Suomen kansallinen Euroopan komission aloitteen mukainen EDEN-kilpailu, jossa etsitään suomalaista kulttuurimatkailun kohdetta eurooppalaista matkailua edistävään EDEN-verkostoon.
Kilpailuun osallistujat ovat vähintään neljän yrityksen tai organisaation verkostoja, jotka tarjoavat matkailupalveluita sekä kulttuuriin perustuvia, paikallisia ja elämyksellisiä kokemuksia ja huomioivat toiminnassaan kestävän kehityksen periaatteet.
Kansallisten kilpailujen voittajat kohtaavat Brysselissä ensi keväänä ja pääsevät halutessaan osaksi eurooppalaista EDEN-verkostoa.
Hakuaika kilpailuun oli 5.6–31.8.2017. Kilpailuun haki 24 kulttuurimatkailukohdetta 11 maakunnasta.
Kilpailu järjestetään Suomessa kolmatta kertaa. Aiempina teemoina ovat olleet aineeton kulttuuriperintö ja vesistömatkailu. Vesistömatkailun voittajaksi (2010) valittiin Saimaa Holiday, joka tarjoaa majoituspalveluiden lisäksi vesiluontoon keskittyviä matkailuelämyksiä, Linnansaaren ja Koloveden kansallispuistojen luontoa kunnioittaen. Vuonna 2008 aineeton kulttuuriperintö -teemaisen kilpailun voitto meni Wild Taiga -matkailuyhteenliittymälle, joka tarjoaa luonto- ja kulttuurimatkailua Kainuun alueella.
Kilpailun järjestää Suomessa Finpron Visit Finland -yksikön koordinoima Culture Finland kulttuurimatkailun katto-ohjelma, opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö. Kansallisen kilpailun rahoitukseen osallistuu myös Euroopan komissio.
Varsinais-Suomesta Culture EDEN -kilpailuun valittiin Kulttuurinen Naantali -verkosto ja ArtBank – Salvador Dali -yksityisnäyttely Paraisilla. Yhteensä 24 eri puolilla Suomea sijaitsevan kohteen teemat aina keramiikan valmistuksesta rakennusperinteeseen vahvistavat alueiden matkailullista vetovoimaa.
MATKAILU. Peräti 24 verkostoa on lähtenyt kisaamaan Culture EDEN -kilpailuun, jossa etsitään kansainvälisesti nousevaa kotimaista kulttuurimatkailun tähtikohdetta.
– Culture EDEN -kilpailuun osallistuneiden verkostojen lukumäärä on todella ilahduttavaa. Se on merkki siitä, että kulttuuri- ja matkailualat ovat löytäneet toisensa, iloitsee Susanna Markkola Visit Finlandin Culture Finland -ohjelmasta.
– Yhdessä tekeminen on tärkeää, sillä yksittäisten yritysten tuotteet eivät riitä kansainvälisten matkailijoiden matkapäätöksen tekemiseen, vaan tarvitaan suurempia palvelukokonaisuuksia, Markkola lisää.
Kulttuurin erityispiirteet esiin
Euroopan komission aloitteesta järjestettyyn Suomen kansalliseen kilpailuun hakeneet verkostot muodostavat yhdessä kulttuuria ja matkailua raikkaalla tavalla yhdistävän kohteen.
– Varsinais-Suomen kohteet ovat Kulttuurinen Naantali ja Paraisten Art Bank – Salvador Dali -yksityisnäyttely, Markkola esittelee.
Kohteet rakentuvat mm. kuvataiteen, käsitöiden, rakennusperinteen, musiikin ja muotoilun ympärille. Kilpailu on antanut monelle hakijalle uutta pontta verkostoihin ja yhdessä tekemiseen.
– Siinä mielessä tämä on enemmän kuin pelkkä kilpailu, sillä kaikki osallistujat hyötyvät tästä uusina tuotteina, verkostoina ja toiminnan kehittämisenä. Osanottajat tuovat upeasti esiin suomalaisen kulttuurin kirjoa, mikä monipuolistaa matkailutarjontaa, Markkola jatkaa.
Mahdollisuuksia kansainvälistymiselle
Kilpailuun osallistuneiden joukosta valitaan voittaja ja annetaan kolme kunniamainintaa. Voittajien valinnan suorittaa kilpailun järjestäjistä ja matkailun asiantuntijoista koostuva arviointiryhmä. Voittajat julkistetaan Matka-messuilla tammikuussa 2018.
Kilpailussa pärjääminen antaa uusia mahdollisuuksia kansainväliseen näkyvyyteen. Halutessaan voittaja voi liittyä EDEN-verkostoon, joka toimii markkinointi- ja verkostoitumiskanavana Eurooppaan. Lisäksi tiedossa on verkostointitilaisuus Brysselissä, sekä osallistuminen kansainvälisille messuille (ITB) ja tukea matkanjärjestäjä-tapaamisiin.
Voittoisan kohteen on oltava muun muassa verkostoitunut vähintään neljän paikallisen matkailu- ja kulttuuritoimijan kanssa. Näin muodostuu kattava ja toimiva kohde, jossa tarjotaan omaleimaisia matkailukokemuksia ja elämyksiä. Myös kestävä kehitys on tärkeä osa kriteeristöä.
TSS