kaksi joukkuetta koittaa kilpaa löytää omat agenttinsa näiden korttien joukosta. Kunkin joukkueen johtaja tietää, mitkä kortit kuuluvat omalle, ja mitkä toiselle joukkueelle. He antavat joukkueilleen vuorotellen yhdestä sanasta ja yhdestä numerosta koostuvan vinkin, jolla oma joukkue löytäisi mahdollisimman monta omaa agenttikorttia.
Jos vihjeenä olisi esimerkiksi “Sähkö – 2”, joukkueen tulisi valita kaksi sähköön viittaavaa sanaa pöydältä. Käytettävissä voisivat olla sanat Voltti, Teho, Tuoli, Auto ja Tabletti. Valinta voisi tällöin osoittautua vaikeaksi, mitä kahta sanaa johtaja oikein tarkoitti? Peli nojaa sanojen monimerkityksellisyyteen ja pelaajien kekseliäisyyteen.
Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa
Ikäsuositus: 10+
Pelaajia: 1–4
Huonepakopelit ovat nousseet suureen suosioon. Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa on huonepakopeli, jonka voi pelata omassa kodissaan. Tähtitieteilijän kartanolla tapahtunut outoja asioita ja nyt pelaajat ovat siellä jumissa. Heidän on ratkaistava yhdessä erilaisia arvoituksia aikarajan puitteissa päästäkseen ulos. Pelin edetessä avataan kirjekuoria, joista tulee uusia arvoituksia. Pelin voi oikeastaan pelata vain kerran, sen jälkeen sen voi kuitenkin pakata takaisin laatikkoonsa ja antaa eteenpäin jollekin toiselle ratkaistavaksi. Peli on ohi parissa tunnissa, joten se voi tuntua kalliilta sijoitukselta. Oikeaan huonepakokokemukseen verrattuna se on kuitenkin hyvin edullinen.
Flamme Rouge
Ikäsuositus: 8+
Pelaajia: 2–4
Flamme Rouge mallintaa pyöräkilpailun kiihkeää viimeistä kilometriä. Pelaajat ohjaavat omaa kahden pyöräilijän tiimiään pyrkien taktikoimaan oman atleettinsa ensimmäisenä maaliviivan yli. Pyöräilijät etenevät paloista koottavalla radalla liikekortteja pelaamalla. Etenemiseen vaikuttavat mäet, peesaaminen ja vetovuorossa väsyminen.
Flamme Rouge mallintaa kestävyysurheilua yksinkertaisella ja helpolla tavalla. Jonon vetäminen on todella uuvuttavaa ja peesaajat pääsevät helpommalla. Irtiottojen ajoittaminen vaatii sopivan annoksen laskelmointia ja tuuria. Flamme Rougea on jännittävä pelata, varsinkin neljällä pelaajalla. Peloton-lisäosalla pelaajamäärä nousee kuuteen.
Flamme Rouge voitti tänä vuonna mm. Pelaajien Valinta -palkinnon vuoden parhaasta perhepelistä.
Flick ’Em Up!
Ikäsuositus: 7+
Pelaajia: 2–10
Sheriffi apulaisineen ottaa mittaa lainsuojattomista tässä villiin länteen sijoittuvassa neppailupelissä. Pöydälle rakennetaan aina pelattavaa skenaariota vastaava kulissikaupunki saluunoineen ja pankkeineen. Pienet stetsonpäiset muovihahmot liikkuvat ja ammuskelevat toisiaan pieniä kiekkoja neppailemalla. Yksinkertaiseen näppäryyspeliin on saatu tukku kaupalla western-teemaa mukaan ja pelin tehtävissä on kivasti vaihtelua.
Jos villin lännen leikit ovat edes joskus maistuneet, saa Flick’Em Upista paljon hupia, muussa tapauksessa se sitten ei toimi lainkaan. Kun taustalle laittaa soimaan spagetti-westerneistä tuttua Ennio Morriconen musiikkia ja laukoo muutaman Clint Eastwood -sitaatin, nousee tunnelma kattoon – viimeistään kaksintaistelun alkaessa.
