Koulunuorisotyötä tehdään koulun ja vapaa-ajan rajapinnassa

Pia Rossi: ”Koulunuorisotyöntekijä jalkautuu nuorten pariin siellä, missä he viettävät suurimman osan ajastaan”

Nousiaisten koulunuorisotyöntekijä Pia Rossi
AVIn hankeavustuksen myötä Nousiaisiin oli mahdollista perustaa kokopäiväisen koulunuorisotyöntekijän vakanssi, johon valittiin naantalilainen Pia Rossi. Kuva: Katariina Mäkinen-Önsoy.

Nousiaisten Henrikin yhtenäiskoululla on työskennellyt koulunuorisotyöntekijä nyt kuukauden ajan.

NOUSIANEN.

Pia Rossi palkattiin Nousiaisten kunnan vapaa-aikatoimen alaiseen koulunuorisotyöntekijän vakanssiin Lounais-Suomen aluehallintoviraston tuella.

Pitkän työuran koulunkäynninohjaajana ja sen jälkeen nuorisotyöntekijänä Naantalissa tehnyt Rossi työskentelee Henrikissä 6.–9.-luokkalaisten parissa opiskellen samalla yhteisöpedagogiksi.

– Näiden viikkojen aikana olemme tulleet pikkuhiljaa oppilaiden kanssa tutuiksi, sillä olen täällä paikan päällä jokaisena koulupäivänä. Minulla on täällä työhuone ja olen aktiivisesti mukana koulun arjessa, esimerkiksi oppilaskunta- ja tukioppilastoiminnassa ja välillä myös oppitunneilla. Lisäksi toimin yhteyshenkilönä koulun ja vapaa-ajan nuorisotyön välillä, Rossi kertoo.
– Koulun loma-aikoina teen joitakin nuokkarivuoroja, mikä tarjoaa taas uudenlaista näkemystä kunnan nuorisotyöhön sekä hyvän kontaktin nuorten suuntaan, Rossi lisää.

Koulunuorisotyöntekijän toimenkuvaa Pia Rossi kuvailee ennen kaikkea kohtaamisen ammattilaiseksi.

Kohtaamistyö sisältää hänen mukaansa jutustelua oppilaiden kanssa sekä yhteisöllisyyden edistämistä esimerkiksi ryhmäytystunneilla.

– Työni tarkoituksena on edistää koulunkäyntiin liittyviä positiivisia mielikuvia. Koulunuorisotyöntekijällä on iso rooli helposti lähestyttävänä, turvallisena aikuisena. Nuorisotyötä tekevänä yhteisöpedagogina kohtaamiset ovat erilaisia opettajiin ja koulunkäynninohjaajiin verrattuna, heillä kun on opetussuunnitelma toteutettavanaan, hän sanoo.
– Voin olla koulun henkilökunnan ulkopuolisena työntekijänä astetta rennommin läsnä oppilaille tavalla, johon esimerkiksi opettajilla ei vain kerta kaikkiaan riitä mitenkään aikaa. Minulle voi tulla purkamaan sekä iloja että suruja luottavaisin mielin, ilman pelkoa tuomitsemisesta, jatkaa Rossi.

Jos huolet koulussa tai vapaa-ajalla kasvavat suuremmiksi, niin nuori ohjataan koulupsykologin tai koulukuraattorin palveluiden pariin.

– Koulunuorisotyöllä pyritään ennaltaehkäisemään näitä tilanteita. Tavoitteenani on edistää kouluyhteisön hyvää ilmapiiriä sekä kiusaamisenvastaista työtä. Koulunuorisotyön menetelmiin kuuluvat esimerkiksi KiVa Koulu -teemaiset tunnit sekä ryhmäytykset, joiden myötä oppilaat oppivat tuntemaan toisiaan paremmin. Ne auttavat yhteisöllisyyden ja luokan ilmapiirin parantamisessa sekä kiusaamistilanteiden välttämisessä, Rossi toteaa.

Teematuntien ohjelmassa on niin keveitä, hauskoja leikkejä kuin mielenterveyttä tukevia tehtäviäkin.

