Jeep Avengerin ratin takana vauhti uhkaa viedä mennessään

Jeep Avenger on kompakti, mukavan muhkea citymaasturi.

AUTOT 

Jeep Avenger eli ”Kostaja” on Suomessa vielä varsin harvoin vastaan tuleva auto. Kompaktin kokoinen citymaasturi oli miellyttävä yllätys – kokoaan suuremmalta tuntuva ja menevä ajopeli, jonka rattia pyörittäessä vauhti uhkaa viedä mennessään. 

Ajoin testilenkin täyssähköisellä Avenger Altitude -mallilla. Tehoa löytyy 156 hevosvoiman edestä, 0-100 kilometriä tunnissa kiihtyvyys on yhdeksän sekuntia ja toimintamatkaa 54 kilowattitunnin akustosta lupaillaan 400 kilometriä (WLTP). 

Kyseessä oleva pirssi on jo saavuttanut melkoista menestystä – se nimittäin valittiin vuoden 2023 autoksi Euroopassa – Avenger peittosi äänestyksessä muun muassa sellaiset autot kuin Peugeot 408, Toyota bZ4X ja Volkswagen ID Buzz. Ihan mitättömästä menopelistä ei siis pitäisi olla kyse. 

 

Eikä olekaan. Jeepin malliston kompaktein auto on todella mukava kaupunkiajossa ja jämäkkä kuin mikä maantiellä. Ongelmaksi kaupungissa toki tuli allekirjoittaneelle se, että 40 kilometriä tunnissa tuntuu matelulta. Auto haluaa kulkea reippaammin ja kaasujalkaa on pidäteltävä, että pysyy säädetyissä nopeuksissa. 

Maantiellä ja moottoritiellä sähköiseen tyyliin auton suorituskyky on hyvinkin riittävä – ohituskiihdytyksissäkin Avenger loikkaa eteenpäin reippaasti, ainakin kun käyttää kaikki tehot ulosmittaavaa ”Sport” -ajoasetusta. 

Kuten nykyautoissa on tapana, erilaiset ajoasetukset muuttavat auton käyttäytymistä merkittävästi. Taloudellinen eco-asetus tarjoaa kepeää ja ketterää kaupunkiajoa, kun taas sport-asetuksella auto on todella jämäkkä, tunnokas ja – hauska! – ajettava. Ajaessani Maskusta Naantaliin mutkaista 80 km/h rajoitettua pätkää vastaantulevat saattoivat ihmetellä kuljettajan leveää hymyä… 

Mainittakoon tästä erittäin miellyttävästä uudesta tuttavuudesta vielä todella tarkasti toimivat kaistavahti ja adaptiivinen vakionopeudensäädin. 

Täyssähköistä citymaasturia harkitsevan kannattaa käydä tutustumassa 2023 Vuoden Autoon.

Marko Vuosjoki