Pakinaisten Paviljongin kesän viimeinen näyttely osoittaa, että levynkansitaide kukoistaa myös digiajassa. Niilas Nissilän Ekhidna – kuvia toisista maailmoista -näyttelyn avajaisia vietetään lauantaina 12. elokuuta.
NAANTALI.
Rymättylässä sijaitsevan Pakinaisten Paviljongin kesäkauden viimeinen näyttely tuo esille taidokkaita tussitöitä, joissa sävyt ja aiheet ovat synkkiä. Niilas Nissilän työt ovat pääosin syntyneet metalliyhtyeen levynkansiin ja oheistuotteisiin.
– Piirrokset ovat syntyneet bändin lyriikoiden pohjalta, mutta intuitiivisesti, omina tulkintoinani. Aiheet ovat synkkää fantasiaa, ja inspiraation lähteinä ovat esimerkiksi kauhukirjallisuus ja videopelit, jossain määrin myös mytologia ja historia. Kun musiikissa tyylilaji death metalia, ei liene yllätys, että kuolemakin on kuvissa vahvasti läsnä, Nissilä kertoo.
Näyttelyn nimiaihe Ekhidna tarkoittaa ”naaraskyytä” ja viittaa kreikkalaisessa mytologiassa tunnettuun hirviöön, jota kutsuttiin myös kaikkien hirviöiden äidiksi.
Niilas Nissilä on soittanut kymmenen vuoden ajan turkulaisessa Sepulchral Cursessa.
Näyttelyn kuvista suurimman osan Nissilä onkin tehnyt omalle bändilleen. Ahkerasti keikkaileva death metal -yhtye esiintyi tänä kesänä muun muassa Tuska-festivaaleilla ja valmistelee parhaillaan toista täyspitkää levyään.
Kansitaide on innostanut Nissilän treenaamaan systemaattisesti myös piirtämistä, joten sekä ilmaisu että tekniikkakin ovat kehittyneet viime vuosina pitkin harppauksin.
– Metallimusiikkiin liittyvä estetiikka tuntuu omalta. Vaikea ajatella, että kuvittaisin jotain hilpeää poppia.
Vaikka digitaalisuus ja suoratoisto ovat myllänneet musiikkiteollisuutta viime vuosikymmeninä.
Vinyylien kulta-ajoista on toki menty kauas, mutta levynkansitaidetta muutokset eivät ole kadottaneet.
– Kansikuva tarvitaan kyllä sinne Spotifyynkin, Nissilä toteaa ja jatkaa:
– Lisäksi oheismyynti, esimerkiksi paidat, ovat monille bändeille tärkeä tulonlähde. Keikkojen tuotot menevät juokseviin kuluihin, joten tili tehdään tuotemyynnillä. Itselleni on selvää, että levyn kannessa tai paidassa oleva kuva ei voi olla mikä tahansa kuva, vaan sen pitää tukea musiikkia.
Ensi lauantaista alkaen hänen taidettaan voi ihailla Pakinaisten Paviljongissa, joka on viime kesänä Pakinaisten saarelle avattu omintakeinen näyttelytila – nähtävyys jo itsessään.
Pakinaisten Paviljonki avasi ovensa nyt toista kesää peräkkäin.
Sillä on kuitenkin pitkä historia taustallaan: Piskuinen Paviljonki on rakennettu sinisistä ovista, jotka olivat Turussa Parrantiellä vuodesta 1968 sijainneen Taiteilijatalon erityistuntomerkki.
Kosteusvaurioiden vuoksi purkutuomion muutamia vuosia sitten saaneessa Taiteilijatalossa työskennelleet taiteilijat päättivät kunnioittaa ateljeetalon merkittävää historiaa pop-up-näyttelyllä talon pihapiirissä. Tuolloin ovista rakentui Parrantien Paviljonki, jossa useita talossa asuneita taiteilijoita ehti esitellä teoksiaan.
Viime kesänä rakennus syntyi uudelleen ateljeetalossa asuneiden kuvataiteilijoiden Maarit ja Kauko Nissilän mökkitontin laidalle Pakinaisten Paviljonkina. Paviljonki aiotaan pitää galleristien toimesta aktiivisessa näyttelykäytössä kesäkausilla säännöllisesti vaihtuvin näyttelyin.
Pakinaisten Paviljonki sijaitsee Pakinaisten saaressa Rymättylässa, joka kuuluu nykyisin Naantalin kaupunkiin. Saarelle kulkee yhteysalus Isla Haapalan yhteysaluslaiturista. Paviljonki löytyy saarelta noin 1,5 kilometrin päästä lauttarannasta tien varresta. Pakinaisilla vieraileva voi näyttelyn lisäksi tutustua saaren upeaan luontoon sekä saaren historiallisiin kohteisiin, kuten kartanon ja tiilitehtaan jäännöksiin.
Niilas Nissilä: Ekhidna – kuvia toisista maailmoista on esillä 12.8.–3.9. Pakinaisten Paviljongissa, johon on vapaa pääsy 24/7.
Turun Seutusanomat