Tiesitkö?
Laakkosesta tuli virallinen Ford-jälleenmyyjä vuonna 2013, jolloin autoja alettiin myydä Raisiossa ja Porvoossa.
Tänä päivänä Laakkosen liikkeitä löytyy 16 paikkakunnalta. Tuorein eli 16. liike avattiin Ouluun lokakuun alussa.
Laakkonen myy vuositasolla 35 000 autoa, joista uusien osuus on 15 000 ja käytettyjen 20 000.
Vuosittain Laakkosella huolletaan 220 000 autoa.
Kaiken kaikkiaan Laakkonen-konserni työllistää 1 116 henkilöä. Raisiossa heistä työskentelee 35.
Raisiossa 6.–8. lokakuuta avajaisiaan viettänyt FordStore Laakkonen Turku laajeni remontin myötä 1100 neliön verran. Tällä hetkellä neliöitä on kaikkiaan 4 600. Uudet investoinnit seurailevat autoalan trendejä.
RAISIO. Raision Laakkonen laajensi palveluvalikoimaansa lokakuun alussa avatun FordStore-lippulaivaliikkeen myötä. Ensimmäinen FordStore-kokonaisuus on palvellut asiakkaita Laakkosen Helsingin Herttoniemessä sijaitsevassa vaihtoautokeskuksessa vuodesta 2016 lähtien.
Kauppahuone Laakkosen toimitusjohtaja ja Autotalo Laakkonen Oy:n hallituksen puheenjohtaja Reetta Laakkosen mukaan on tärkeää huolehtia niin brändin näkyvyydestä kuin tämän päivän autokaupan edellyttämistä tiloista ja henkilökunnan osaamisesta.
– Turun talousalueen ainoa, Raisiossa sijaitseva, FordStore on järjestyksessään toinen liikkeemme Suomessa. FordStoren tarkoituksena on tarjota kokonaisvaltainen asiakaskokemus sekä myymälässä että verkossa, Laakkonen sanoo.
Laakkonen autokonsernin toimitusjohtaja Tero Panhelainen kiittelee tiivistä yhteistyötä Fordin kanssa.
– Päämiesyhteistyö on innostanut ja omistajatahon luottamus puolestaan mahdollistanut tämän mittakaavan satsauksen, iloitsee Panhelainen.
Panostus eri kanaviin
FordStore Laakkonen Turun myyntijohtaja Pekka Soisalo kertoo, että kuluttajien ostokäyttäytyminen jakaantuu melko tasan kahtia.
– Investointi kattaa Showroom-tilat ja kunnolliset esittelytilat, joille on kysyntää. Kuitenkaan ihan kaiken ei tarvitse olla konkreettisesti esillä, koska myös nykyaikaiset digitaaliset välineet ovat iso osa autokauppaa.
– Samaan aikaan toinen puoli asiakkaista tykkää asioida verkossa, jota tukee viime vuonna pystyttämämme vaihtoautojen verkkokauppa. Verkkokaupassa hyödynnetään videomateriaalia kuvien ja kirjallisen tiedon ohella, Soisalo lisää.
Myös vaihtoautot saivat FordStore-laajennuksen myötä oman sisätilan Laakkosen Raisiossa sijaitsevasta kivijalkamyymälästä.
– Aikaisemmin vaihtoautot olivat meillä kaikki ulkoparkkipaikalla. 1100 neliön laajennuksen ansiosta suuri osa käytetyistä autoista sai oman lämpimän paikan sisätiloista, Soisalo esittelee.
Positiivisia näkymiä
FordStore Laakkonen Turun toimipisteen sijainti on Tero Panhelaisen mukaan loistava.
– Raisiossa tänne kauppakeskuksen läheisyyteen, ohikulkutien varteen, on muodostunut oikea autokaupan keskus, hän toteaa.
Panhelainen on hyvillään saadessaan kertoa, että kauppa käynyt virkeästi vuoden toisella puoliskolla.
– Hajanainen ja vaikea vuosi henkilöautopuolella alkoi tammikuun autoverospekulaatiosta, joka vaikutti myyntiin. Syyspuolella tilanne on jälleen piristymään päin. Pakettiautopuolella sen sijaan Ford on Volkswagenin kanssa pitkään ollut kärkisijoilla. Hyötyajoneuvoinvestoinneista voi päätellä ainakin sen, että yritysten usko tulevaisuuteen on myönteinen.
Autoala uudistusten aallokossa
Autoalalla eletään kaiken kaikkiaan mielenkiintoisia aikoja muun muassa voimanlähteisiin, hankintaan, palvelutarpeisiin ja ostokäyttäytymiseen liittyvissä muutoksissa.
– Yhdeksi tärkeimmistä kysymyksistä nousee se, ostetaanko auto omaksi vai yhteiskäyttöön. Tällöin huomio kiinnittyy auton hankinnan rahoittamiseen: Ennen tähtäin on ollut, että auto hankitaan omaksi. Parin viime vuoden ajan suunta on ollut se, että kuukausieräisten tuotteiden kysyntä kasvaa. Vuosi sitten julkistimme Fiksu Diili -tuotteen, jossa on ennaltasovittu kuukausierä. Sopimuksen loputtua asiakas voi palauttaa tai hankkia jäännösarvolla auton itselleen, esittelee Panhelainen.
– Lisäksi autokauppa on jo ottanut harppauksia palvelumyynnin suuntaan – hankintoja tehdään niin kivijalkakaupasta kuin verkostakin, Panhelainen jatkaa.
Voimanlähteet kehittyvät jatkuvasti.
– Jonkun verran julkisuudessa on ollut harhaanjohtavaa keskustelua siitä, mikä ero on Euro 6 -päästönormeihin pohjautuvalla dieselautolla ja vanhemmalla dieselautolla. Laskelmat kuitenkin osoittavat, että moderni Euro 6 -moottorilla varustettu auto on jopa noin 20 prosenttia ympäristöystävällisempi kuin vastaava bensiinimoottorinen auto. Toki bensiinimoottoritkin ovat koko ajan kehittyneet sekä päästöiltään että kulutukseltaan, Panhelainen muistuttaa.
Sähköä vuosikymmenen vaihteeseen
Tero Panhelaisen mukaan eri autonvalmistajat ovat tarponeet hyvin erilaisia polkuja sähköistymiseen. Kautta linjan hybridimalleja on huomattavasti laajemmin tarjolla kuin puhtaita sähköautoja.
– Osa valmistajista on kehittänyt sähköautojaan ikään kuin kokeilun kautta. Fordin näkökulmana on kehittää teknologiaa kaikessa rauhassa ja tulla ulos aika lailla valmiilla tuotteella, Panhelainen miettii.
Oy Ford Ab:n markkinointijohtaja Juuso Aspin mukaan sähköistymistä tapahtuu voimakkaasti Fordilla vuosikymmenen vaihteen tienoilla.
– Fordin sähköauto tekee ison tulemisen teknologian ja kilpailukyvyn kehittyessä. Vuoden 2020 jälkeen siintää käännekohta, jossa sähköauto on merkittävä osa autokauppaa, hän enteilee.
Katariina Mäkinen-Önsoy