Visit Turku Archipelago on päässyt mukaan merkittävään kansainväliseen kestävän matkailun kampanjaan ainoana suomalaiskohteena.
Visit Turku Archipelago ja saaristo edustavat Suomea tänään alkavassa kansainvälisessä kampanjassa Travel Redefined: Tourism for People and Planet.
Digitaalisen, videoiden sarjana toteutettavan kampanjan on takana on Global Sustainable Tourism Council (GSTC) eli maailmanlaajuinen kestävän matkailun neuvosto. Se YK:n aloitteesta perustettu kansainvälinen organisaatio, joka kehittää ja hallinnoi maailmanlaajuisia kriteerejä kestävälle matkailulle.
GSTC:n jäsenistöön kuuluu lukuisia johtavia matkailutoimijoita, kuten TUI, Hilton ja Airbnb. Kampanja on toteutettu yhteistyössä strategisen sisältötoimijan Content With Purposen kanssa.
Saaristomatkailu kehittyy luonnon ja paikallisyhteisön ehdoilla.
Kampanjan saaristoa esittelevissä jaksoissa kerrotaan siitä, miten matkailu tukee alueen elinvoimaa ja miten sitä voidaan kehittää tasapainossa luonnon ja paikallisyhteisön kantokyvyn kanssa. Kampanjavideot ovat katsottavissa täällä.
– Olemme ylpeitä voidessamme olla mukana esittelemässä saaristoa kestävän matkailun esimerkkikohteena globaalille yleisölle. Tämä kampanja tarjoaa meille ainutlaatuisen mahdollisuuden nostaa esiin alueemme konkreettisia vastuullisuustekoja ja houkutella matkailijoita, jotka arvostavat aitoja ja kestäviä elämyksiä, sanoo projektijohtaja Carol Aren Visit Turku Archipelagosta.
– Uskon, että kampanjaan mukaan pääseminen nostaa alueemme ja kansainvälisille matkailijoille suunnatun Saaristo-brändin tunnettuutta maailmanlaajuisesti – erityisesti globaalien, isojen matkailualan toimijoiden keskuudessa.
Mittava kansainvälinen tuotanto.
Travel Redefined tuo yhteen kestävän matkailun suunnannäyttäjiä eri puolilta maailmaa ja esittelee sitä, miten matkailu voi tukea sekä ihmisten että ympäristön hyvinvointia. Kampanjaan liittyvää sarjaa on kuvattu kuudella mantereella käyttäen paikallisia kuvausryhmiä. Yli 50 kuvauspäivän aikana syntyi 24 elokuvallista lyhytelokuvaa, 22 ajankohtaisvideota, 10 asiantuntijahaastattelua ja kolme tapaustutkimusta.
Turku ja sitä ympäröivä saaristo esittäytyvät sarjassa kahden jakson myötä. Visit Turku Archipelagon toimitusjohtaja Kristiina Kukkohovi kertoo haastattelussa saariston vetovoimasta, uudesta Saaristo-brändistä sekä Visit Turku Archipelagon tekemästä työstä.
Toisessa lyhytelokuvassa matkataan saaristoon yhdessä Visit Turku Achipelagon digitaalisen sisällön suunnittelija Saga Tannerin kanssa ja tavataan Moving Hearts -melontayrityksen perustaja Gabriel Sydänvirta ja Hotel Hyppeisin yrittäjä Outi Fagerlund. Vastuullisuus on syvällä molempien yritysten toimintatavoissa, ja ne haluavat toimia sopusoinnussa ympäristön kanssa.
Matkailun kasvu täytyy toteuttaa kestävästi.
Maailmanlaajuinen matkailu on tällä hetkellä vahvassa kasvussa, ja palautumassa pandemia-ajan notkahduksesta. YK:n matkailujärjestön World Tourism Barometer raportoi, että vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä kansainvälisten matkailijoiden määrä kasvoi viisi prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Ala on parhaillaan matkalla kohti uutta ennätystasoa, ja tämä kehitys lisää painetta kehittää matkailua kestävällä tavalla.
– Olemme kansainvälisesti vielä melko tuntematon ja pieni matkakohde. Se antaa meille mahdollisuuden kehittää matkailua niin, että kasvu tapahtuu hallitusti, negatiiviset vaikutukset minimoiden, tuoden mahdollisimman suurta hyötyä alueen yrityksille, asukkaille ja elinvoimalle. Haluamme sitouttaa alueemme sidosryhmät ja kumppaniverkostomme kehittämään matkailua vastuullisesti ja kestävästi, summaa Visit Turku Archipelagon Carol Aren.
Visit Turku Archipelagon kampanjasivu löytyy täältä.
Turun Seutusanomat
Tiesitkö?
• Visit Turku Archipelago on matkailun asiantuntijaorganisaatio, joka keskittyy Turun ja saariston matkakohteiden ja elämysten markkinointiin. Visit Turku Archipelagon markkinointityö keskittyy luomaan houkuttelevia ja autenttisia tarinoita saariston elämäntavasta ja Turun uniikista tunnelmasta, ja sen missio on nostaa Turun alue maailmalla tunnetuksi ja saavutettavaksi matkakohteeksi.