Tiesitkö?
Turun yliopiston kauppakorkeakoulun vetämän HAZARD-projektin johtoryhmään kuuluvat myös edustajat Varsinais-Suomen pelastuslaitokselta, ruotsalaisesta Boråsin yliopistosta, saksalaisesta Hampurin teknillisestä yliopistosta sekä Hamburger Hafen und Logistik AG -nimisestä yrityksestä. Muita hankkeen avainkumppaneita ovat eurooppalaisen TEN-T -liikenneverkoston satamat ja niiden logistiikka-operaattorit sekä kansalliset ja alueelliset pelastuslaitokset.
Onnettomuuksien ennaltaehkäisyyn ja hallintaan keskittyvän HAZARD-hankkeen kokonaisbudjetti on noin 4,4 miljoonaa euroa. Osarahoittajana hankkeessa toimii EU:n Itämeriohjelma (Interreg Baltic Sea Region).
Varsinais-Suomen pelastuslaitos vastaa pelastustoiminnasta maakunnan kaikissa 27 kunnassa. Palvelut tuotetaan vuorokauden ympäri toiminta-alueella, joka käsittää noin 20 000 neliökilometriä. Lähes puolet alueesta on vesistöä. Lisäksi pelastuslaitos tuottaa ensihoitopalveluita viiden kunnan alueella: Kaarinassa, Naantalissa, Paraisilla, Raisiossa ja Turussa.
Varsinais-Suomen pelastuslaitos järjesti yhteistyökumppaneineen Naantalin satamassa sekä Turun ja Naantalin edustalla 18. lokakuuta Neste 2017 -suuronnettomuusharjoituksen osana HAZARD-hanketta. Kyseessä oli mittava, kaiken kaikkiaan 250 viranomaisen yhteinen ponnistus, joita harvemmin järjestetään.
NAANTALI. Naantalin ja Turun satamiin johtavalla meriväylällä harjoiteltiin 18. lokakuuta suuronnettomuutta, jonka osapuolina olivat öljytankkeri ja matkustaja-alus. Kuvitteellisen törmäyksen johdosta matkustaja-aluksella olleet 50 henkilöä kuljetettiin alukselta Naantalin satamaan, johon ensihoidon ja päivystyksen liikelaitos perusti evakuointikeskuksen.
Evakuoinnin ja aluksella törmäyksen myötä syttyneen tulipalon sammutuksen suoritti ja johti Rajavartiolaitos apunaan kolme MIRG-ryhmää, joista kaksi oli paikallisryhmiä Varsinais-Suomen pelastuslaitokselta sekä yksi ryhmä Helsingin kaupungin pelastuslaitokselta. Alusten öljyvuotoja tyrehdyttämään hälytettiin Varsinais-Suomen pelastuslaitos, joka osallistui operaatioon kuudella aluksella.
Jokainen mukana ollut organisaatio määritteli Neste 2017 -nimeä kantaneelle harjoitukselle omat tavoitteensa. Neste Oyj:n kuljetusjohtaja Mats Johansson kertoo jalostamon roolista satama-alueelle ja sen edustalle sijoittuneessa harjoituksessa:
– Toimme laajassa viranomaisyhteistyössä suoritettuun suunnitteluun ja varautumiseen asiantuntemuksemme tankkilaivoista ja logistiikkatoiminnoista. Jalostamolla järjestetään säännöllisesti harjoituksia, joissa simuloidaan jokin onnettomuustilanne, ja joista sitten otetaan opiksi, Johansson sanoo.
Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen tavoitteisiin kuuluivat harjoitusta johtaneen palomestari Miikka Toivosen mukaan ennen kaikkea viranomaisyhteistyön ja onnettomuustiedottamisen sujuvuus, pelastustoiminnan nopea käynnistyminen ja tilannekuvan ylläpito.
– Tiedonkulku oli nopeaa ja tilannekuva pysyi ajan tasalla jokaikisessä yksikössä, joten harjoituksen voi sanoa onnistuneen. Toki parantaa voi aina, mutta juuri sen takia näitä harjoituksia järjestetään, Toivonen toteaa.
– Pelastusoperaatio olisi ollut näyttävämpi, jos helikopterit olisivat päässeet mukaan, mutta heillä oli edellisyön tehtävien myötä jo ilmatunnit täynnä, Toivonen lisää.
Panostusta satamaturvallisuuteen
Suuronnettomuusharjoituksia järjestetään yhteistyökumppanien voimin osana Turun yliopiston kauppakorkeakoulun vetämää HAZARD (Satamaturvallisuuden kehittäminen Itämeren alueen satamissa) -hanketta. Maaliskuussa 2016 alkaneen kolmivuotisen hankkeen tavoitteena on parantaa satamaturvallisuutta Itämeren alueen satamissa. Hanke tuo yhteen viranomaisia, satamia, logistiikkatoimijoita ja yliopistoja ja luo näin oppimisympäristön, jossa toimijat voivat vertailla ja kehittää menetelmiään.
– Tämä oli järjestyksessään kuudes HAZARD-projektiin kuuluva harjoitus. Suuronnettomuuksien varalle on tätä ennen harjoiteltu kotimaan lisäksi muun muassa Saksan Hampurissa ja Liettuan Klaipedassa, projektia johtava professori Lauri Ojala kertoo.
– HAZARD kuuluu kauppakorkeakoulun hankkeiden sarjaan, jotka aloitettiin 10 vuotta sitten vaarallisten aineiden kuljetukseen liittyvällä hankkeella. Paikalla täällä oli kymmenkunta meidän opiskelijaa. Lisäksi Aboa Mare -merenkulkuoppilaitoksen ja ensihoidon opiskelijoita oli evakuoitavina henkilöinä matkustaja-aluksella, jatkaa Ojala.
Kaiken kaikkiaan projektissa on mukana 15 yhteistyökumppania kuudesta Itämeren alueen maasta.
Harjoitus tekee mestarin
Neste 2017 -harjoitukseen osallistuivat Varsinais-Suomen pelastuslaitos, Naantalin satama, Rajavartiolaitos, Helsingin pelastuslaitos, Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitos, Neste, Poliisi, Turun satama sekä Turun yliopiston kauppakorkeakoulu.
– Meiltä pelastuslaitokselta henkilökuntaa oli noin sata, kaiken kaikkiaan viranomaisia oli paikalla 250. Vaikka harjoituksia järjestetään vaatimusten mukaisesti 4–6 per vuosi, tässä mittakaavassa se on harvinaisempaa, palomestari Miikka Toivonen sanoo.
Sataman harjoituksen jälkeen Nesteen jalostamolla suoritettiin oma suuronnettomuusharjoitus karttaharjoituksena.
– Tabletop- eli karttaharjoituksessa ei käytetä fyysistä torjuntakalustoa tai -henkilöstöä, vaan se toteutetaan strategiatyönä työpöytäharjoituksena toimistosta käsin, Toivonen selventää.
Pelastuslaitos järjestää suuronnettomuusharjoituksia yhdessä toiminnanharjoittajan ja pelastustoimintaan osallistuvien muiden viranomaisten kanssa vähintään kerran kolmessa vuodessa.
Katariina Mäkinen-Önsoy