Naantalin Musiikkijuhlat on kehittänyt viestintäänsä ja graafista ulkoasuaan yhdessä mainostoimisto Grundlagen, muotoilija Miia Liesegangin ja kuvataiteilija Aino-Maija Metsolan kanssa. Uusi logo ja vuoden 2022 kuvataideteos ovat käytössä heti Talvikonserteista alkaen.
NAANTALI. Perjantaina 17. joulukuuta julkistettiin Naantalin Musiikkijuhlien uusi tunnus sekä kuvataideteos, joka toimii tapahtuman ensi vuoden visuaalisen ilmeen pohjana.
Logo on naantalilaisen muotoilijan Miia Liesegangin ja kuvataideteos taiteilija Aino-Maija Metsolan siveltimestä. Molemmat työt kuvastavat musiikkia, merta, liikettä ja juhlaa.
Naantalin Musiikkijuhlat on uudistanut viestintäänsä vuoden 2021 aikana. Koronan rajoittaessa konserttien järjestämistä tähän oli sopiva ajankohta. Visuaalisen ilmeen lisäksi myös viestinnän työkalut ja strategia päivitetään.
– Haluamme tavoittaa yhä uusia kohderyhmiä, ja viestinnällä on tässä olennainen tehtävä, toteaa Musiikkijuhlien toimitusjohtaja Suvi Innilä.
Kehitystyö käynnistyi keväällä toteutetuilla kyselyillä, joissa selvitettiin Naantalin Musiikkijuhlien synnyttämiä mielikuvia sekä kerättiin tietoa kehitystoiveista viestinnän ja laajemmin Musiikkijuhlien osalta.
– Lähes kaikki vastaajat kokivat korkeatasoisuuden Naantalin Musiikkijuhlien keskeiseksi ominaisuudeksi. Tämä on upea saavutus, josta pidämme kiinni. Vahvoja mielikuvia olivat myös elämyksellinen, kansainvälinen, Naantaliin juurtunut sekä perinteinen, Innilä toteaa.
Tuore logo on 42-vuotiaan festivaalin neljäs tunnusmalli.
Logon ja visuaalisen konseptin on suunnitellut naantalilainen muotoilija Miia Liesegang edellä mainittujen kyselyiden, haastatteluiden sekä muiden selvitysten perusteella.
– Suunnittelun lähtökohtana olivat mielikuvat, jotka nousivat esiin kyselyistä. Logo on liikkeessä oleva aivan kuten musiikki ja Naantalin musiikkijuhlatkin, kertoo Liesegang.
– Uusi visuaalinen konsepti on ensimmäinen askel laajamittaiselle kehitystyölle, jonka myötä pyrimme kehittämään Musiikkijuhlien yleisön elämyspolkua kokonaisvaltaisesti, Liesegang jatkaa.
Musiikkijuhlien vuosi-ilme perustuu jatkossa vuosittain valittavaan kuvataideteokseen. Syksyllä 2021 järjestettyyn, ammattitaiteilijoille suunnattuun ensimmäiseen teoshakuun saatiin yli 50 ehdotusta ympäri Suomea.
– On valtavan upeaa, että kuvataiteilijat lähtivät innokkaasti hakuun mukaan, ja toivon, että tämä jatkuu myös tulevina vuosina. Työssäni on aina ollut keskiössä eri kulttuurinalojen tuominen yhteen. Nyt se on mahdollista tuomalla kuvataide jälleen vahvemmin osaksi musiikkijuhlien visuaalista ilmettä ja siten nämä kaksi taiteenlajia vuoropuheluun keskenään, iloitsee Suvi Innilä.
Naantalin Musiikkijuhlien julisteita ja graafisia elementtejä ovat suunnitelleen ennenkin ammattitaiteilijat.
Vahvan jälkensä festivaaliin ovat jättäneet muun muassa julistetaiteilija Erik Bruunin monet työt 1980- ja 1990-luvuilla sekä yksi pilapiirtäjänä tunnetun Kari Suomalaisen juliste vuodelta 1983. Myös jatkossa taideteokset voivat olla hyvinkin erilaisia tyyliltään ja tekniikaltaan.
Raadin valitsema kuvataideteos vuodelle 2022 on Aino-Maija Metsolan Luoto-sarjaan kuuluva teos Ruohosipuli vuodelta 2021 (vesiväri ja guassi paperille, 76,5cm x 55,5cm).
– Maalaan vettä, usvaa, sadetta, kasvillisuutta, liikettä sekä luonnon rytmiä, ja koen teoksissani olevan voimakkaita yhtymäkohtia musiikkiin. Samalla maalaustaiteellisessa tuotannossani on vahva merellinen yhteys, havaintoja purjehdusretkiltäni Saaristomerelle sekä kokemuksiani kotisaareltani Suomenlinnasta. Teos on monitulkintainen: maalauksessa luonto, värit ja tekstuurit väreilevät ja elävät musiikin tavoin, Metsola kertoo.
Teoksessa on nähtävissä myös luonnon ilotulitusta, mikä sopii hyvin ensi vuoden konserttiohjelmaan, sillä kesällä 2022 juhlitaan muun muassa Naantalin Musiikkijuhlien perustajan ja taiteellisen johtajan Arto Noraksen 80-vuotisjuhlaa.
Aino-Maija Metsola on kuvittaja, kuviosuunnittelija ja kuvataiteilija, joka toimii monipuolisesti muotoilun ja taiteen kentillä sekä Suomessa että kansainvälisesti.
– Kuvan asettaminen käyttökohteeseen ja osaksi laajempaa kokonaisuutta on minusta hyvin kiinnostavaa ja palkitsevaa. Parhaimmillaan tällainen vuorovaikutus herättää teoksen uudella tavalla eloon. Halusin osallistua Naantalin Musiikkijuhlien teoshakuun, sillä pidän mielenkiintoisena sitä mitä tapahtuu kuvan ja musiikin kohtauspinnoilla, Metsola jatkaa.
Naantalin Musiikkijuhlien syksyllä valittu uusi mainostoimisto on Turussa ja Helsingissä toimiva mainostoimisto Grundlage, joka vastaa tapahtuman viestinnän työkalujen päivittämisestä sekä strategisen markkinoinnin kehittämisestä. Grundlage on vastannut myös Musiikkijuhlien visuaalisen ilmeen eri elementtien yhdistämisestä kokonaisuudeksi.
Perinteiset Talvikonsertit ovat vuoden 2022 ensimmäinen tilaisuus, kun uudet tunnukset ovat käytössä.
Naantalin Musiikkijuhlien perinteiset Talvikonsertit toteutetaan jo 16. kerran helmi–maaliskuun vaihteessa. Talvinen Naantali houkuttelee konserttielämyksiin huippuesiintyjillä ja koskettavan kauniilla ohjelmalla. Konsertit järjestetään jälleen yhteistyössä Naantalin kaupungin kulttuuripalvelujen kanssa.
Katariina Mäkinen-Önsoy