Gold Fever
Ikäsuositus: 6+
Pelaajia: 2–5
Gold Fever on kepeä onnenkoetuspeli. Pelaajat ovat kullankaivajia, jotka koittavat poimia omasta kangaspussistaan sokkona ensimmäisenä neljä kultakimpaletta. Säkissä on kuitenkin paljon arvotonta soraa kolmessa eri värissä. Vuorollaan voi nostaa kimpaleita yksi kerrallaan. Ajoissa lopettamalla voi pitää nostamansa kullan ja arvottoman soran voi silloin työntää toisen pelaajan säkkiin. Jos kuitenkin nostaa kaksi samanväristä sorapalaa, joutuu kaiken vuorollaan kaivamansa, myös kullan, palauttamaan omaan pussiinsa. Vuorot etenevät nopeasti ja pelaaminen on hauskaa tuurikoitosta. Gold Fever on kelpo peli kivoin komponentein. Se on omiaan lasten ja aikuisten yhteiseksi peliksi.
Honshū
Ikäsuositus: 8+
Pelaajia: 2–6
Kalle Malmiojan suunnittelema Honshū on ollut kansainvälinen menestys. Kukin pelaaja rakentaa omaa japanilaista kaupunkiaan asettelemalla kuudesta maisemaruudusta koostuvia kortteja limittäin pöydälle. Tarkoituksena on muodostaa mahdollisimman hyviä pisteitä antavia kokonaisuuksia metsää, kaupunkia, vettä, kaivoksia ynnä muuta. Peli on helposti omaksuttava, mutta tarjoaa mukavasti pohdittavaa. Tylsiä hetkiä ei juuri tule, sillä kaikki pelaajat saavat toimia usein yhtäaikaisesti. Honshū oli finalisti sekä Pelaajien valinta-, että Vuoden peli -kilpailuissa.
Jaipur
Ikäsuositus: 12+
Pelaajia: 2
Jaipur on korttipeli, jossa kaksi kilpailevaa kauppiasta yrittävät päästä maharadjan suosioon tekemällä mahdollisimman rahakkaita kauppoja. Eri tuotteita sekä kameleita markkinoilta vaihtamalla ja ostamalla pyritään keräämään isompia settejä samaa tuotetta. Niistä saa myymällä pisteitä. Peliharrastajat arvostavat Jaipurin korkealle ja se on varsin hauskannäköinen pieni peli. Kahdenkymmenen minuutin kestollaan se on oiva lahja vaikka pariskunnille kahvihetken aikana pelattavaksi.
Jórvik
Ikäsuositus: 10+
Pelaajia: 2–5
Viikinkiajan Britanniassa oli kukoistava kaupan keskus, kaupunki nimeltään Jórvik. Se tunnetaan nykyään Yorkina. Viikinkipäällikön rooleissa pelaajat käyvät kauppaa, palkkaavat käsityöläisiä ja puolustautuvat piktien hyökkäyksiä vastaan. Jórvik on vähän lihaisampi strategiapeli, joka perustuu lähinnä pelaajien väliseen huutokauppaan tarjolla olevista korteista ja kauppatavaroista. Huutokauppasysteemi on varsin mielenkiintoinen. Peli sopii kokeneemmille pelaajille ja se voitti Vuoden peli -palkinnon strategiapelien sarjassa.
Kingdomino
Ikäsuositus: 8+
Pelaajia: 2–4
Kingdomino yhdistelee valtakunnanrakentamista ja dominoa erittäin värikkäällä ja perheystävällisellä tavalla. Pelaajat rakentavat omat 5×5-valtakuntansa kahden ruudun kokoisista laatoista, tavoitteenaan laajat yhtenäiset alueet, joissa on mahdollisimman paljon arvokkaita kruunuja. Tehtävä ei ole ihan niin helppo kuin miltä näyttää, etenkin kun pelattavien laattojen valitsemiseen on yhdistetty vuorojärjestys ja usein hyvän laatan valitseminen tarkoittaa huonompaa vuorojärjestystä seuraavalla kierroksella.
