NAANTALI. Historic Rally Trophy -rallisarjan viimeinen, kuudes osakilpailu ajetaan lauantaina 7. lokakuuta Naantalin Seudun Urheiluautoilijat ry:n (NaSU) isännöimänä. Kilpailun virallinen nimi on pääyhteistyökumppanin, lietolaisen Kuljetusliike M. Valkaman mukaan mvalkama.fi Rantaralli. Kyseessä on NaSU:n 41. Rantaralli. Menneiden vuosien aikana kilpailu on useasti ollut jopa SM-arvoinen.
Kuten viime vuonnakin, vuoden 2017 Rantaralli on pääasiassa tarkoitettu historic-luokkien ralliautoille, mutta lisäluokissa nähdään myös nykyaikaisempiakin autoja. Historic Rally Trophy on kuuden kilpailun rallisarja, jonka päätteeksi juhlitaan neljää ikäkausimestaria. Aiemmin on ajettu vain yhdestä Trophy-mestaruudesta, joten on kilpailussa on ajettu samassa sarjassa esimerkiksi Trabantilla Mitsubishi Galantia vastaan. Tänä vuonna Trophyyn tuli sääntömuutos. Nyt valitaan ikäkausikohtaiset mestarit: 1960-luvun, vuosien 1970–1975, vuosien 1976–1981 sekä 1980-luvun.
– Ikäkausirajoilla saadaan samanlaisilla teknisillä säännöillä rakennetut autot kilpailemaan toisiaan vastaan tasapuolisemmin, kiteyttää HRT-sarjan organisoijan, Historic Rally Club Finlandin puheenjohtaja Risto Laine.
– Historic-ralleihin ei välttämättä lähdetä seuraamaan, kuka voittaa, vaan lähdetään katsomaan hienoja autoja. Kilpailijoille ja heidän kavereilleen homma on tietysti totisinta totta, mutta suurelle yleisölle kiinnostavampaa historic-ralleissa ovat upeat autokaunottaret, hän jatkaa.
Rantarallin alkuaikoina järjestelyistä NaSU:n lisäksi oli vastaamassa myös muun muassa Mynämäen Urheiluautoilijat. Kilpailukeskus on edelleen Mynämäen lukion tiloissa ja reitillä ajettavat erikoiskokeet sijoittuvat Mynämäen ympäristöön.
Lauantaina mvalkama.fi Rantarallissa ensimmäiset kilpailijat – tasanopeussarjaa ajavat – starttaavat reitille jo kello 9, tuntia ennen muita kilpailijoita. Tasanopeuskilpailijoiden autoissa kilpailunumerot ovat 400-alkuisia. Numerosta 1 eteenpäin reitille lähtevät historic-luokan kilpailijat saavat peräänsä VW- sekä BMW-sarjaa ajavat. Vasta näiden jälkeen pääsee sekalainen joukko nykyaikaisempien autojen kuljettajia kokeilemaan rajojaan. Kaiken kaikkiaan kilpailuun on ilmoittautunut 160 autokuntaa, joista historic- ja tasanopeusautoja on noin 80 eli puolet.
Paikallisia autokuntia on 14, joista 12 Raisiosta ja kaksi Naantalista. Vuosikausia Rantarallin järjestelytoimikunnassa häärinyt Jukka Laine nähdään tänä vuonna kilpailemassa, hänet voi bongata VW-sarjalaisten joukosta numerolla 74. Toinen isäntäseuran edustaja on Matti Raittinen, numerolla 130. Raision Urheiluautoilijoita edustavat: Timo Salminen (nro 57), Jere Ämmälä (87), Pasi Paappanen (88), Riku Rantasalo (93), Jyrki Vepsä (99), Teemu Varjo (103), Mikke Yrjölä (105), Mika Rantasalo (112), Sami Rokka (118), Jyrki Sorjasaari (119), Teemu Rajasto (122) sekä Markus Vyyryläinen (133).
Rantarallissa ajetaan kuusi erikoiskoetta yhteispituudeltaan noin 65 km. Kilpailun lähtö, tauko ja maali ovat Mynämäen lukion alueella. Ensimmäisiä kilpailijoita odotetaan maaliin noin kello 16.
Kikka Kuosmanen