Moderni perheauto kunnon varusteilla

Opel Astran perheautomainen ulkomuoto ei varmasti ärsytä ketään.

AUTOT

Nykyaikaiset perheautot ovat tilavia, mukavia, suorituskykyisiä ja hyvin varusteltuja. Nämä pätevät myös, kun puhutaan Opel Astra Sports Tourerista – etenkin 125-vuotisjuhlamallista.

Kävin tällä kertaa hakemassa Auto Bassadonesta pieneen testiajoon Opelin 125-vuotisjuhlamallin, joka on ihan eri maailmasta kuin 1990-luvulla käyttämäni Opel Ascona…

Opelin juhlamalli ihastuttaa kuljettajaa jo ennen liikkeellelähtöä. AGR-istuin nimittäin tarjoaa erittäin monipuoliset säädöt ja tuen koko kropalle – myös reisille. Sähköistä istuimen kallistusta ja reisitukea voi säätää merkittävästi, joten uskon, että pitkällekin matkalle erimittaiset kuljettajat löytävät itselleen sopivat säädöt ja näin matkanteosta tulee miellyttävämpää. AGR ei ole pelkkä markkinointi-kirjainyhdistelmä, vaan itse asiassa merkintä tarkoittaa sertifioitua ergonomista istuinta. Ainakin minusta kuskin penkki tuntui todella hyvältä ja ajoasennosta sai itselleen mieluisan.

Kuljettajalla on Astrassa erittäin miellyttävät oltavat.

Ajossa ensimmäisenä huomiota kiinnittää erittäin kevyt ohjaus. Vanhempiin autoihin ja sitämyöten hiemaan raskaampaan ohjaukseen tottuneelle tämä oli ensialkuun pieni shokki. Pelkäsin, että kovin kevyt ohjaus tuntuisi isommissa nopeuksissa tunnottomalta.

Pelko pois. Ohjaus on itseasiassa todella tarkka ja tunnokas sen keveydestä huolimatta. Toki pientä tottumista se vaatii – ainakin minulle ohjaus oli aluksi jopa ”liian” kevyt – ratti tuntui kääntyvän risteyksissä ensialkuun hieman ”yli”. Mutta kun ajelin Raisiosta Maskun suuntaan isolla baanalla, ei Opelia pitänyt millään tavoin vahtia – auto rullaa maantienopeuksissa nätisti.

Allekirjoittaneen testiajo ei tietenkään olisi perusteellinen, jos en ajaisi Maskun ja Naantalin välistä mutkaista ”rallipätkää”. Edellinen testiautoni Peugeothan oli tällä pätkällä kuin kotonaan.

Opelin ratissa ei samanlaista rallitunnelmaa tullut – vaan tuskin on tarkoituskaan. Opel kääntyi 80 kilometrin vauhdissa mutkiin miellyttävästi, eikä minulle tullut samaa fiilistä kuin Pösön ratissa – että nyt pitäisi päästä ajamaan rallia. Toisin sanoen, tälläkin tiellä Opel toimi kuten perheauton kuuluukin.

Varustelu on tosiaan juhlamallissa kunnossa. Kaikki tarpeellinen löytyy ja jonkin verran myös ”ylimääräistä” – kuten esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin ja koeajamani hybridin varusteisiin kuulunut peruutustutka. Se oli muuten erittäin selkeä, siitä erityismaininta.

Itselataava hybridi osoittautui lyhyen testini perusteella myös varsin taloudelliseksi. Viimeinen ajopätkäni sisälsi sekalaista ajoa – mukaan lukien vähän kaupunkipyöritystä – ja sen aikana ajotietokoneen ilmoittama keskikulutus oli vain 4,3 litraa sadalla kilometrillä.

Kun auton sammuttaa, mittaristoon ilmestyy tiedot tehdystä matkasta; ajokilometrit, aika ja kulutus. Lisäksi näkyviin tulee akkujen varaus.

Summa summarum: Opel Astran juhlamalli hybridinä on moderni, hyvin varustelu ja mukavan suorituskykyinen perheauto. Harkinnan ja koeajon arvoinen ilman muuta.

Marko Vuosjoki