– Sellaisia voivat olla muun muassa katsekontaktipiiri ja sana-arvauspeli. Lisäksi käydään läpi jaksamiseen liittyviä kysymyksiä ja mahdollisia energiaa kuluttavia tilanteita, joilla on vaikutusta nuoren henkiseen jaksamiseen, kertoo Pia Rossi esimerkkeinä.

Ehkäisevän päihdetyön tunteja koulunuorisotyöntekijä pitää 6. luokan oppilaille yhdessä koulukuraattorin kanssa.

Katariina Mäkinen-Önsoy

 

 

AVI avustaa alueen koulunuorisotyötä

Lounais-Suomen aluehallintovirasto on myöntänyt loppuvuodesta 2022 yhteensä 914 062 euroa 25 kunnalle kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävään nuorisotyöhön. Koulunuorisotyön tavoitteena on edistää nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia, osallisuutta ja toimijuutta.

Mynämäen, Nousiaisten ja Ruskon vapaa-aikatoimet saivat jokainen 40 000 euron hankeavustuksen, jonka avulla koulunuorisotyöntekijät toimivat koululla tiiviissä kasvatuskumppanuudessa yhdessä koulun opettajien ja muun henkilökunnan kanssa.

Nousiaisten kokoaikainen koulunuorisotyöntekijä aloitti työnsä huhtikuussa. Mynämäessä 2.8.2023–1.6.2024 ajalle täytettävän tehtävän haku päättyi juuri toukokuun alussa. Ruskolla nuorisotyöntekijät ovat paikalla koululla kerran viikossa. Nuorisotyöntekijät osallistuvat koulujen tapahtumiin, päihdekasvatukseen, yhteisölliseen oppilashuoltotyöhön sekä seiskaluokkalaisten ryhmäytyksiin.

Raision kaupungin Vaisaaren yläkoulussa tapahtuvaa nuorisotyötä AVI tukee 20 000 eurolla koulupäivän yhteyteen laajennettavaksi siten, että nuorisotyöntekijät pääsevät jalkautumaan päivittäin koulun arkeen ja olemaan osa nuorten kokonaisvaltaista tukiverkostoa.

AVI on jakanut ilmestymisalueemme kunnista myös Maskuun, Naantaliin ja Turkuun koulunuorisotyön avustuksia. Naantalin koulunuorisotyöntekijän voi tavata maanantaista keskiviikkoon Maijamäen koulussa, torstaisin ja perjantaisin Suopellon koulussa ja Velkualla tarpeen mukaan. Maskun Hemmingin koululta on löytynyt viime elokuusta asti koulunuorisotyöntekijän työhuone.

Turun nuorisopalveluiden alaisuudessa toimii tällä hetkellä yksi päätoimisesti koulunuorisotyötä tekevä nuoriso-ohjaaja. Hänen lisäkseen Turun koulujen henkilökuntaa on laajennettu reilun kuukauden sisällä aloittaneiden seitsemän yhteisöpedagogin voimin.

Yläkoulussa tai yhtenäiskouluissa tehtävä koulunuorisotyö on Suomen kouluissa jo melko yleistä. Toisen asteen koulutukseen on myös alettu kehittää erilaisia koulunuorisotyön yhteistyömalleja.

Pääperiaatteena koulunuorisotyössä on ennaltaehkäisevä kokonaisvaltainen hyvinvointia edistävä arjen toiminta, joka lähtee nuorten tarpeista. Hankkeella pyritään kehittämään ja jalkauttamaan kouluille nuorisotyöllisiä ohjaus-, toiminta- ja tukimuotoja, joilla voidaan tukea nuorten kasvua, kehitystä ja oppimista. Lisäksi koulunuorisotyö toimii yhteisötasolla myös kouluviihtyvyyttä ja yhteistoimintaa edistäen.

Koulunuorisotyötä pyritään kohdentamaan ukrainalaisten nuorten integroitumisen tukemiseen sekä koronapandemian jälkeen esiin nousseen nuorten hyvinvointivajeen korjaamiseksi.

Katariina Mäkinen-Önsoy