Villa Aada syntyi yrittäjä Inga Kaskisen rakkaudesta kierrätykseen, kirpputoreihin ja ekologisuuteen.
PAIMIO.
Second hand -tuotteita myyvä Villa Aada löytyy aivan Paimion ytimestä Vistantieltä. Sisään astuessa katse kiinnittyy ensimmäisenä visuaalisesti kauniisti aseteltuihin vaatteisiin, kenkiin ja laukkuihin, joita tekisi mieli mennä samantien hypistelemään. Yrittäjä Inga Kaskinen kertoo, että lokakuun 1. päivä avattu Villa Aada on saanut oikein mukavan vastaanoton Paimiossa.
– Ihmisiltä on tullut palautetta siitä, että onpa ihanaa, kun Paimioon tuli tällainen liike. Asiakkaat ovat olleet hyvin positiivisia ja toivoneet meille paljon menestystä, hän sanoo.
Tällä hetkellä tilanne näyttää hyvältä, sillä liikkeessä on riittänyt myytävää alkumetreiltä alkaen.
– Osasin kyllä odottaa sitä, että varauksia alkaa tulla. Isoja määriä vaatteita, joita otamme vastaan, menee joulukuun alkuun ja uusia varauksia tulee koko ajan.
Villa Aada toimii all inclusive -periaatteella: asiakkaat tuovat hyväkuntoiset, ehjät vaatteet liikkeeseen, jonka jälkeen Kaskinen ja hänen tyttärensä Oona hinnoittelevat vaatteet, höyryttävät ne ja asettelevat myyntiin.
– Voimme itse järjestellä liiketilan inspiroivaksi, jolloin asiakkaatkin toivottavasti saavat siitä inspiraatiota.
Kaskinen on aiemmin työskennellyt 20 vuotta sairaanhoitajana, ja vuonna 2010 hänellä oli vaateliike Salossa. Elämän tuulet puhalsivat Kaskisen kuitenkin Paimioon vuonna 2018, jolloin hän aloitti jo loppusuoralla olevat tradenomiopinnot. Lopullinen askel kohti yrittäjyyttä tuli Kaskisen ystävältä.
– Keskustelimme lounaalla ystäväni kanssa Turun kirpputoreista. Heitimme leikkimielisesti, että perustaisimme all inclusive -liikkeen yhdessä. Aikaa kului, ja hän perusti sitten lastenvaatteiden second hand -liikkeen Turkuun. Ihastuin ajatukseen ja päätin, että nyt minäkin. Paimiossa ei myöskään ollut tällaista liikettä vielä, Kaskinen kertoo.
Kierrättäminen ja ekologisuus ovatkin tärkeitä arvoja Kaskiselle.
– Villa Aadaan tuodaan hyvin paljon todella hyväkuntoisia tuotteita, joissa on hintalaput yhä paikallaan tai niitä on käytetty vain pari kertaa. Seuraava asiakas saakin niistä vielä tosin hyvän tuotteen käyttöön. Se tässä onkin ajatuksena, ettei aina ostettaisi uutta.
Vasta aloittanut Villa Aada keskittyy Kaskisen mukaan lähitulevaisuuden aikana sosiaalisen median statuksen nostamiseen ja markkinointiin. Kuitenkin haaveita ja pohdintoja tulevaisuuden varalle kytee jatkuvasti Kaskisen mielessä.
– Olen pohtinut yhteistyökuvioita esimerkiksi niin, että jos asiakas ei halua myymättä jääneitä vaatteita takaisin itselleen niin ne voisi sitten viedä hyväntekeväisyyteen. Toinen mietinnässä oleva asia on yrityksen omat myytävät tuotteet. Liikeidean täytyy kehittyä koko ajan, ja visualisoin koko ajan kaikkea ja ideoita syntyy, mutta ne ottavat oman aikansa. Kun ajatus on kypsä, se toteutetaan.
Liisa Kallio