Lautapelimaailman Oscarin, saksalaisen Spiel des Jahresin voittanut Kingdomino tarjoaa pienessä paketissa paljon peliä. Siinä riittää mukavasti pähkäiltävää erittäin yksinkertaisista säännöistä huolimatta.
Rhino Hero
Ikäsuositus: 5+
Pelaajia: 2–5
Painavammapuoleinen supersarvikuoro jahtaa rosvoja kerrostalojen katoilla. Kaveri on aika painava, ja kerrostalo on rakennettu korteista… Hitiksi noussut lastenpeli on sukua Huojuvalle tornille ja muilla näppäryyspeleille, joissa yhteisen rakennelman romauttaminen on pelin kohokohta.
Pelaajat yrittävät päästä kilvan eroon alussa saamistaan viidestä kattokortista. Omalla vuorolla rakennetaan seinät taittuvista korteista ja sitten asetetaan kattokortti. Kattokortti kertoo, miten seuraavan pelaajan on rakennettava kerroksensa. Jotkut kortit siirtävät vuoroa eteenpäin tai pakottavat laittamaan painavan supersankariukon katolle. Jos talo kaatuu, häviää pelaaja kierroksen.
Rhino Hero tulee pienessä laatikossa, mutta on näyttävä pöydällä. Se on hauska lastenpeli, jota aikuisetkin pelaavat mielellään. Rhino Hero oli Vuoden peli -finalisti lastenpelien sarjassa.
The Bottle Imp
Ikäsuositus: 10+
Pelaajia: 2–4
Tämä tikkipelien klassikko on juuri ilmestynyt suomenkielisenä ja Nanna-sarjakuvasta tutun Tuuli Hypénin kuvittamana. Pelaajien välillä omistajuutta vaihtava hengen sisältävä pullo auttaa voittamaan yksittäisiä tikkejä ja keräämään paljon pisteitä. Siitä on kuitenkin päästävä eroon ennen kierroksen loppua, jotta ei menetä kaikkia pisteitään.
Peli on saanut teemansa R. L. Stevensonin Pullon piru -novellista, jonka tapahtumia Hypénin kuvitus hienosti toistaa. The Bottle Imp on yllättävän ovela tapaus, jota onkin pelattava useampi erä ymmärtääkseen, miten omat korttinsa kannattaa pelata.
Tokaido
Ikäsuositus: 8+
Pelaajia: 2–5
Edo-kauden Japaniin sijoittuva peli on esteettisesti kauneimpia, mitä olen nähnyt. Teemakin on mitä seesteisin: pelaajat ovat Kiotosta Edoon kulkevia matkalaisia, jotka yrittävät saada matkastaan mahdollisimman paljon elämyksiä. Hyvä ruoka, kylpy kuumassa lähteessä, kaunis maisema tai mielenkiintoinen kohtaaminen toisen matkalaisen kanssa tuovat kaikki pisteitä. Matka etenee niin, että aina viimeisenä tiellä kulkeva pelaaja saa vuoron jonka aikana voi edetä niin pitkälle kuin haluaa. Peli onkin rentoa päätöksentekoa siitä, kiirehtiäkö kauemmas eteenpäin nähdäkseen jotain tiettyä vai käydäkö useammassa muilta pelaajilta väliin jääneessä paikassa. Matkakassan hallinta ja kunkin hahmon erikoiskyvyt tuovat vähän lisää pohdittavaa, mutta pääosin Tokaido on äärimmäisen rento peli.
Kai Saarto
Kirjoittaja on lautapeleistä bloggaava toimittaja, joka on toiminut tänä vuonna myös Vuoden peli- ja Pelaajien valinta -palkintojen tuomaristossa. Hän vetää myös perheille suunnattua lautapelikerhoa tiistaisin Littoisissa.