Tiesitkö?
Turun seudulla ainutlaatuinen kaupungin ylläpitämä palvelupiste Monitori sijaitsee kauppakeskus Skanssissa, josta voi saada yhdestä paikasta sekä valtiohallinnon että kaupungin palveluita ja neuvontaa. Monitori palvelee koko seutukuntaa esimerkiksi poliisi-, maistraatti-, TE-toimisto- ja Kela-asioinnissa.
Perheoikeudellinen neuvonta alkaa marraskuun 2017 alussa. Myös aikuissosiaalityö on siirtymässä takaisin Monitoriin.
Viranomaistoimijoiden lisäksi yhdistykset ja järjestöt ovat tärkeitä kumppaneita yhteispalvelun toiminnan kehittämisessä. Esimerkkinä yhteistyöstä on ollut viime vuosina mielenterveysneuvonta Propelli ry:n sekä tänä keväänä aloitettu yhteistyö SenioriJelpin kanssa.
Asiakaspalautteiden ja -kyselyjen mukaan julkisten palveluiden vieminen kauppakeskusympäristöön on ollut onnistunut toimintakokeilu. Erityisesti kirjastopalvelut, Föli-bussikorttien osto ja lataus sekä sähköisten palveluiden ohjaus ja neuvonta sekä käyttö, on koettu hyödyllisiksi palveluiksi.
PALVELUT. Tänä vuonna 80 vuotta täyttävä Kansaneläkelaitos on palvellut ihmisiä syyskuun alusta alkaen Yhteispalvelupiste Monitorin yhteydessä ajanvarauksella kaikkina arkipäivinä sekä ilman ajanvarausta maanantaista keskiviikkoon kello 11–16 ja torstaisin 12–16. Virallisia palvelupisteen avajaisia vietettiin torstaina 12. lokakuuta.
Monitori vahvistaa palvelupäällikkö Raimo Oksan mukaan asemaansa alueellisena palvelujen keskuksena, joka tarjoaa päivittäin niin Turun kaupungin kuin julkisen hallinnon palveluja yhden luukun periaatteella.
– Alusta eli vuodesta 2011 alkaen Monitorin tavoitteena on ollut helpottaa julkisen hallinnon asiakaspalvelun saatavuutta ja toiminnan tehokkuutta. Monitori tarjoaa seudun asukkaille ja toimijoille palveluita yli kuntarajojen; kaupungin, valtionhallinnon ja muiden julkisten palveluntuottajien yhteistyönä, Oksa toteaa.
Kela liittyi Turun kaupungin ja TE-toimiston yhteistyönä startanneen Monitorin sopimuskumppaniksi toukokuussa 2012.
Kelan läntisen asiakaspalveluyksikön Turun palveluryhmän päällikkö Satu Osola kertoo, että aiemmin Kelan neuvoja on ollut paikalla kerran viikossa, joskin yhteispalveluneuvojat ovat olleet aina opastamassa Kelan sähköisiin palveluihin.
– Siirsimme Varissuon toimipisteen asiakaspalvelun kokonaisuudessaan Monitoriin, joka yhteistoimintoineen tuo lisäarvoa ja synergiaetua asiakaspalveluun. Kelan asiakkaiden käyttöön valjastetussa uudessa asiakaspalvelutilassa palvelee viisi työntekijää, Osola sanoo.
– Sijainti kauppakeskuksessa, siellä missä ihmiset muutenkin liikkuvat, on loistava. Näin voimme yhdellä käynnillä tarjota asiakkaille kokonaisvaltaista palvelua, ja yhteistyö toimii entistäkin sujuvammin, Osala lisää.
Kelan johtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma toteaa, että vaikka palvelut elävät muutosvaihetta, asiakaspalvelun edellytykset tullaan aina täyttämään.
– Kelan palveluverkkoon kuuluu 182 toimistoa ja 140 yhteispalvelusopimusta. Palvelujen sähköistymisellä haetaan uusia palvelumuotoja. Uudet palvelumuodot sen sijaan tukevat julkisen hallinnon yhteispalvelulain keskeistä tavoitetta edistää viranomaisten asiakaspalvelun saatavuutta yhdenvertaisesti koko maassa, Mäki-Lohiluoma jatkaa.
Turun seudun muut Kelan palvelupisteet löytyvät Kaarinasta, Naantalista, Paimiosta, Paraisilta, Raisiosta ja Turun keskustasta. Lisäksi Liedossa toimii yhteispalvelupiste.
– Jokainen Kelan toimipiste palvelee kaikkia seudun asukkaita asuinkunnasta huolimatta, muistuttaa Satu Osola.
Katariina Mäkinen-Önsoy